Allereerst dank voor de toelating tot het forum. Bij deze even voorstellen: bijna 38 jaar (komend weekend
We hebben vorige maand een t4 gekocht (Multivan 1997 2.5tdi op camper kenteken). Echter op vakantie 2 weken geleden begon de bus opeens raar te doen; dat wil zeggen inhouden bij gas geven, uitvallen bij gas los en witte rook uit de uitlaat. Distributie en pompriem (en koppeling) zijn vervangen net voor dat ik de bus kocht en hebben er tot het probleem ongeveer 3k mee gereden.
Ik heb als advies gekregen (via ander kanaal/groep) dat het waarschijnlijk de timing is die eraf gelopen was of een sensor. Ik heb de bus laten uitlezen en geeft oa code 00550 aan.
Ik heb daarna de weerstand van de stekker van de verstuiver gemeten op advies (97ohm en moet tussen 80 en 120phm zijn dacht ik). Echter toen ik onder de bus keek zag het er nat uit, alsof de pomp lekt (zal morgen verder zoeken als ik tijd heb). Ook is er een draad van de 3 polige stekker kapot (doorgebrand door de lekkende diesel?). Ik heb begrepen dat bruin de aarde is en die kapotte zwarte + neem ik aan?
Mijn vraag is: is er iemand die een garage of specialist weet in de buurt (zodat ik er nog met rokende t4 naar toe kan hobbelen) die de timing kan nalezen en goedzetten aangezien ik daar geen ervaring mee heb. De garages waar ik ben geweest (ook om uit te lezen) wisten het niet of geen tijd...
Op de bovenste waarde lijkt het in ieder geval of die teveel diesel krijg en zou de timing dus iets bijgesteld moeten worden (naar 3.8 heb ik begrepen). Of zou het toch ook kunnen komen door die kapotte draad van de 3 polige stekker (de onderste is door)?
Groeten