Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling en vervangen van multiriem 2002 ACV

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart

Koppeling en vervangen van multiriem 2002 ACV

Bericht door busbart »

dan nog even een vraagje,
ik moet de multiriem gaan vervangen, 2002 ACV.
Ik heb dat nog niet goed van dichtbij bekeken, maar is het gewoon dat men dan de riem, en alle rollen en spanners mee vervangt?
met welke merken hebben jullie goede ervaring?

er zit ook een koppelingsvervanging aan te komen, als mijn motor koud is en ik wil wegrijden schokt de motor steeds meer.
Ik heb eigenlijk geen ervaring met twee massa vliegwielen, en daarom dacht ik dat het schokken misschien daaraan lag? nu vertelde iemand die daar wel ervaring mee heeft dat die dacht dat het misschien wel olie op de koppeling is waardoor die slipt?
als de motor eenmaal warm is, merk je dat schokken niet meer.

zodoende heb ik even gekeken, en dacht dat een Valeo 837499 wel wat is?
Als dat openligt kun je toch het best ook vliegwiel en uitdrukcilinder vervangen toch?

alle goeie raad is welkom.
Groet, Bart
Sigurd

Re: Koppeling en vervangen van multiriem 2002 ACV

Bericht door Sigurd »

Ik plaatste onlangs een multiriem set van skf. Wel geen lachertje, zeker zonder brug. Motorsteun moeten lossen om motor te laten zakken. Heb ook de spanner vervangen. Nu zalig stil...
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: 11 jun 2025, 18:47 dan nog even een vraagje,
ik moet de multiriem gaan vervangen, 2002 ACV.
Ik heb dat nog niet goed van dichtbij bekeken, maar is het gewoon dat men dan de riem, en alle rollen en spanners mee vervangt?
met welke merken hebben jullie goede ervaring?

er zit ook een koppelingsvervanging aan te komen, als mijn motor koud is en ik wil wegrijden schokt de motor steeds meer.
Ik heb eigenlijk geen ervaring met twee massa vliegwielen, en daarom dacht ik dat het schokken misschien daaraan lag? nu vertelde iemand die daar wel ervaring mee heeft dat die dacht dat het misschien wel olie op de koppeling is waardoor die slipt?
als de motor eenmaal warm is, merk je dat schokken niet meer.

zodoende heb ik even gekeken, en dacht dat een Valeo 837499 wel wat is?
Als dat openligt kun je toch het best ook vliegwiel en uitdrukcilinder vervangen toch?

alle goeie raad is welkom.
De multiriem vervangen is niet zo moeilijk . als je alleen de riem vervangt kun je een griptang op de beugel van de spanner klemmen en deze achterover duwen , dan is de spanning van de riem en kun je deze zo wegnemen en vervangen. Met de riem verwijderd kun je aan de geleiderollen voelen of het nodig is ze mee te vervangen of niet .( er zijn er 2 indien je airco hebt , of 1 als je geen airco hebt)

Het schokken bij het wegrijden kan inderdaad aan de koppeling liggen , maar het kan ook liggen aan versleten motor en baksteunen (wat wel vaker gebeurd bij de T4 tdi) De motor en baksteun zijn vloeistofgevuld en wanneer deze verslijten gaan ze wat "doorzakken" en is tijdens het vertrekken bij koude motor wat schokken vaak een indicator. Maar , kan ook gewoon de koppeling zijn natuurlijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

Multiriem spanner is wat kut om te vervangen.
Multiriem en rollen 1 van de makkelijkste klusjes.
Koppeling met krukaskeerring, druklager, drukgroep en vliegwiel vervangen.
Koppeling is wat meer werk, ik heb het al veel gedaan, heb er toch een uur of 4-5 voor nodig (met wat afleiding duurt het al snel lang)
Dan zou ik de Schakelbolletjes ook doen, evt assen is dan ook makkelijk.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie