Voor een tweede tank is wel iets meer nodig dan alleen een loze ruimte. De tank moet gevuld kunnen worden dus je moet er binnen of buiten wel bij kunnen. En als de eerste tank leeg is dan moet de brandstof uit de tweede tank naar de motor toe. Dus een pomp die het van de tweede naar de eerste tank pompt of een aansluiting naar de brandstofpomp die het dan vervolgens naar de motor brengt. En je wilt natuurlijk weten hoeveel brandstof er in de tweede tank zit, dus een extra brandstofmeter. Het kan allemaal wel maar het is toch wel een flinke ingreep.SyncRoon schreef: 12 mei 2025, 11:42 Verder kan je elke geschikte loze ruimte gebruiken voor iets in te bouwen.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
extra dieseltank inbouwen
Re: extra dieseltank inbouwen
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
ArnoVermeer
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 apr 2024, 17:47
Re: extra dieseltank inbouwen
Dank voor de tip. Ik zal eens kijken..freek schreef: 12 mei 2025, 09:08 Met onze t4 syncro tdi 102pk ligt het verbruik rond de 1:11 gemiddeld. Met de 80 liter tank kom je dan op nog geen 900km max. De t5 2wd 174pk is aanmerkelijk zuiniger.
Ik zat laatst te denken over het plaatsen van een lpg dampgastank onder de t4. Dat zou aan de linkerkant achter de brandstoftank kunnen en daar zou je wellicht ook een extra dieseltank kunnen plaatsen. Qua hoogte is er plek zat. Rechts loopt de uitlaat en achter het dif en de aandrijfassen.
-
ArnoVermeer
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 apr 2024, 17:47
Re: extra dieseltank inbouwen
Bedankt voor je informatieve antwoord, daar kan ik wat mee.Hanz schreef: 12 mei 2025, 12:20Voor een tweede tank is wel iets meer nodig dan alleen een loze ruimte. De tank moet gevuld kunnen worden dus je moet er binnen of buiten wel bij kunnen. En als de eerste tank leeg is dan moet de brandstof uit de tweede tank naar de motor toe. Dus een pomp die het van de tweede naar de eerste tank pompt of een aansluiting naar de brandstofpomp die het dan vervolgens naar de motor brengt. En je wilt natuurlijk weten hoeveel brandstof er in de tweede tank zit, dus een extra brandstofmeter. Het kan allemaal wel maar het is toch wel een flinke ingreep.SyncRoon schreef: 12 mei 2025, 11:42 Verder kan je elke geschikte loze ruimte gebruiken voor iets in te bouwen.
Ik wil geen losse jerrycans in de bus. ik wil het risico niet lopen dat er diesellucht in de bus komt, of erger, de diesel zelf. Die lucht krijg je er bijna niet uit.
Er is een reclame: niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Re: extra dieseltank inbouwen
Inderdaad, Ronald. In streken waar je met een 80 l tank niet uitkomt, moet je niks buiten aan je bus hangen. Want dat wordt gejat als je ligt te slapen. Zeker een jerrycan met brandstof. En je bus nooit alleen laten. Want dan wordt ‘ie mét alles wat erin zit gejat…SyncRoon schreef: 12 mei 2025, 11:42 De wereldreiziger die mijn bus nieuw gekocht had zweert erbij alles in je bus te vervoeren. Alles wat buiten de bus hangt wordt gejat
Zelf gelukkig nooit meegemaakt (zó stoer zijn onze reizen niet), maar we kennen wel een paar ‘wereldreizigers’ die dit volmondig beamen.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: extra dieseltank inbouwen
Mag het kosten wat het kost? Dat vraagt de nodige pleuries en uurtjes aan zoeken, samenstellen en dan nog inbouwen.
https://rotterdamplastics.nl/en/waterta ... e-specific
ook andere tanks daar zouden volgens de specificaties geschikt moeten zijn voor diesel.
Onder de T3 had ik LPG tanks onder de neus waar reservewiel normaal ook zit, en twee zijtanks L/R tussen de dorpel en chassisrail. Ik heb bij de T5 gekeken om een tank te plaatsen waar reservewiel zit als extra diesel voor de machines. Maar toch het reservewiel in gehangen. Als je eens opmeet hoeveel ruimte je onder de bus hebt kan je kijken of een standaard tankje past. Hou rekening met je aansluitingen en openingen hoe je alles wil laten lopen. Of misschien bekijken een 60L T3 (2wd) tank die daar tussen de chassisrail hangt.
Ik zou een 2e tank wel laten overpompen in de hoofdtank. Dan hoef je de retourleiding ook niet aan te passen. Rechtstreeks omschakelen van de 2e tank naar de inspuitpomp en retour op je hoofdtank wordt je ook niet blij van. En al bedacht of je de 2e tank ook regelmatig gaat leegrijden? Die diesel daar lang in laten zitten maakt het er ook niet beter op.
Groet, Ronald
Re: extra dieseltank inbouwen
Ga ik ook niet doen en normaal heb ik altijd een jerrycan met extra benzine in de auto staan, maar die had ik thuis gelaten omdat ik op de veerboot alleen de brandstof in de brandstoftank van de bus mocht meenemen. Ik had de jerrycan toch wel mee kunnen nemen; geen controle.Hanz schreef: 12 mei 2025, 09:57Overigens wel een zeldzame samenloop van omstandigheden, een bijna lege tank en een pomp die net uitverkocht is. Voor zo'n zeldzame situatie een extra tank inbouwen is een slechte investering.
Groet,
Erik.
Re: extra dieseltank inbouwen
Precies, dan is zo'n doorlooptank in zo'n Defender ideaal, die zit tussen vulopening en brandstoftank in en loopt automatisch leeg in de brandstoftank.SyncRoon schreef: 12 mei 2025, 18:10En al bedacht of je de 2e tank ook regelmatig gaat leegrijden? Die diesel daar lang in laten zitten maakt het er ook niet beter op.
De brandstofmeter geeft eerst een hele tijd vol aan.
Groet,
Erik.
Re: extra dieseltank inbouwen
Voor iets minder dan 2000 euro heb je een 130 liter tank die in de plaats komt van de originele tank :-)
https://www.trucksystems.de/VW-Transpor ... -130-l-Alu
https://www.trucksystems.de/VW-Transpor ... -130-l-Alu
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
-
ArnoVermeer
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 apr 2024, 17:47
Re: extra dieseltank inbouwen
Thanks, daar heb ik wat aan. Maar die prijs...... Dan moet ik ongeveer 10.000 liter in Luxemburg tanken onderweg naar spanje (bij de huidige prijzen) :-).freek schreef: 12 mei 2025, 21:31 Voor iets minder dan 2000 euro heb je een 130 liter tank die in de plaats komt van de originele tank :-)
https://www.trucksystems.de/VW-Transpor ... -130-l-Alu
Re: extra dieseltank inbouwen
Niet omdat het goedkoop is, maar omdat het kan. 
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: extra dieseltank inbouwen
Daarom nog steeds de vraag: waarom zou je het willen?
Om dan te zeggen dat er meer is dan een rondje om de kerk vind ik wat flauw.
Ook wij zijn in Schotland, Noorwegen en Zweden geweest. En als je dan een halve tank nog hebt, dan hebben wij besloten om wel alvast de tank vol te gooien, tot de rand. Just in case.
Een groot weetjeweller zou ooit: beter duur dan niet te koop.
Wil je iets wat niet standaard is, dan is het door de zure appel heen bijten..
Succes met je keuzes en bouw ze.
Ps 2 goede jerrycans binnen in interieur, die goed afsluiten is wellicht de eenvoudigste en goedkoopste oplossing. Of kijk eens bij de ppo-oplossingen. 2 tank systeem met pure plantaardige olie i.c.m. diesel.
Om dan te zeggen dat er meer is dan een rondje om de kerk vind ik wat flauw.
Ook wij zijn in Schotland, Noorwegen en Zweden geweest. En als je dan een halve tank nog hebt, dan hebben wij besloten om wel alvast de tank vol te gooien, tot de rand. Just in case.
Een groot weetjeweller zou ooit: beter duur dan niet te koop.
Wil je iets wat niet standaard is, dan is het door de zure appel heen bijten..
Succes met je keuzes en bouw ze.
Ps 2 goede jerrycans binnen in interieur, die goed afsluiten is wellicht de eenvoudigste en goedkoopste oplossing. Of kijk eens bij de ppo-oplossingen. 2 tank systeem met pure plantaardige olie i.c.m. diesel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 11018
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: extra dieseltank inbouwen
Goede jerrycans (de échte , metalen 20L jerrycans sluiten perfect af en geven geen reuk af) , ik heb ze héél vaak in de auto/camper staan (zowel diesel als benzine) als we in Duitsland gaan 4x4 rijden , nooit last gehad van reuk of lekken.
Die zijn stevig , en nemen weinig plaats in .
Die zijn stevig , en nemen weinig plaats in .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper