Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak T4

vragen over de T4
Jant4

Re: Hefdak T4

Bericht door Jant4 »

In het begin ging het nog goed, ook al zaten de gasveren erop. Maar is begonnen tijdens de rondreis. Ervoor moest je ook al enige kracht gebruiken om het dak te sluiten met de H beugel. Nu de borg pin een beetje uitgedraaid is, sluit deze terug goed. Ik zal eens een foto vd gasveren plaatsen
Hanz

Bericht door Hanz »

Waren er grote temperatuurverschillen tijdens de reis. Mijn ervaring is dat dit van invloed is op het gemak waarmee de borgpin pakt.
Laatst gewijzigd door Hanz op 26 mei 2025, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jant4

Bericht door Jant4 »

Idd blijkbaar was het soms 15graden en dan eens rond de 30 graden.
Jant4

Bericht door Jant4 »

Idd blijkbaar was het soms eens 15 graden en dan ook eens rond de 30 graden.
Hanz

Bericht door Hanz »

Ik merk inderdaad dat bij temperaturen van 30 graden of hoger het meer moeite kost om het dak te borgen. Blijkbaar vervormt het kunststof dak dan enigszins.
Jant4

Bericht door Jant4 »

Dus is niet erg dat ik de borg pin even heb uitgedraaid. Enkel opvolgen als er terug wat speling ontstaat de borg pin terug watt indraaien.
Hanz

Bericht door Hanz »

Ja, ik zou dat even in de gaten houden. Als het dak met lagere temperaturen minder strak sluit geeft dat ook veel windgeruis.
En als je in de toekomst nog eens alleen met het veilgheidspalletje erop naar huis moet rijden dan zou ik voor de zekerheid het dak ook borgen met een touw of spanband. Het dak staat in zo'n geval toch een beetje open en bij hogere snelheden komt daar dan best wel veel luchtdruk op te staan. We hebben hier op het forum wel eens een foto gezien van een hefdak dat er compleet afgewaaid was en daar word je niet vrolijk van.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

In dat topic ging het wel over een andere kwaliteit als het dak van Westfalia.

viewtopic.php?t=46257

en er was ook een topic waarin een blauw plat dakje geknikt was, als ik het me goed herinner.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EdwinSaskia

Bericht door EdwinSaskia »

Binnenkort ga ik de gasverenset monteren op onze t4 california 1997.

Dit nadat ik 2 zonnepanelen van 5 kg per stuk achterop heb liggen en het voor mijn vrouw te zwaar is geworden.

Zijn er mensen met gasverenset en extra dakbelasting die kunnen aangeven of dit probleemloos gaat werken?

- Is het lockmechanisme op de gasveer sterk genoeg om het dak open te houden met de extra dakbelasting van 10kg?

Bedankt voor de antwoorden!
Hanz

Bericht door Hanz »

Het lock mechanisme houdt het dak niet omhoog. Het treedt pas in werking als het dak een klein stukje dicht gaat. Als je het dan ontgrendelt kan het dak helemaal dicht. Ik verwacht dat 10kg extra achterop het dak geen probleem is voor de gasveren.
Plaats reactie