Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start problemen

vragen over de T5
CD1996

Start problemen

Bericht door CD1996 »

Beste forumleden,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik met enige regelmaat en met veel plezier op dit forum zit rond te neuzen. Mooi hoeveel liefhebbers hier hun passie voor de busjes laten blijken :ikrij

Ikzelf rij een t5 uit 2008, LWB, 1.9 TDI 62kw. Een slome slak, maar een fijne wagen.
Hoewel ik nooit enige motor problemen heb ondervonden, loop ik nu al bijna een jaar tegen een (terugkomend) start probleem aan. Ik ben geen kenner betreft de techniek, maar zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

Wat er (vooral op de wat koudere dagen, zeg 10 graden en daaronder) gebeurd is, dat hij weigert te starten bij de eerste poging. Altijd met een koude motor. Warme motor geen probleem.
Ik stap in mijn wagen, en zet de sleutel op contact. Doe de gordel om en stel de navi in. De standaard routine. Na 10 – 30 sec draai ik de sleutel om, om de bus te starten. De startmotor gaat draaien en probeert de motor te starten, maar dit lukt hem dan niet. Soms lijkt ie te zijn gestart maar valt ie meteen uit bij het los laten van de sleutel.
Maar soms lukt het starten hem uberhaupt niet, en blijft de toerentalwijzer hengelen bij de 0.
De startmotor blijft hikken en krijgt de motor niet draaiende. Ik draai de sleutel dan terug voor een tweede poging. Opnieuw proberen en wederom hikkende startmotor. Soms na enkele seconden lukt het dan eindelijk de motor draaiende te krijgen, maar soms zijn er 3 -4 start pogingen voor nodig.

Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, en start uit eindelijk altijd. Maar fijn is anders.
Soms helpt het (heb ik het idee) om het gaspedaal er bij in te drukken.

Ben er inmiddels 2x voor bij de garage geweest.
De eerste bijzondere constatering was dat de EGR klep open bleef staan. Deze is schoongemaakt en opnieuw ingeleerd.?
Bedrading, accu en dynamo waren ok.
Het probleem was een paar dagen weg, maar na een week helaas weer terug.

Wederom de bus bij de garage gebracht.
Ook de startmotor vervangen.
Probleem weer even verdwenen.
Toen ging ik op wintersport. De bus heeft een week stil gestaan in de sneeuw. Voor de terugrit, wilde ik hem starten met -10. Uiteraard had ik niet verwacht dat die heel makelijk zou gaan starten, maar hij was niet aan te krijgen. Ik denk na 5 minuten proberen hij een keer ging draaien.
En je raad het al, sinds dien is het probleem weer terug. Is toch niet te begrijpen :bonk

Ik heb enkele filmpjes van het probleem geupload op youtube.
Zie hier:

Ik hoop dat een van jullie kenners mij/ons hiermee kan helpen!
Heb nu een nieuwe afspraak staan met de garage. Wat zijn punten waar naar gekeken moet/kan worden?

Mvg Corne
Transporter Combi LWB, 2008, 1.9TDI, 84pk.
Kire

Re: Start problemen

Bericht door Kire »

Hebben ze bij de garage ook de gloeistiften gecontroleerd?
Het lijkt erop dat het voorgloeisysteem niet werkt. Dan kun je problemen krijgen met aanslaan bij temperaturen rond of onder het vriespunt.

Groet,

Erik.
Hanz

Bericht door Hanz »

Misschien moet je je startroutine aanpassen. Contact maken, voorgloeilampje gaat branden, lampje gaat uit en dan direct starten. Als je eerst allemaal andere dingen gaat doen is het voorgloeien al weer teniet gedaan. Zeker als dat 30 sec. duurt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Hanz schreef: 09 jun 2025, 14:03 Misschien moet je je startroutine aanpassen. Contact maken, voorgloeilampje gaat branden, lampje gaat uit en dan direct starten. Als je eerst allemaal andere dingen gaat doen is het voorgloeien al weer teniet gedaan. Zeker als dat 30 sec. duurt.
Daar dacht ik ook meteen aan! Starten meteen als het voorgloeilampje uit gaat, i.d.d, niet 30 sec. later pas.
CD1996

Bericht door CD1996 »

Dank voor jullie antwoorden!

Hoewel de routine vaak een beetje hetzelfde is, start ik de motor ook wel vaak sneller na het op contact draaien. Het is meer om aan te geven dat ik hem niet gelijk doorstart.
Maar ik ga het eens in de gaten houden, dank voor de tip!
CD1996

Bericht door CD1996 »

Kire schreef: 09 jun 2025, 13:37 Hebben ze bij de garage ook de gloeistiften gecontroleerd?
Het lijkt erop dat het voorgloeisysteem niet werkt. Dan kun je problemen krijgen met aanslaan bij temperaturen rond of onder het vriespunt.

Groet,

Erik.
Ik ga het doorgeven aan de garage. Iemand verteld mij ook iets over de gloeikamer. Is dat de ruimte waar de gloeistiften zitten?
Kire

Bericht door Kire »

Een Tdi heeft directe inspuiting en geen voorkamer. Met een voorkamerdiesel moet je bijna 's zomers nog gloeien anders start die moeizaam of helemaal niet.

En met mijn Land Rover diesels (directe inspuiting) wacht ik altijd tot het gloeilampje uit gaat en dan start ik. Zelfs wanneer die warm is (omdat het gewoonte is).

Groet,

Erik.
CD1996

Bericht door CD1996 »

Kire schreef: 10 jun 2025, 00:07 En met mijn Land Rover diesels (directe inspuiting) wacht ik altijd tot het gloeilampje uit gaat en dan start ik. Zelfs wanneer die warm is (omdat het gewoonte is).
Ik ga er eens op letten. Met het huidige weer heb ik er geen last meer van. Dus ik wacht het af. Dank voor je hulp!
CD1996

Bericht door CD1996 »

De laatste weken er goed opgelet, de auto te starten na het uitgaan van het voorgloei lampje. Maar het probleem is nogsteeds aanwezig. Het gebeurt nu bijna elke dag.

Wat zijn dingen waar ik nu naar moet gaan kijken? Hij gaat over twee weken weer naar de garage, en wil ze een hoop info meegeven, om zo onnodige onderzoeks kosten te voorkomen.

Wat kan het probleem toch zijn?
Please help!
Erwin L

Bericht door Erwin L »

Ik denk ook richting gloeistiften, vooral omdat hij na een tijdje aandringen wel gaat lopen. En omdat ik hier niet lees dat die al gecheckt zijn. Het kost niet de wereld om er 4 nieuwe in te stoppen. Ik zou wel even laten checken op het juiste type, weet niet of er verschillende zijn maar stel dat er nu verkeerde in zitten dan zou je dat herhalen als je dezelfde neemt.....
Naar mijn idee hoort zo'n ding onder normale omstandigheden binnen twee tot drie keer rondgaan gewoon aan te slaan.
T5 1,9 Tdi 2004
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CD1996

Bericht door CD1996 »

Erwin L schreef: 30 jun 2025, 23:19 Ik denk ook richting gloeistiften, vooral omdat hij na een tijdje aandringen wel gaat lopen. En omdat ik hier niet lees dat die al gecheckt zijn. Het kost niet de wereld om er 4 nieuwe in te stoppen. Ik zou wel even laten checken op het juiste type, weet niet of er verschillende zijn maar stel dat er nu verkeerde in zitten dan zou je dat herhalen als je dezelfde neemt.....
Naar mijn idee hoort zo'n ding onder normale omstandigheden binnen twee tot drie keer rondgaan gewoon aan te slaan.
Goeie tip. Ik ga ze zeker naar de gloeistiften laten kijken, en evt de juiste er voor uitzoeken. Dank!
CD1996

Bericht door CD1996 »

Multivan Generation schreef: 01 jul 2025, 06:47 Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Geen idee! Ook iets om naar te kijken?
Bruintje

Bericht door Bruintje »

Goedenmiddag ik ben nieuw hier en vroeg me af of het probleem opgelost was nu?

En nog nieuwsgierig naar wat de oorzaak nu was.

Ik heb denk ik hetzelfde probleem vandaar.

Groeten
Bruintje

Bericht door Bruintje »

Hier gisteren ook even aan het puzzelen geweest met het "koude start" probleem van mijn T5 1.9
Bouwjaar 2004

Mijn voor-gloei lampje op het dashboard brande echt 1 seconde waarnaar ik alle bedrading relais etc gecontroleerd heb, dit was allemaal goed.

Na wat verder onderzoek kwam ik er achter ,dat als je de stekker van de koelvloeistof temperatuur sensor welke boven aan de rechter zijde motor loshaalt de gloeibougies wel ongeveer 4 seconden worden aangestuurd!!

Mijn vraag is dus :
Zou deze Sensor defect zijn?
Dus eigenlijk verkeerde waardes doorgeven?

Alvast bedankt voor het meedenken

Groeten
Plaats reactie