Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Batterij
Batterij
Hoi allemaal,
Ik heb zojuist een zonnepaneel geplaatst 240w.
Werkt heel goed maar welke batterij raden jullie aan. De mijne is wat zwak om de nacht zonder Walstroom door te komen.
Er hangt een compressie ijskast aan en gsm lader en lampje. Meer niet. Batterij is constant geladen tussen 12,4v en 14,5v
Maar snachts trekt ze leeg.
We zijn zojuist 3 dagen off grid weggeweest en elke morgen geen stroom meer.
Graag jullie mening. Is een zelfbouw camper.
Ik heb zojuist een zonnepaneel geplaatst 240w.
Werkt heel goed maar welke batterij raden jullie aan. De mijne is wat zwak om de nacht zonder Walstroom door te komen.
Er hangt een compressie ijskast aan en gsm lader en lampje. Meer niet. Batterij is constant geladen tussen 12,4v en 14,5v
Maar snachts trekt ze leeg.
We zijn zojuist 3 dagen off grid weggeweest en elke morgen geen stroom meer.
Graag jullie mening. Is een zelfbouw camper.
Re: Batterij
Wat voor batterij zit er nu in en hoe oud is deze? Zelfs een zwakke batterij moet het met gemak een nachtje uithouden met zo weinig verbruikers. Weet je zeker dat hij overdag volledig opgeladen wordt door het zonnepaneel? Met een 240W paneel zou je dat wel verwachten maar meten is weten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Batterij is 2jaar oud. Heeft maar 80ah.
De regelaar is gekoppeld via bluetooth en ik kan dan zo zien wat het zonnepaneel doet op de app. Nu heeft ze niet veel, is aan het druppel laden.
Bij de wit in Schijndel zijden er wel dat de batterij mss te zwak ging zijn. Maar wou het toch eerst proberen omdat ik deze al had
Groeten Egwin
De regelaar is gekoppeld via bluetooth en ik kan dan zo zien wat het zonnepaneel doet op de app. Nu heeft ze niet veel, is aan het druppel laden.
Bij de wit in Schijndel zijden er wel dat de batterij mss te zwak ging zijn. Maar wou het toch eerst proberen omdat ik deze al had
Groeten Egwin
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik zou gaan voor een Beaut AGM 12V 100A,
die past in de stoelconsole en kun je liggend monteren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dank u Peter.
Zal is op zoek gaan.
Is voor in augustus dan gaan we 2weken naar Bretagne en Normandië
Groeten Egwin
Zal is op zoek gaan.
Is voor in augustus dan gaan we 2weken naar Bretagne en Normandië
Groeten Egwin
Krijg ik een 120ah onder de stoel?
Met een 240W zonnepaneel moet de accu makkelijk volgeladen worden in de loop van de dag. Als een 80A accu dan in één nacht leegloopt dan zal een 100A accu niet veel helpen. En er is al een accu dus het is makkelijker om een nieuwe accu op dezelfde plaats te monteren, dan hoeven er geen aansluitingen omgelegd te worden.Multivan Generation schreef: 04 jun 2025, 13:26 Ik zou gaan voor een Beaut AGM 12V 100A,
Een compressor koelkast is ongeveer 50-70Watt en trekt dus zo'n 4 tot 5,5 Amp. Als we ervan uitgaan dat hij 's nachts ongeveer een kwart van de tijd draait (dat is al veel) dan kan een volle accu hooguit tot 80% ontladen zijn. Het lampje brandt 's nachts waarschijnlijk niet en die oplader verbruikt ook bijna niks. Er klopt dus iets niet in de installatie als de accu elke ochtend leeg is. Zijn er misschien toch nog andere stille verbruikers of zit er ergens een lekstroom? Of draait de apparatuur via een omvormer op 230V in plaats van 12V?
Anders denk ik dat het niet aan de capaciteit van je accu ligt maar dat hij gewoon kapot is. Wat voor soort accu is het? Een gel of AGM of een gewone startaccu?
Nu is de batterij constant rond de 13,5v. Gewoon rijden en op de parking blijft hij bijgeladen.
Op de foto van de koelkast is niet veel te zien. Zit er niet een typeplaatje op met meer gegevens?
En die Exide EK800 is volgens mij een startaccu voor start-stop systeem. Ik weet niet of dat een geschikt type is om als huishoudaccu in een camper te gebruiken.
Maar begrijp ik nu dat hij door de dynamo tijdens het rijden goed opgeladen wordt en opgeladen blijft? En bij opladen door zonnepanelen dus niet?
En die Exide EK800 is volgens mij een startaccu voor start-stop systeem. Ik weet niet of dat een geschikt type is om als huishoudaccu in een camper te gebruiken.
Maar begrijp ik nu dat hij door de dynamo tijdens het rijden goed opgeladen wordt en opgeladen blijft? En bij opladen door zonnepanelen dus niet?
Ik zal morgen is zien naar het plaatje van de ijskast.
Blijft opgeladen tijdens het rijden en ook tijdens het stilstaan met het zonnepaneel.. enkel snachts trekt de batterij leeg als de ijskast is aangesloten anders niet.
Blijft opgeladen tijdens het rijden en ook tijdens het stilstaan met het zonnepaneel.. enkel snachts trekt de batterij leeg als de ijskast is aangesloten anders niet.
Dan zou ik eerst die koelbox maar eens goed bekijken want het lijkt er dan toch sterk op dat daar het probleem zit.
- Pascal-141
Je moet geen gewone startbatterij gaan gebruiken als huishoudbatterij , die is daarvoor niet geschikt. Je kan beter een AGM of een echte huishoudbatterij plaatsen.
En die koelkast lijkt mij zo'n (goedkopere) energievreter te zijn. Je kan beter investeren in een Dometic / Waeco koelkast , die zijn heel energiezuinig .
En die koelkast lijkt mij zo'n (goedkopere) energievreter te zijn. Je kan beter investeren in een Dometic / Waeco koelkast , die zijn heel energiezuinig .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Eerst maar eens goed kijken of het geen absorptie koelkast is wanneer deze op 12V aangesloten is.
gr
René
gr
René
Dit is volgens mij 9gezien het plaatje) inderdaad een absorptie koelkast welke op gas, 12v en 220 v kan draaien
ik heb in een oud verleden deze ook altijd gehad tijdens kamperen en die zag er hetzelfde uit van de achterkant !
ik heb in een oud verleden deze ook altijd gehad tijdens kamperen en die zag er hetzelfde uit van de achterkant !
Happy with the
Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 340 dkm
Driver Michael2.5 tdi chipped to 130 pk 340 dkm