Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu/startissue of wat anders….

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
CaliCoach

Accu/startissue of wat anders….

Bericht door CaliCoach »

Gisteren even aan t klussen geweest voor nieuwe ruitensproeiers en wilde toen mijn bus starten (T4 California 2.5 TDI ACV) en toen had ik het volgende:

Klokjes en km stand waren aan, dagteller op nul, radio ging niet aan en fan wel.

Starten gebeurde niks, alleen een relais klikje maar geen startmotor klikje dus ik dacht even een lader eraan…

Na verloop van tijd was de lader klaar, en probeerde ik nog een keer te starten. Dit keer wel een klik van de startmotor maar daarna klokje op instrumentenpaneel uit, dagteller/km stand uit, benzine meter bleef staan op laatste waarde.

Als je de accu dan weer aan een lader hangt kun je t nog een keer zo doen.

Als je een OBD erin steekt dan zie je de display ervan langzaam uit gaan. Het camperbedieningspaneel boven t hoofd laat een knipperende accu zien.

Mijn voorzichtige conclusie is: een kapotte accu.

Nu dacht ik; startkabels proberen en als ie dan start is het dus de accu. Maar voor de zekerheid denk ik laat ik even wachten en vandaar ook mijn bericht hier.

Hebben jullie eventueel nog ideeen of tips?
Hanz

Re: Accu/startissue of wat anders….

Bericht door Hanz »

Heb je de spanning van de startaccu gemeten voor en na het laden? En zo ja, wat waren de waarden?
Het knipperende accusymbool op het bedieningspaneel is van de huishoudaccu en heeft in principe niets te maken met slecht starten. Wat wel kan is dat het scheidingsrelais kapot is en daardoor de startaccu via het campercircuit is leeggetrokken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

Bedankt Hanz!

Dat had ik nog niet gedaan het nameten. Hmm, maar dan zou in theorie na het laden van de startaccu de auto weer moeten starten en niet weer in een keer leeg zijn met 1 startpoging.

Voor mijn idee; waar vindt ik het scheidingsrelais of is dit een relais linksonder het stuur bij de andere zekeringen/relais?
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

P.s. of zit die in de ruimte linksachterin bij de huishoudaccu?
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Scheidings relais zit bij mijn 2002 California camper onder de koelkast.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Hanz

Bericht door Hanz »

Scheidingsrelais zit achter het paneel onder de koelbox. Gezien je forumnaam ga ik ervan uit dat het om een California gaat.
Misschien toch eens de spanning van de startaccu meten en eventueel nog eens goed opladen. En als de lader zegt dat hij klaar is. ook even meten tot welke spanning hij heeft geladen.
En ook de camper aan het stopcontact hangen om de huishoudaccu helemaal op te laden. En dan liefst minimaal 12 uur doorladen.
En dan nog iets, zitten de accuklemmen nog wel goed vast. Ik kwam hierop omdat je onder de motorkap bezig was met de ruitensproeiers.
Laatst gewijzigd door Hanz op 19 mei 2025, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

Ah bedankt beiden!

Het is inderdaad een California.

Yep accuklemmen zitten vast, gedubbelcheckt en toen aan de lader gedaan. Later deze week ga ik even meten en de camper aan walstroom hangen. Ik ben benieuwd.
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

Ok
Ik heb de startaccu nog eens opgeladen en de bus aan walstroom gehangen. Jammergenoeg knalde thuis de aardlekschakelaar eruit hierdoor en heb ik nu een branderige geur in de bus wat volgens mij bij de lader/iets van de huishoudaccu zit. Morgen even de plaat losmaken en het bekijken. Heel apart dat dit nu gebeurd maar ze zeggen weleens het moet een keer gebeuren.

Ik ga dus eerst dat oplossen voordat ik verder kijk. Balen maar gelukkig komt alles altijd goed
Hanz

Bericht door Hanz »

Een duidelijk geval van kortsluiting en misschien wel de oorzaak van al je problemen. Voordat je de boel openschroeft, check eerst de kabel waarmee hij aan de walstroom hing. De kans dat het daaraan ligt is niet groot maar wel makkelijk uit te sluiten.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Lader overleden door ontplofte componenten. Is helaas niet apart maar komt regelmatig voor bij deze oude elektronica.

Liever nu als tijdens je vakantie.

Zoek hier op het forum maar eens naar HenkK.
Die kan hem wellicht nog opkalefateren als je geluk hebt, en je lader nog niet naar de eeuwige jachtvelden is.

Succes .
Nu even wat tijd en geld investeren en straks zorgeloos op vakantie.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

Bedankt Hanz & Peter!

Ik heb volgens mij weleens contact gehad met Henk toen mn koelkast t niet meer deed. Dat heb ik toen zelf opgelost door een geklapte zekering te vervangen.

Morgenmiddag schroef ik eea even open en check ik ook even de walstroom kabel.
Omdat we vaak dagelijkse rijden tijdens vakanties heb ik al zo’n 7 jaar niet meer aan de walstroom gehangen. De kabel gaf ook een beetje “af” dus misschien is t een combi van een kapotte lader en kabel

Ik laat weten hoe t gaat/is gegaan :-)
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

Zooo na een berg ander klusjes in en om het huis ben ik er net aan toegekomen om de omvormer eruit te schroeven en die ruikt inderdaad niet al te best :-( die is best aan vervanging toe dus nu maae even op zoek naar een andere.

Kan ik meteen overal goed bij om schoon te maken en te stofzuigen.
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

Nog even ter illustratie een tweetal fotos
Bijlagen
IMG_3079.jpeg
IMG_3080.jpeg
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

HenkK kan hem repareren voor je, zoals al eerder gezegd in dit draadje.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
CaliCoach

Bericht door CaliCoach »

Bedankt! Ik heb m idd vanmiddag bij Henk gebracht. Mn startaccu hangt nu aan de lader. Nu duimen dat de bus dan weer start maar misschien heb ik wel startkabels nodig beter
Plaats reactie