Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hefdak T4
Re: Hefdak T4
Dak stukje naar beneden trekken, dan rode clipje opzij duwen om te ontgrendelen en dan verder naar beneden trekken. Dak valt inderdaad niet naar beneden. Pas het laatste stukje zakt het vanzelf.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Hefdak T4
Zoals ik hier dus lees zal dit een verbetering zijn. Is dit ook heel goed te doen alleen. Want mijn vrouw trekt er binnenkort een paar dagen alleen op. Uit. En bedankt voor de extra tip ivm het pootje. Deze zal ik alvast halen en monteren. Zal ook een hulp zijn.
Re: Hefdak T4
Vroeg me enkel nog af wat het formaat vh pootje is. Want je hebt deze in 150mm en 250mm
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hefdak T4
Blokje hout werkt ook hoor
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Hefdak T4
Ik heb 150mm. 250 is te lang, dan kan het doek nog niet goed naar binnen getrokken worden.Jant4 schreef: 24 apr 2025, 18:32 Vroeg me enkel nog af wat het formaat vh pootje is. Want je hebt deze in 150mm en 250mm
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Hefdak T4
Klopt, dat had ik in het begin ook. Voordeel van een pootje is dat het altijd op zijn plek zit, een los blokje hout heeft de neiging om door de camper te gaan zwerven. En voor de kosten en het werk hoef je het niet te laten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Hefdak T4
Het openen is veel makkelijker en zeker goed alleen te doen. Het sluiten is niet moeilijker dan met de beugel. Dus als je vrouw dat kan dan lukt het met de gasveren zeker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- eindgebruiker
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Hefdak T4
Mijn blokje hout is voorzien van klittenband tegen het zwerven.
Re: Hefdak T4
Bedankt voor alle info. Ik laat weten hoe het is gegaan op haar uitstapje.
Re: Hefdak T4
Zoals beloofd, de ervaring van mijn vrouw tijdens haar road trip. Het dak naar omhoog en beneden halen ging een stuk vlotter. En de borg pin in het slot krijgen bleek moeilijk. In het naar huis rijden was het dak enkel met het klepje met de veer gesloten. De borg pin zat niet vast. Heb deze ondertussen wat uitgedraaid. En de borg pin zit nu ook terug vast. Enkel het dak gaat niet gelijkmatig open en dicht. Gebeld met het bedrijf die de veren heeft gemonteerd. En zij verzekerden me dat dit normaal is in het begin. En dat dit na verloop van tijd beter zal worden. Klopt dit?
Re: Hefdak T4
Wat bedoel je precies met niet gelijkmatig open en dicht?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hefdak T4
Dat het een beetje scheef naar boven en naar beneden gaat, dat klopt wel.
Naar boven toe, trekt het dak vanzelf recht, bij het sluiten is de slotpin zelf de bepalende factor.
Wel hoop ik dat je de pin er in hebt gedraaid met een beetje tread locker, schroeven zekering, die blauwe.
Die pin wil na verloop van tijd wel iets losser komen.
Groetjes Peter
Ps check voor de zekerheid even of beide beugels in de regengoot, op dezelfde afstand vanaf de voorzijde zitten.
Naar boven toe, trekt het dak vanzelf recht, bij het sluiten is de slotpin zelf de bepalende factor.
Wel hoop ik dat je de pin er in hebt gedraaid met een beetje tread locker, schroeven zekering, die blauwe.
Die pin wil na verloop van tijd wel iets losser komen.
Groetjes Peter
Ps check voor de zekerheid even of beide beugels in de regengoot, op dezelfde afstand vanaf de voorzijde zitten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Hefdak T4
Zitten de gasveren wel op de goede plaats gemonteerd? Ze moeten bij dichtdoen van het dak niet helemaal tot het eind ingedrukt worden maar nog een klein stukje slag overhouden.
Op de tekening zie je afstand van de oorspronkelijke gaten van de knikbeugel tot de gaten voor de gasveren. Je kan dus nameten of dit goed gedaan is. Het is dus 730mm vanaf het achterste gat van de beugel tot het voorste gat van de gasveer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Hefdak T4
Deze afstand had ik al eens opgezocht, en klopt.
Re: Hefdak T4
Zoals Peter al schreef, naar boven toe kan het dat de beide veren niet even snel gaan maar uiteindelijk trekt het dak vanzelf recht. Maar hier zit hooguit een tel tussen. De gasveren zijn niet gekoppeld zoals de twee poten van de knikbeugel dus bij het dichtdoen kan je het dak wat scheef trekken. Maar dat kan je gewoon met de hand corrigeren door het dak weer recht te duwen. En in de loop van de tijd heb ik daar niets aan zien veranderen. Voor de borgpin hoort het niet uit te maken of het dak een beugel of gasveren heeft. Dus als dit plotseling optreedt nu er gasveren in zitten dan is er misschien toch iets mis met de positie van de veren of het zijn niet de juiste gasveren. Is het een officiële ombouwset?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV