Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

komt ideeen opdoen voor een camper

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Nietsnut
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2024, 10:49
Locatie: Zwolle

komt ideeen opdoen voor een camper

Bericht door Nietsnut »

Beste allemaal,

Mijn introductietopic:

In de tussentijd heb ik al wat gelezen op de T5 en T6 boards en gaat de voorkeur uit naar een T6 LWB camper met automaat mochten we een buscamper aan willen schaffen. Waarom? Een T4 is imo bejaard en een T5 is ook al tegen de 20 jaar op de markt, dat betekent dat de onderdelenvoorziening aan z'n eind komt en dat net als de T3 het een te oude auto begint te worden en ik de auto zou inzetten op het eind van de 'normale inzet' richting de 'wear & tear fase'. Daarnaast is mijn garage net groot genoeg met 550cm lang, 214 breed (binnenbreedte toegangskozijn). en 225 hoog (onderzijde toegangskozijn). Dat scheelt een stalling zoeken en biedt flexibiliteit mbt inzet en is beter tegen diefstal.

Inzet: Wij willen niet veel de steden inkomen maar gaan vooral in het groen verblijven waardoor een 4Motion misschien de betere optie is, ook omdat ik ook op wintersport zou kunnen gaan met de auto. De binnentemperatuur op prettig niveau houden kan met een heteluchtkachel, dit zou € 1200 aan huur schelen voor een week skiien met mijn zoon. Wel zal ik dan een grotere accu moeten plaatsen en het dak vol zonnepanelen maken gezien dat we laptop+wifi heavy zijn. Lees, ik kan dan ook remote werken en vakanties met werken combineren.

Voordelen T6:
  • actuelere techniek met Euro 5 klassificatie ipv Euro 4
  • het voertuig kan 5 jaar langer mee dan een T5 die 5 jaar ouder is, of 10 als de auto 10 jaar jonger is, etc etc.
  • hoger comfort (betere vering en stoelen)
  • lager brandstofverbruik
  • lagere onderhoudskosten dan de T5 ivm een jongere auto met minder km op de teller


Nadelen T6:
  • hogere aanschafprijs
  • +- € 4600 af BPM af te tikken met een T6 uit 2017 ipv € 2100 igv een T5 uit 2012

De vraag hier is dus: wil ik meer geld uitgeven aan een jongere auto die naar verwachting langer meegaat, met lagere onderhoudskosten en die een hogere restwaarde heeft? Is dat de extra aaanschafprijs en extra BPM waard? Ik ben uitgegaan van de berekeningen op XRAY op basis van een L2H1 2.0TDI 180pk DC 4Motion Comfort line uit 06-2012 (€ 42k nettoprijs / € 2123 rest-BPM) en 06-2017 (€ 45k nettoprijs / € 4604 rest-BPM) met een keurdatum van 01 juni 2024.
Vink ik € 10k aan opties aan moet ik bij de 2012 auto € 110 extra BPM aftikken en bij de 2017 € 1100.


Welke bus kies je dan? Nu zie ik dat er sprake is van WV1 en WV2 op het VIN en door door de boards te lezen heb ik deze zaken kunnen ontdekken.
WV1: Volkswagen Commercials
  • 2 a 3 stoelen met gordel op camperkenteken (2 stoelen of 1 stoel en 2-persoons bijrijdersbank)
  • geen gordelaansluitpunten in de C/D-stijlen, als je meerdere passagiers mee wil nemen is dat lastiger om te bouwen
  • veel € betalen voor een slaapbank + gordels met RDW goedkeur voor 2 a 3 extra goedgekeurde stoelen
  • Toegestane Maximum Massa: 2800kg?
  • Toegestane Maximum Massa verhogen kost € 650 voor de aanpassing via PON en dan nog 2 sterkere stabilisatorstangen, totaal € 900
  • vaak volledig stalen carosserie zonder ramen. € 200 per raam aftikken om ramen in de auto te krijgen
  • hoog eigen gewicht, maar dat verandert wanneer de auto -zo leeg mogelijk- als camper op kenteken gezet wordt bij de RDW teneinde de eigen massa te drukken


WV2: Volkswagen Bus, Van
  • makkelijk 5 a 6 stoelen met gordel op camperkenteken
  • Toegestane Maximum Massa: 3000kg - 3300kg
  • carosserie inclusief ramen
  • vaak meer luxe aan boord dan een WV1 uitgerust voertuig (standkachel, trekhaak). Scheelt een hoop werk en geld.
  • er past een engels achterbankje in met gordels mits je 1 van de vloerbevestigingen omzet naar de deurzijde, die kan dienen als basis voor een bed (?)
  • trekgewicht geremd tot 2500kg, handig om een keer zware dingen te kunnen vervoeren. Na ombouw tot camper ivm maximaal treingewicht 5300 kg blijft er slechts +-2000kg van over.
  • nadeel: vaak met twee schuifdeuren uitgerust


Zoals ik de lijst nu zie is een WV2 voertuig completer en heeft veelal al extra's aan boord die je anders achteraf dient in te kopen en moet monteren, wat ook geld kost. Welke eigenschappen kan ik nog meer opnemen in deze lijst om de afweging scherper te maken tussen een kale bus (WV1) of een Multivan of Caravelle (WV2)? Als ik het zo bekijk is het een beetje lood om oud ijzer, of meer BPM betalen of meer componenten moeten inkopen, de crux is dat je hoe dan ook veel geld gaat uitgeven...
Nog niet in bezit van een camper; in overweging om er zelf eentje te (laten) bouwen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: komt ideeen opdoen voor een camper

Bericht door SyncRoon »

Nietsnut schreef: 10 mei 2024, 14:32
Welke bus kies je dan? Nu zie ik dat er sprake is van WV1 en WV2 op het VIN en door door de boards te lezen heb ik deze zaken kunnen ontdekken.
WV1: Volkswagen Commercials
  • 2 a 3 stoelen met gordel op camperkenteken (2 stoelen of 1 stoel en 2-persoons bijrijdersbank)
  • geen gordelaansluitpunten in de C/D-stijlen, als je meerdere passagiers mee wil nemen is dat lastiger om te bouwen
  • veel € betalen voor een slaapbank + gordels met RDW goedkeur voor 2 a 3 extra goedgekeurde stoelen
  • Toegestane Maximum Massa: 2800kg?
  • Toegestane Maximum Massa verhogen kost € 650 voor de aanpassing via PON en dan nog 2 sterkere stabilisatorstangen, totaal € 900
  • vaak volledig stalen carosserie zonder ramen. € 200 per raam aftikken om ramen in de auto te krijgen
  • hoog eigen gewicht, maar dat verandert wanneer de auto -zo leeg mogelijk- als camper op kenteken gezet wordt bij de RDW teneinde de eigen massa te drukken


WV2: Volkswagen Bus, Van
  • makkelijk 5 a 6 stoelen met gordel op camperkenteken
  • Toegestane Maximum Massa: 3000kg - 3300kg
  • carosserie inclusief ramen
  • vaak meer luxe aan boord dan een WV1 uitgerust voertuig (standkachel, trekhaak). Scheelt een hoop werk en geld.
  • er past een engels achterbankje in met gordels mits je 1 van de vloerbevestigingen omzet naar de deurzijde, die kan dienen als basis voor een bed (?)
  • trekgewicht geremd tot 2500kg, handig om een keer zware dingen te kunnen vervoeren. Na ombouw tot camper ivm maximaal treingewicht 5300 kg blijft er slechts +-2000kg van over.
  • nadeel: vaak met twee schuifdeuren uitgerust


Zoals ik de lijst nu zie is een WV2 voertuig completer en heeft veelal al extra's aan boord die je anders achteraf dient in te kopen en moet monteren, wat ook geld kost. Welke eigenschappen kan ik nog meer opnemen in deze lijst om de afweging scherper te maken tussen een kale bus (WV1) of een Multivan of Caravelle (WV2)? Als ik het zo bekijk is het een beetje lood om oud ijzer, of meer BPM betalen of meer componenten moeten inkopen, de crux is dat je hoe dan ook veel geld gaat uitgeven...
Volgens mij maak je een paar denkfouten

*VW commercial heeft geen hoog eigen gewicht ten opzichte van een (personen)bus. Is doorgaans kaler en daarmee lichter dan de personenversie.
*vw commercial bussen zijn er ook met 3000 en 3200 kg toelating.
*Goedgekeurde zitplaatsen voor onder het rijden. In een WV2 chassis wordt een engels slaapbankje met gordels niet goedgekeurd. Alle gewijzigde zitplaatsen moeten voldoen aan de huidige normen of het een WV1 of WV2 chassis is maakt niet uit. Je moet dus uitgaan van een door de RDW goedgekeurde/geaccepteerde inbouw van zitplaatsen/slaapbank of conform de opstelling volgens je CVO. Overzetten van vloerbevestigingen wordt niet altijd goedgekeurd door de RDW. (of je moet nadien wat zaken verplaatsen)
*Ramen, zelf inbouwen geeft je keuze. Niet alle bussen hebben schuiframen etc. En blindpaneel achter is soms ook handiger met een kast.
*twee schuifdeuren vind ik nog steeds een mooie optie voor gebruiksgemak. Misschien wat moeilijker in te richten maar zeker de moeite waard.
*aanhangergewicht 2500kg blijft gewoon ook bij zwaardere bus. Tenminste ik heb een GVW van 3000kg en mag 2500kg trekken. Mijn andere bus heeft een GVW van 3100kg en mag ook 2500kg trekken maar heeft een maximummassa samenstel van 5000kg..... Waarschijnlijk als je bij controle meer weegt je de bietenbrug opgaat. Laatste weging op het stort was 6100kg totaal :politie maar ik heb er ook al met +7 ton opgestaan :huilen
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 483
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: komt ideeen opdoen voor een camper

Bericht door Remco_T5 »

En nog even een correctie, Mijn T5 heeft een E5 keuring.....
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3691
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: komt ideeen opdoen voor een camper

Bericht door krekwakwol »

Lees je eerst wel even in op de mogelijke problemen die de 180pk en de 204pk motoren (kunnen) hebben, voor dat je die aanschaft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie