Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Storing signalering vuilwatertank T5
-
Blacky1960
Storing signalering vuilwatertank T5
Dit is een simpele een goedkope oplossing on een storing/defectie sensor/vlotter van je vuilwatertank te verhelpen.
Nodig:
1 RVS vlotter van AliExpress € 3,99
Weerstand 6K2 Elektronica shop € 0,10
Waterdichte kit Praxis € 6,39
Tape of krimpkous Action 0,99
De oude vlotter uit je vuilwater tank
Schroef die oude vlotter uit je tank en knip de twee draden met de stekker eraan af ( ongeveer 10 a 12 cm draad latten zitten aan de stekker zitten die heb je nog nodig )
Zaag de vlotter aan de onderkant van de schroefplug los en boor voorzichtig die oude isolatie uit de schroefplug boor hierna het bestaande gat op met een 10 mm boor en bevestig de RVS vlotter met de rubber ring aan de onderkant van de schroefplug en vulde bovenkant waar de moer zit af met de kit en laat goed drogen
Soldeer nu de weerstand 6K2 aan een draad van de vlotter en soldeer de andere kant aan een draad van de oude stekker, de twee overgebleven draden soldeer je aan elkaar.
Nog even isoleren met tape of krimpkous en je vlotter kan weer in de tank geschroefd worden en aangesloten met de oude stekker op je systeem.
Nodig:
1 RVS vlotter van AliExpress € 3,99
Weerstand 6K2 Elektronica shop € 0,10
Waterdichte kit Praxis € 6,39
Tape of krimpkous Action 0,99
De oude vlotter uit je vuilwater tank
Schroef die oude vlotter uit je tank en knip de twee draden met de stekker eraan af ( ongeveer 10 a 12 cm draad latten zitten aan de stekker zitten die heb je nog nodig )
Zaag de vlotter aan de onderkant van de schroefplug los en boor voorzichtig die oude isolatie uit de schroefplug boor hierna het bestaande gat op met een 10 mm boor en bevestig de RVS vlotter met de rubber ring aan de onderkant van de schroefplug en vulde bovenkant waar de moer zit af met de kit en laat goed drogen
Soldeer nu de weerstand 6K2 aan een draad van de vlotter en soldeer de andere kant aan een draad van de oude stekker, de twee overgebleven draden soldeer je aan elkaar.
Nog even isoleren met tape of krimpkous en je vlotter kan weer in de tank geschroefd worden en aangesloten met de oude stekker op je systeem.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: Storing signalering vuilwatertank T5
Mooi gedaan. 
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Altijd mooi om te zien dit soort huisvlijt 
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Heeft elke T5 een vlotter voor de vuilwatertank? Ik heb niet de indruk dat mijn California dat ergens aangeeft?
De vlotter van mij schoonwatertank werkte niet helemaal goed. hij bleef altijd minimaal 2/3 vol aangeven. Ook als die leeg was. Vandaag de boel losgemaakt. Maar wat een kreng, die deksel om die los te krijgen. Uiteindelijk een zelf gefabriceerd gereedschap van hout gemaakt met 4 nokken erin (2 vrijgehouden zodat het draadje nimmer in verdrukking zou komen (een ronde schijf van hardhout met vier nokken eronder die precies in de uitsparing passen). Aan de bovenkant een vierkant blok (ook van hardhout) van 32 x 32 mm. Dat erop geschroefd en met een steeksleutel kreeg ik de deksel los.
Nu geeft hij alleen niet meer vol aan, maar naarmate het waterpeil zakt, zie ik dit ook op het schempje. Liever dat hij niet "vol" aangeeft, dan dat hij niet aangeeft dat hij leger raakt ;-).
De vlotter van mij schoonwatertank werkte niet helemaal goed. hij bleef altijd minimaal 2/3 vol aangeven. Ook als die leeg was. Vandaag de boel losgemaakt. Maar wat een kreng, die deksel om die los te krijgen. Uiteindelijk een zelf gefabriceerd gereedschap van hout gemaakt met 4 nokken erin (2 vrijgehouden zodat het draadje nimmer in verdrukking zou komen (een ronde schijf van hardhout met vier nokken eronder die precies in de uitsparing passen). Aan de bovenkant een vierkant blok (ook van hardhout) van 32 x 32 mm. Dat erop geschroefd en met een steeksleutel kreeg ik de deksel los.
Nu geeft hij alleen niet meer vol aan, maar naarmate het waterpeil zakt, zie ik dit ook op het schempje. Liever dat hij niet "vol" aangeeft, dan dat hij niet aangeeft dat hij leger raakt ;-).
Een California heeft een signalering voor de vuilwatertank. Die heeft maar twee standen, leeg of vol, dus niet in stapjes zoals de schoonwatertank.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Die vlotter is heel kort en zit boven in je grijswatertank.
Het is dus meer een waarschuwingsensor dat je tank bijna vol is, lijkt me.
Desalniettemin een mooi projectje van Blacky
Het is dus meer een waarschuwingsensor dat je tank bijna vol is, lijkt me.
Desalniettemin een mooi projectje van Blacky
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Waar wordt het niveau ervan weergegeven? Ik heb niet kunnen ontdekken waar dit weergegeven wordt in onze California uit 2010?Lutra schreef: 01 jun 2025, 14:03 Een California heeft een signalering voor de vuilwatertank. Die heeft maar twee standen, leeg of vol, dus niet in stapjes zoals de schoonwatertank.
In de CU boven je binnenspiegel, als het goed is. Daar heb je een symbooltje van de schoon- en de vuilwatertank.Wing64 schreef: 01 jun 2025, 14:52 Waar wordt het niveau ervan weergegeven? Ik heb niet kunnen ontdekken waar dit weergegeven wordt in onze California uit 2010?
Volgens ons is de aanduiding leeg/halfvol/vol van beide notoir onbetrouwbaar. We kijken er nooit meer naar.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Ook weer wat geleerd. Nooit geweten dat het daarvoor was ;-)bvddobb schreef: 01 jun 2025, 16:36In de CU boven je binnenspiegel, als het goed is. Daar heb je een symbooltje van de schoon- en de vuilwatertank.Wing64 schreef: 01 jun 2025, 14:52 Waar wordt het niveau ervan weergegeven? Ik heb niet kunnen ontdekken waar dit weergegeven wordt in onze California uit 2010?
Volgens ons is de aanduiding leeg/halfvol/vol van beide notoir onbetrouwbaar. We kijken er nooit meer naar.