Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blauwe verlichting werkt bij instr paneel niet meer

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter73

Blauwe verlichting werkt bij instr paneel niet meer

Bericht door Peter73 »

Hoi,

Vanochtend kom ik erachter dat de blauwe verlichting bij toerenteller en snelheidsmeter het niet meer doet. (de naalden zijn wel rood verlicht)
De dimmer werkt wel gezien de verlichting van de overige schakelaars en radio wel meebewegen. Einde verhaal instrumentenpaneel? Indien ja, is dit zelf op eoa wijze te herstellen?
Of is er mogelijk wat anders aan de hand?
Peter73

Re: Blauwe verlichting werkt bij instr paneel niet meer

Bericht door Peter73 »

black bulli schreef: 11 mar 2019, 14:20 Wat ik op t4-wiki lees is: zekering 8 checken en dat(je geloofd het niet) het 1 en ander in combinatie met een kapot stadslichtje de oorzaak kan zijn....
Die zag ik idd niet aankomen...maar ik ga kijken. Thnx.
Peter73

Bericht door Peter73 »

Er zal wel een filosofie achter zitten waarom uitsluitend de blauwe klokverlichting op de zekering 8 zit en de rest van het instrumentenpaneel en de dashboardverlichting weer ergens anders.....

Ineens schoot me te binnen dat ik afgelopen weekend heb gereden met een aanhanger met wat twijfelachtige verlichting...zekering 8 lag er idd uit.

Opgelost!

Thnx.
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Goed nieuws!
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Zwartbusje

Bericht door Zwartbusje »

Ik pak dit draadje weer even op.
VWT4 California Freestyle 2003
Bij mij wederom(!) hetzelfde hopeloze euvel. Waarschijnlijk ook weer na een ritje met de aanhanger maar het deed zich pas later voor. Achterlicht links brand niet. Koplamp links ook niet met het contact uit, met contact aan weer wel, maar achterlicht blijft uit. Blauwe dashboardverlichting werkt ook niet.
Lampjes verwisseld links achter. Trekhaak aansluiting op het oog gecontroleerd. Zekering 8 heb ik met verschillende exemplaren verwisseld. nergens corrosie, niet op de lampjes, niet op de aansluitingen. ook zekering 3 niet, ziet er allemaal nog nieuw uit. (instrumenten en kentekenplaatverlichting) Lampjes zijn goed en hebben de juiste polen.
En....ik krijg het niet opgelost. Het linkse achterlicht kan je wel nog met met veel pielen de lampjes verwisselen, maar zit helemaal onderin achter een klepje in de kledingkast, met een korte kabel. Dus die krijg je er niet uit zonder de hele kast af te breken, of je moet een slangenmens zijn.
Met andere woorden....je zou dus iets in de buurt van zekering 8 verdenken. Ik heb naar het bedradingsschema zitten kijken, maar daar begrijp ik echt geen jota van. Onder mijn stoel zitten bij dit model geen zekeringen.

Mijn vraag is nu: kan er naast zekering 8 ook nog iets anders zijn. bijvoorbeeld een relais. Maar welke en waar zit die?
of beter, hoe los ik dit op?
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Zwartbusje

Bericht door Zwartbusje »

Ok, nu ongeveer alles nog een keer nagelopen, en alles werkt weer. Maar voor hoe lang. Ergerlijk dit soort dingen. :huilen
Het is daarmee geen relais, geen zekering, geen lampje, maar ergens bedrading die niet lekker aansluit.
Nu eerst een koud biertje!
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Plaats reactie