Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verstralers in mistlampen bouwen
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Ook wonderlijk dat de T6, zelfs met H4, er helemaal niet bij zit.
Mvg,
Charles Vos
Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Je mistlampen gebruiken ter verbetering van je zicht als en 'dimlicht' gaat hem nooit worden. De units geven veels te vlak lichtbeeld kort op de wagen. Als bermverlichting bv werkt het wel wat beter (daarom ook vaak als bochtverlichting ingezet)
Sterkere lampjes zullen ook niet echt helpen in een mistlicht want lichtbeeld wordt grotendeels bepaald door de reflector/lens. Je hebt risico op meer strooilicht wat ergernissen opwekt bij andere weggebruikers.
Het proberen van andere lampen in je dimlicht zou wellicht wat kunnen schelen dat je ander/beter/helderder lichtbeeld hebt. Kijk dan ook even vanuit de andere richting of je dan niet tegenliggers gaat blinderen.
Sterkere lampjes zullen ook niet echt helpen in een mistlicht want lichtbeeld wordt grotendeels bepaald door de reflector/lens. Je hebt risico op meer strooilicht wat ergernissen opwekt bij andere weggebruikers.
Het proberen van andere lampen in je dimlicht zou wellicht wat kunnen schelen dat je ander/beter/helderder lichtbeeld hebt. Kijk dan ook even vanuit de andere richting of je dan niet tegenliggers gaat blinderen.
Groet, Ronald
Re: verstralers in mistlampen bouwen
bedankt voorde tip, ik ga zeker onderzoeken of zo'n H4 er in past!
groeten van BW
groeten van BW
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Ik heb inmiddels de vraag bij mijn garage neergelegd. Voor hun zijn die OSRAM nightbreaker LED ook nieuw, maar ze gaan het uitzoeken en bestellen. Binnenkort wordt mijn Airco gerepareerd. Daar is een of ander hogedruk leidinkje van kapot. Schijnt in Nederland niet meer normaal leverbaar. Dus via Duitsland. Als de bus daarvoor weer naar de garage gaat, kunnen ze die lampjes meteen meenemen.
Zodra ze erin zitten, zal ik er hier weer over berichten.
Zodra ze erin zitten, zal ik er hier weer over berichten.
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Volgens mij hebben die armaturen van je (BW) een H1 fitting. De toelating voor aftermarket LED lichtbron OSRAM Nichtbreaker is enkel voor de H4 (normale koplamp) van een T5. Past dus ook niet in de multivan koplamp met aparte dim/grootlicht.
Groet, Ronald
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
- Locatie: West-friesland
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Als je dimlicht voert mag je geen mistlampen aan dacht ik, mits het mistig is natuurlijk. Met stads licht aan mag je ze wel aan, maar dan kan je beter voor andere lampjes in je hoofdunit gaan en groot licht voeren wanneer kan en nodig
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Ik kwam deze video nog tegen. Vergelijking van de Osram met een Philips.
Indrukwekkende test.
Indrukwekkende test.
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Op basis hiervan zeg ik de philips. Deze lijken mij vanwege de lichtkleur beter geschikt voor (langere) ritten in de nacht. Gewoon rustiger aan de ogen dan de hellere osram. Lichtbeeld bij de osram lijkt mij dat je veel korter op focust vanwege de heldere uitlichting zo dicht bij. Erg irritant bij hogere snelheden waar je juist verder weg wil focussen. Ook reflecties zullen heller binnenkomen wat ik nu bij de led koplampen van mijn 308sw al vind op de grote ANWB bebording. En dan bij slechter weer is fel licht helemaal vermoeiend....Ik wordt ook al wat ouder :-)
Groet, Ronald
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Wellicht moet ik inderdaad complete units vervangen als er alleen een H1 in mijn after market setje past.
Deze winparts site kwam ik tegen, iemand ervaring hiermee?
https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... 15229.html#
groeten van BW
Deze winparts site kwam ik tegen, iemand ervaring hiermee?
https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... 15229.html#
groeten van BW
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Deze units hebben H7 dimlicht en H1 voor groot licht. Voor de T5 is enkel de H4 toegelaten :/ Dat je wellicht anders kan doen is je eigen keuze. Ik heb vooral gezien dat deze multivan koplampen veel ingebrande spiegels hebben. Wat gebruikte setjes bekeken en ook in de sloper zaten al aftermarket aangetaste units. Maar als je nieuwe units plaats gaat het wellicht ook wel weer 10 jaar mee?
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Lijkt mij niet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Wat lijkt je niet Peter? Ik doel op de osram LED vervangers. De standaard koplamp van een T5 heeft een enkele H4 fitting. De dubbele koplamp van een Multivan (in ieder geval die in de link en die ik kan vinden elders) heeft H7 en H1 vermeld staan. H7 dimlicht en H1 groot licht. Osram geeft voor de LED nightbreaker aan dat deze als H4 voor de T2/T3/T5 toegelaten is als dim/grootlicht. Voor de T6 staat de H7 vermeld enkel als dimlicht. Of je dan legaal de H7 ook in de multivan unit kan steken als dimlicht
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Welke koplampen (units) er voor een bus zijn, dat maakt niet uit.
H1, H4, H7, H13, D2S, D2H etc, maakt allemaal niets uit.
De lampjes die je in die koplampen steekt, maakt ook niets uit. Die goedkeuring geldt voor Duitsland en Stvo. Als er voor Nederland een E nummer op staat is het goed. Of die keuring nu in Duitsland, Spanje of bijvoorbeeld Letland heeft plaatsgevonden, maakt daarbij niet uit. Gelukkig leven we in Nederland en daar is een correct lichtbeeld genoeg om aan de APK eisen te voldoen. En daar gaat het primair om.
Laten we de discussie die in Duitsland wordt hierover, niet naar Nederland importeren..
H1, H4, H7, H13, D2S, D2H etc, maakt allemaal niets uit.
De lampjes die je in die koplampen steekt, maakt ook niets uit. Die goedkeuring geldt voor Duitsland en Stvo. Als er voor Nederland een E nummer op staat is het goed. Of die keuring nu in Duitsland, Spanje of bijvoorbeeld Letland heeft plaatsgevonden, maakt daarbij niet uit. Gelukkig leven we in Nederland en daar is een correct lichtbeeld genoeg om aan de APK eisen te voldoen. En daar gaat het primair om.
Laten we de discussie die in Duitsland wordt hierover, niet naar Nederland importeren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Ik vind het toch verwarrend. Ik ben niet zo bekend met deze materie, maar als ik de OSRAM-documentatie zo bestudeer is het toch niet eenvoudig een kwestie van gewoon even een lampje erin steken, zoals ik na jou post even dacht:Multivan Generation schreef: ↑19 okt 2023, 19:06 Welke koplampen (units) er voor een bus zijn, dat maakt niet uit.
H1, H4, H7, H13, D2S, D2H etc, maakt allemaal niets uit.
De lampjes die je in die koplampen steekt, maakt ook niets uit. Die goedkeuring geldt voor Duitsland en Stvo. Als er voor Nederland een E nummer op staat is het goed. Of die keuring nu in Duitsland, Spanje of bijvoorbeeld Letland heeft plaatsgevonden, maakt daarbij niet uit. Gelukkig leven we in Nederland en daar is een correct lichtbeeld genoeg om aan de APK eisen te voldoen. En daar gaat het primair om.
Laten we de discussie die in Duitsland wordt hierover, niet naar Nederland importeren..
- Ze geven aan toch eerst te checken in de landendocumentatie of het E-nunmer van de spiegel in je lampunit wel overeenkomt met de geliste E-nummers bij de Nightbreakers. Volgens hun lijst voor Nederland kan de H7/H1 combinatie in onze T5 dubbele units niet gebruikt worden (alhoewel het volgens jou dus wel zou mogen);
- Er is sprake van een CAN-busadapter als je geen foutmeldingen op je dashboard wilt;
- Na plaatsing je lichtbeeld laten checken en evt. opnieuw laten afstellen in een garage;
- Als je naar links verkeer gaat, moet je je halogeen tijdelijk weer terugzetten.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- krekwakwol
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: verstralers in mistlampen bouwen
Ik heb in mijn standaardT5 koplampen H4 led in gedrukt, geen e-keur, maar wel APK goedkeur.
Een hele verbetering t.o.v. halogeen en maar de helft stroom verbruik.
Deze heb ik er nu in.
Een hele verbetering t.o.v. halogeen en maar de helft stroom verbruik.
Deze heb ik er nu in.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008