Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 2003 linker achterlicht

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Zwartbusje »

Wie weet raad.....
Cali 2003 151pk
Om onduidelijke reden heb ik geen stroom op mijn linker achterlicht. Lampje is vervangen, maar geen soelaas. Ik heb alle zekeringen bij het stuur gecontroleerd, daar zie ik geen probleem. Ik denk dat zekering 11 is voor de linkerkant.
Knipperlicht, mistlicht, remlicht, nummerplaatverlichting en achteruitrijlicht links werken allemaal wel. Ik heb de contactdoos van de trekhaak open gemaakt, dat ziet er allemaal redelijk goed uit. Als ik een zwart/grijs draadje meet met de multimeter, dan staat daar 12 volt op, en na loshalen gaat het rechter achterlicht uit. daarnaast zit een zwart/rood draadje waar geen spanning op staat. als ik deze doorverbind met het zwart grijze draadje, gaat mijn linker achterlicht ook branden.
verder gaat mijn elektro kennis niet.... Hoe los ik dit op? Is er ergens een andere zekering?
Is het ook geoorloofd om de twee draadjes op de trekhaak met elkaar te verbinden, zodat ik wel achterlichten heb?

PS...
Mijn garage heeft het druk, ik moet volgende week naar Duitsland met deze wagen.......
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Multivan Generation »

Het vervangen lampje, had dat 1 of 2 nokjes?
Er zou er volgens mij eentje met 2 in moeten zitten.
Anders even lampje van rechts in links plaatsen en omgekeerd, om te zien of het daaraan ligt.

En kijk even in bedradingsschema welke draad waar voor is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Zwartbusje »

Het lampje is ok. Gezien ook het feit dat hij wel brand, wanner ik de draadjes van de trekhaak doorverbind...
Ik heb/weet geen electrisch schema, maar ik ga er van uit dat zwart/rood het linker achterlicht is.....
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Multivan Generation »

Voor schema's zie hier:

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=71409

Maar als je perse er mee weg moet, dan tijdelijk aansluiten zoals je test.
Geen corrosie op lamphouder?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Zwartbusje »

Hoi, dvd heb ik gevraagd.
Corrosie, nee. Want de lamp werkt wel, alleen niet via de draadjes die er voor bedoeld zijn......
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4830
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Hanz »

Hierbij een schema
s17d_x-63.pdf
(35.93 KiB) 46 keer gedownload
Op bladzijde 2 staan de achterlichten en remlichten.
Dan zie je dat het linker achterlicht (Schlussleuchte) een grijs/zwarte draad heeft.
De zwart/rode draad is van de remlichten. Dus als je die doorverbind met de grijs/zwarte dan laat je op die manier waarschijnlijk het linker remlicht branden en niet het linker achterlicht.

Wat heel goed mogelijk is, is dat de gloeidraad van het achterlicht kapot is maar die van het remlicht nog heel.
De grijs/zwarte draad geeft 12 V maar het achterlicht gaat dan niet branden vanwege de kapotte gloeidraad. Als je vervolgens die 12V koppelt aan de zwart/rode draad dan komt er spanning op de gloeidraad van het remlicht en gaat dat branden.
Zet er eens een nieuw lampje in en kijk wat er gebeurt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Multivan Generation »

Dat nieuwe lampje had hij toch al geplaatst, of heb ik dat gemist?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Zwartbusje »

Fijn dat jullie meedenken!
Ja, ik heb al drie verschillende nieuwe lampjes geplaatst en ik heb ze ook onderling verwisseld met het rechter achterlicht. Er is geen corrosie, ook niet in de lamphouder. Ziet er netjes uit.
Ik gebruik Philps 12v 21/5 W
Ik moet hierbij vermelden dat ik de afgelopen dagen met een aanhanger heb gereden en op de terugweg uit Friesland (naar Utrecht) merkte dat het achterlicht was uitgevallen.
Je zou haast denken dat er ergens een zekering uit ligt, maar waar....?
Of zou het kunnen dat er een storing in de kabel van de trekhaak zit... ?
De kabels van de trekhaak zitten allemaal vast in de lamphouder rechts.
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4830
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Hanz »

Toen je merkte dat het linker achterlicht het niet deed, was het lampje toen ook echt kapot? Zo ja, dan zou je denken dat een nieuw lampje de storing oplost.
Je meet 12V op de grijs/zwarte draad. Waar meet je dat? Bij de trekhaak of ook bij de lampfitting? Als er bij de lampfitting geen spanning is dan kan deze draad misschien los geraakt zijn bij het verwisselen van het lampje.
De zekering voor het linker achterlicht is niet nummer 11 maar zekering 8. Nummer 11 is van de linker koplamp. Maar als het aan een zekering ligt dan zou je geen spanning kunnen meten op de grijs/zwarte draad, dus ik denk niet dat je het daar moet zoeken. Maar om dit zeker uit te sluiten kan je nummer 8 even checken.
Kan het zijn dat het lampje verkeerd om gemonteerd zit in de fitting? Dus dat het achterlicht is aangesloten op het contact van het remlicht en andersom? Dan zou het inderdaad kunnen gaan branden als je de grijs/zwarte voedingsdraad verbindt met de zwart/rode draad van het remlicht. De vraag is dan wel waarom het remlicht niet gaat branden als je de verlichting aan zet. Maar ook dat kan liggen aan een losse verbinding van de grijs/zwarte draad aan de lampfitting.
Zomaar een aantal vragen en ideeën die je misschien op weg kunnen helpen. En tenslotte kan ook de bedrading bij de trekhaak voor vreemde situaties zorgen als daar een slecht contact is of corrosie of slechte aarding.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Zwartbusje »

Ik heb het probleem gevonden! Echt heel blij, want ik was bang dat ik de gehele bedrading moest gaan vervangen.
Na de opmerking van Hanz over zekering 8, ben ik die nog eens goed na gaan kijken. En jawel...een heel klein scheurtje in het midden. Zekering verwisseld en huppakee. Gelukkig heb ik nu al.weer heel veel geleerd van rood grijze en zwart grijze draadjes. Thanks allebei , en tot wederdienst bereid!!!> :jumpklap
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4830
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Hanz »

:toppie gelukkig dat het iets simpels was. Je kunt met een gerust hart weer op pad volgende week.
Volgende keer bij gebruik van de trekhaak even opletten of dit niet weer gebeurt. Het kan zijn dat de zekering kapot gegaan is door een kortsluiting in de trekhaak bedrading. Maar hij kan ook gewoon oud geweest zijn..
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Zwartbusje »

Komt goed, thanks :zwaai
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: T4 California 2003 linker achterlicht

Bericht door Zwartbusje »

Dank!!
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Plaats reactie