Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verder rijden met kapotte alternator / dynamo

vragen over de T4
Stino

verder rijden met kapotte alternator / dynamo

Bericht door Stino »

Een vraag voor de groep:

Onze bus, Callifornia 2,4 diesel uit 91, staat ergens rond Bouillon in "panne" met een kapotte dynamo(lampje van de batterij bleef branden op het dashboard, volgens de takeldienst is de dynamo stuk)
De garage waar die staat doet precies niet veel moeite, ze hebben er na 3 dagen nog steeds niet naar gekeken. (Mijn lief is ondertussen thuis met de trein)

Nu hoorde ik van een collega dat het niet uitmaakt dat je doorrijdt, zolang je de bus kan starten, maar ik wou toch even polsen bij de WJW groep wat het beste is.

We hebben maandag een afspraak in de garage voor een nieuwe distributieriem + nieuwe polies voor servo en die dynamo, ik zou die graag niet willen afbellen, omdat we de bus daar misschien niet op tijd zouden krijgen.

Kunnen we met een 2de auto en startkabels naar Bouillon rijden, de batterij opladen (indien nodig) en dan de trip naar Antwerpen ondernemen (+/- 200km), of raden jullie dat toch maar af ?

Benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.

s.
vw T4 2.4 California 07/1991
SyncRoon

Re: verder rijden met kapotte alternator / dynamo

Bericht door SyncRoon »

Als je denkt dat de accu de rit aan kan met minimale verbruikers..... dus geen licht, geen ventilator, geen radio... dan nog avontuurlijk. Ik ga het je niet aanraden. extra accu mee of stevige booster voor 'nood' in je noodgeval... Hou er rekening mee dat wanneer je alsnog ergens stilvalt en problemen veroorzaakt dit je weleens aangerekend kan worden dat je bewust met defect bent doorgereden. Met mijn 1900D heb ik denk ik zo eenmaal ca. 100km gehaald voor die stilviel met dynamoprobleem. Dat was vooral omdat de koelvin aansloeg vanwege file.

Maar waarom niet met dynamo terug en deze zelf monteren.
Groet, Ronald
Timy

Bericht door Timy »

Ik heb eens met eenzelfde klacht ook zo'n 200km gereden. Het ging wel maar relaxt is het niet. Uiteindelijk viel ik op de plek van bestemming stil toen ik toch nog een keer wilde starten. Dus het is mogelijk krap aan...

Als je erheen gaat.. neem een spanningsregelaar voor in de dynamo mee. Kans is aanwezig dat het alleen dat is. Is eenvoudig te plaatsen in de dynamo. Op het forum is er meermaals over geschreven.

Misschien kan de garage wel even checken of dat het is? Dan heb je een ineens een quickfix
(Al is een dynamowissel dat ook... en zou je misschien zelf erheen kunnen rijden en deze ter plekke wisselen als je een beetje handig bent?)
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Mijn broer heeft het wel eens gehad met zijn motorfiets , begon op den duur van alles (electronisch) uit te vallen, tot uiteindelijk ook de motor zelf.

Gelukkig net thuis gekomen.

Dus ik denk dat het wel kan, maar je trekt langzaam de accu leeg, tot hij er mee stopt....
En daarvoor zal je verlichting ook niet veel meer doen denk ik
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Gewoon een goed opgeladen batterij meenemen (eentje met voldoende capaciteit , bvb 95Ah) , die er inzetten en naar huis rijden. Onderweg de motor niet uitzetten , gewoon laten draaien.
Het enige wat die 2.4d motor nodig heeft om te blijven draaien is een minimale stroom op het afsluitcontact op de pomp.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Koelventilatoren gebruiken ook stroom.
Daar laten fiksen en vragen naar VW eco parts.
Zijn gereviseerde onderdelen met garantie, alleen goedkoper.

JorritK had jaren geleden een defecte dynamo in. Oostenrijk, en nadat het lampje begon te branden kon hij er hooguit nog een 50km mee rijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Voor de leut, ik kan met mijn peugeot expert van 2020 maar 4 km naar de garage rijden en dan voor de deur stil vallen (na breuk multiriem). Moderne wagens trekken zoveel stroom over alle modules..... electrische stuurbekrachtiging, heel je dashbord met touchscreen etc.etc. elke 500 meter een waarschuwing dat een systeem uitvalt en als de stuurbekrachtiging uitvalt kan je nog 200 meter..... Op een booster de brug op gereden en zelf de multiriem dan maar gelegd want garage had geen tijd. Wel de service dat ik zelf mocht sleutelen en op route kon ook binnen het uur een multiriem worden gebracht. het kan ook meezitten.
Groet, Ronald
chv

Bericht door chv »

Ik zou vertrouwen op het advies van Pascal.
Hij heeft de meeste technische kennis van allemaal, zeker op VW gebied.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Afhankelijk van de temperatuur wanneer je rijdt, zoals Peter terecht opmerkt, bij deze buitentemperaturen hoef je maar even in de file komen staan en je koelventilatoren slaan aan.
En dan gaat het snel met stroomverbruik.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb »

Wij reden vorige zomer met een kapotte alternator nog een uurtje snelweg, nadat een depanneur ons had gestart. Maar da's echt het maximum, op het laatst was het dashboard een kerstboom, bleven de wijzers onveranderd staan en kon ik het raam niet meer gebruiken om de payage te betalen :bonk

Uiteindelijk kan een garage die op een uur wel vervangen, zou toch moeten lukken?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Pascal-141

brugseb schreef: 20 jun 2025, 19:01 Wij reden vorige zomer met een kapotte alternator nog een uurtje snelweg, nadat een depanneur ons had gestart. Maar da's echt het maximum, op het laatst was het dashboard een kerstboom, bleven de wijzers onveranderd staan en kon ik het raam niet meer gebruiken om de payage te betalen :bonk

Uiteindelijk kan een garage die op een uur wel vervangen, zou toch moeten lukken?
Jij rijd dan ook met een TDI , dat is heel wat anders dan een 2.4d wat betreft stroomverbruik :knipoog
My current cars:
Pascal-141

Multivan Generation schreef: 19 jun 2025, 14:13 Koelventilatoren gebruiken ook stroom.
Jazeker.
Maar een goed onderhouden motor , dus ook een radiator die nog zijn volledige koelvermogen heeft , zal amper koelventilatoren nodig hebben , zeker op de snelweg.
In de file , das wat anders .
Heel vaak denken mensen dat hun radiator na bvb 20 jaar nog steeds OK is , maar dat is vaak niet zo . Aan de buitenzijde beginnen de koelribbetjes te oxideren en raken vaak ook gedeeltelijk verstropt door vliegenlijken en gewoon vuil van op de weg . Aan de binnenzijde gaat een radiator ook mettertijd stilletjesaan dichtslibben met drek door de jaren heen.
Ik heb dit al vaker meegemaakt , niet alleen bij wagens maar ook bvb machines ,tractoren enz .
En onze T4's beginnen ook op gezegde leeftijd te komen , vaak staan mensen daar niet bij stil .
My current cars:
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Nog thuisgekomen met de bus?
Groet, Ronald
Stino

Bericht door Stino »

Merci voor alle reacties.

Mocht het vlak bij huis zijn gebeurd, dan hadden we wss gewoon naar huis gereden, en durfde ik het wel aan om op de parking aan het atelier de dynamo te vervangen, met de nodige WJW ondersteuning.

Maar om dat nu te doen op een parking van een garage in Wallonië, dat vind ik wat overdreven, zeker met mijn beperkte kennis (laat me op mijn gemak de bus maar leren kennen)

Probleem is: de garagist heeft ons na 4 dagen laten weten dat het effectief de dynamo is, maar nu 7 dagen later, nog steeds geen prijsofferte, of laat staan een datum van reparatie ...

Ik heb de afspraak voor een nieuwe distributieriem moeten afzeggen ... :huilen

Dus we zitten er een beetje mee verveeld ...
Maar de komende periode ook niet echt tijd om naar ginder te rijden met een volle batterij, en alsnog zelf naar huis te rijden met de kapotte dynamo (Als ik Pascal mag geloven, zou dat nog kunnen lukken, al is het in 2 keer ...)

We gaan het nog even aanzien, gelukkig is onze vakantie pas in september, wat niet wil zeggen dat we in de schoolvakantie niet een weekendje weg willen ...

s.
vw T4 2.4 California 07/1991
autocaravana

Bericht door autocaravana »

Het kan ook de spanningsregelaar zijn. Heb ik een keer gehad. Er werd een nieuwe op gezet en ik kon weer verder.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie