Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Goedendag.
Vorige zomer heb ik mijn huishoudaccu vervangen omdat deze defect was. Dit betrof al een wat oudere accu, dus heb ik er weinig aandacht aan besteed. De nieuwe accu (180 amp semi tractie) heeft het echter ook maar een paar maanden volgehouden en lijkt nu ook defect. Hij geeft nu nog maar 8 a 9 volt. Om te voorkomen dat de volgende accu weer snel defect gaat, wil ik graag de oorzaak achterhalen.
Wat mij opvalt is dat ik na elk ritje een stoomstootje krijg als ik bij het uitstappen de deur dicht wil doen.
De setup is als volgt:
Startaccu > Cyrix CT scheidingsrelais 12A > grote zekering > Huishoudaccu > steekzekeringen > Verbruikers (led lampjes / kraantje / Dometic koelkast
Tevens is de installatie ook nog voorzien van een Victron blue smart acculader.
Bij het starten van de auto, schakelt de Cyrix netjes open en loopt er een laadstroom van ca 13,8V naar de huishoud accu. Dit lijkt allemaal prima
Bij controleren op lekstroom heb ik geen grote afwijkende waardes kunnen meten. Omdat ik toch steeds die stroomstootjes krijg, lijkt het erop alsof er toch ergens een sluiting is (maar die kan ik dus niet vinden als de installatie in 'ruststand' staat).
Zou het kunnen dat de Cyrix zelf op de één of ander manier sluiting maakt op het moment dat hij actief wordt (lijkt me onwaarschijnlijk)? Of zou er een kortsluiting kunnen ontstaan door bijvoorbeeld bewegende draden o.i.d tijdens het rijden? Zou een slechte massaverbinding dit ook kunnen veroorzaken? Andere oorzaak?
Wellicht is er hier iemand die me op weg kan helpen. Anders zit er niks anders op dan de hele installatie los te halen en na te lopen.
Alvast bedankt!
Vorige zomer heb ik mijn huishoudaccu vervangen omdat deze defect was. Dit betrof al een wat oudere accu, dus heb ik er weinig aandacht aan besteed. De nieuwe accu (180 amp semi tractie) heeft het echter ook maar een paar maanden volgehouden en lijkt nu ook defect. Hij geeft nu nog maar 8 a 9 volt. Om te voorkomen dat de volgende accu weer snel defect gaat, wil ik graag de oorzaak achterhalen.
Wat mij opvalt is dat ik na elk ritje een stoomstootje krijg als ik bij het uitstappen de deur dicht wil doen.
De setup is als volgt:
Startaccu > Cyrix CT scheidingsrelais 12A > grote zekering > Huishoudaccu > steekzekeringen > Verbruikers (led lampjes / kraantje / Dometic koelkast
Tevens is de installatie ook nog voorzien van een Victron blue smart acculader.
Bij het starten van de auto, schakelt de Cyrix netjes open en loopt er een laadstroom van ca 13,8V naar de huishoud accu. Dit lijkt allemaal prima
Bij controleren op lekstroom heb ik geen grote afwijkende waardes kunnen meten. Omdat ik toch steeds die stroomstootjes krijg, lijkt het erop alsof er toch ergens een sluiting is (maar die kan ik dus niet vinden als de installatie in 'ruststand' staat).
Zou het kunnen dat de Cyrix zelf op de één of ander manier sluiting maakt op het moment dat hij actief wordt (lijkt me onwaarschijnlijk)? Of zou er een kortsluiting kunnen ontstaan door bijvoorbeeld bewegende draden o.i.d tijdens het rijden? Zou een slechte massaverbinding dit ook kunnen veroorzaken? Andere oorzaak?
Wellicht is er hier iemand die me op weg kan helpen. Anders zit er niks anders op dan de hele installatie los te halen en na te lopen.
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Sanderouw op 28 mei 2025, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Huishoud snel accu defect - Vraag over 12V installatie
Gaat dit over een fabriekscamper of een zelfbouw camper?
Voor de beantwoording kan hier namelijk verschil in zitten.
En wat is het bouwjaar van de bus?
Die elektrische schokjes kunnen ook komen van statische ontlading bij droog weer.
Voor de beantwoording kan hier namelijk verschil in zitten.
En wat is het bouwjaar van de bus?
Die elektrische schokjes kunnen ook komen van statische ontlading bij droog weer.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Huishoud snel accu defect - Vraag over 12V installatie
Betreft een zelfbouwcamper. Het is een VW T5 -2.5 TDI - 4 motion uit 2007.
Gr. Sander
Gr. Sander
Re: Huishoud snel accu defect - Vraag over 12V installatie
Als er gebruikers continue op je HH accu aan blijven staan kan het zijn dat je accu steeds onder zijn grens ontladen wordt voordat je terug gaat rijden (tenzij je de victron elke keer aan zet)
Ik heb zelf al 5 jaar een 280Ah semitractie die via een cyrix is aangesloten en ook regelmatig bij veel stroomverbruik op de smartlader staat. In de bus en met de koelbox aan is na een dag of 4 de spanning wel onder de 12V gezakt. Maar met de omvormer aan en de USB inbouw laders gaat het binnen 2 dagen onder 12V zoveel vraagt dat nog in rust.
Heb je dus zaken permanent aangesloten en valt de spanning ook terug na goed opladen en de hoofdzekering eruit?
Ik heb zelf al 5 jaar een 280Ah semitractie die via een cyrix is aangesloten en ook regelmatig bij veel stroomverbruik op de smartlader staat. In de bus en met de koelbox aan is na een dag of 4 de spanning wel onder de 12V gezakt. Maar met de omvormer aan en de USB inbouw laders gaat het binnen 2 dagen onder 12V zoveel vraagt dat nog in rust.
Heb je dus zaken permanent aangesloten en valt de spanning ook terug na goed opladen en de hoofdzekering eruit?
Groet, Ronald
-
pwhooftman
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Huishoud snel accu defect - Vraag over 12V installatie
Hoe heb je de lekstroom gemeten? Ik adviseer je om meerdere dagen achtereen de spanning op de accu te meten in rust. Die zou continu op 12.6V of hoger moeten blijven hangen. Als ik het zo lees loopt die sneller leeg, en zodra je dat constateert is er toch een lekstroom.
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Huishoud snel accu defect - Vraag over 12V installatie
Heb je een meetshunt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Huishoud snel accu defect - Vraag over 12V installatie
Maak je even vertrouwd met de begrippen spanning en stroom .
Wat je zegt : een laadstroom van 13,8 volt , klopt niet.
Dat is de laadspanning en verteld je niks over de laadstroom ( amperes )
Wat je zegt : een laadstroom van 13,8 volt , klopt niet.
Dat is de laadspanning en verteld je niks over de laadstroom ( amperes )
Re: Huishoud snel accu defect - Vraag over 12V installatie
Jan Anno Nu, bedankt voor de verduidelijking, Ik heb inderdaad een laadspanning van 13,8V gemeten.
Ik heb geen meetshunt (weet ook niet wat dat is?). Ik heb de lekstroom gemeten door de multimeter tussen de minpool van de HH accu en de losgenomen minkabel te plaatsen. Ik meet daar eigenlijk geen waarde, zodra ik een klein ledlampje aanzet, laat de multimeter iets van 1A zien. De manier van meten lijkt dus correct.
Overigens staat de Cyrix altijd doorgeschakeld, ik gebruik de bus dagelijks en dus zou de accu niet leeg kunnen zijn. In principe staan alle gebruikers standaard uit.
Gr. Sander
Ik heb geen meetshunt (weet ook niet wat dat is?). Ik heb de lekstroom gemeten door de multimeter tussen de minpool van de HH accu en de losgenomen minkabel te plaatsen. Ik meet daar eigenlijk geen waarde, zodra ik een klein ledlampje aanzet, laat de multimeter iets van 1A zien. De manier van meten lijkt dus correct.
Overigens staat de Cyrix altijd doorgeschakeld, ik gebruik de bus dagelijks en dus zou de accu niet leeg kunnen zijn. In principe staan alle gebruikers standaard uit.
Gr. Sander
- Jan anno NU
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Als je cyrix scheidingsrelais 24/7 doorgeschakeld staat ? ,dat wil je niet.
Dan is deze defect en zou betekenen dat bij het starten van je bus ook de HH accu wordt aangesproken , daar ken deze niet tegen.
Het meten van sluipverbruik doe je goed ,maar je zou toch altijd wel iets van 300 a 400 miliampere moeten meten in rust .
Polariteit van je meter ook goed , anders lees je gewoon een negatief verbruik af ,-)
Dan is deze defect en zou betekenen dat bij het starten van je bus ook de HH accu wordt aangesproken , daar ken deze niet tegen.
Het meten van sluipverbruik doe je goed ,maar je zou toch altijd wel iets van 300 a 400 miliampere moeten meten in rust .
Polariteit van je meter ook goed , anders lees je gewoon een negatief verbruik af ,-)
Re: Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Ik bedoel eigenlijk dat de er geen hoofdschakelaar oid aangesloten zit. De cyrix schakelt netjes open na starten van de auto en sluit ook weer af als de motor uit gaat.
Re: Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Goedenavond,
Zojuist terug van een lang weekend Luxemburg. Op de terugweg een vieze lucht in de auto; de hh accu bleek gloeiend heet.
Ik denk dus aan kortsluiting in 1 van de cellen zelf….
Iemand nog andere ideeën?
Sander
Zojuist terug van een lang weekend Luxemburg. Op de terugweg een vieze lucht in de auto; de hh accu bleek gloeiend heet.
Ik denk dus aan kortsluiting in 1 van de cellen zelf….
Iemand nog andere ideeën?
Sander
Re: Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Accu is defect.
Ooit eens gehad met een Peugeot 504 Pickup, ook een rotte eieren lucht in de cabine (H2SO4), na een half uurtje rijden. (Start)accu defect en de dynamo laadde met 15,6 V dus dat deugde ook niet. Dynamo gereviseerd en een nieuwe startaccu.....
Groet,
Erik.
Ooit eens gehad met een Peugeot 504 Pickup, ook een rotte eieren lucht in de cabine (H2SO4), na een half uurtje rijden. (Start)accu defect en de dynamo laadde met 15,6 V dus dat deugde ook niet. Dynamo gereviseerd en een nieuwe startaccu.....
Groet,
Erik.
Re: Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
De laadspanning van 13.8v lijkt goed maar bij mij is die toch 14.3v. Zeker als de accuspanning van de tractie onder de 12.5v is gezakt is het binnen paar seconden na starten +14v laden en na x-tijd zakt dat terug naar 13.5v ongeveer. Kan je continue je laadspanning aflezen? Doorgaans gaat een accu kapot van slechte lader/dynamo en niet zomaar binnen 1,5 jaar. (tenzij je ermee bowlt) Als je spanningsregelaar van de dynamo hapert gaat het snel mis.
Groet, Ronald
Re: Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Goedemorgen,
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een heel enkele keer dat bij hard optrekken het dynamolampje kort gaat branden (koolborstels versleten?).
Ik zal de laadstroom eens meten tijdens het rijden om te zien of er gekke dingen gebeuren. Mogelijk dus een slecht laadproces, waardoor de accu te veel ontladen is en daardoor dus defect is gegaan?
Indien dat het geval is zal er dus een nieuwe dynamo in moeten.
Gr. Sander
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een heel enkele keer dat bij hard optrekken het dynamolampje kort gaat branden (koolborstels versleten?).
Ik zal de laadstroom eens meten tijdens het rijden om te zien of er gekke dingen gebeuren. Mogelijk dus een slecht laadproces, waardoor de accu te veel ontladen is en daardoor dus defect is gegaan?
Indien dat het geval is zal er dus een nieuwe dynamo in moeten.
Gr. Sander
- krekwakwol
- Berichten: 4691
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Huishoud accu snel defect - Vraag over 12V installatie
Achterop de dynamo zit een gecombineerder koolborstelbrug/spanningsregelaar, als je die er afdraait (2 schroefjes) kun je de koolborstels controleren en gelijk even kijken hoever de collectorringen van de dynamo (waar de koolborstels op lopen) ingesleten zijn.
Mochten die goed zijn, dan zou je eerst de gecombineerde koolborstelbrug/regelaar kunnen vervangen.
Kost een paar tientjes volgens mij.
Wel even de gegevens noteren.
Mochten die goed zijn, dan zou je eerst de gecombineerde koolborstelbrug/regelaar kunnen vervangen.
Kost een paar tientjes volgens mij.
Wel even de gegevens noteren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008