Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aircopomp: lager-geluid en slechte werking

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Martens-Tvier

Aircopomp: lager-geluid en slechte werking

Bericht door Martens-Tvier »

Het is natuurlijk een luxeprobleem, maar met 38 graden hier in Frankrijk merken we dat de airco slecht werkt. Twee jaar geleden is het systeem nog afgeperst en gevuld.
Ik heb geen thermometer bij me om de luchttemperatuur te meten in de bus.

Afgelopen maanden viel me al op dat de pomp/compressor hoorbaar loopt als je m inschakelt, een soort geluid dat lijkt op een niet lekker lopend lager. Vooral bij lage snelheid in de stad hoor je het.

Vraag: kan een slecht lopend lager van de aircopomp de oorzaak zijn van bijvoorbeeld een gaslek in je aircosysteem? Of is die aandrijving helemaal gescheiden?
Het kan natuurlijk ook zijn dat 38 graden buiten gewoon te warm is voor de airco…. :winter
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Raiser0

Re: Aircopomp: lager-geluid en slechte werking

Bericht door Raiser0 »

Zou zomaar kunnen zijn dat er te weinig druk op het systeem zit. Als er geen/te weinig vloeistof is om te pompen maakt de pomp een heel ander geluid dan als er wel vloeistof is om rond te sturen.

Ooit al eens met een Renault Megane gehad, daar zat wel een klein lek in het systeem waardoor deze elk half jaar te weinig druk had. Was dit het geval en moest er bijgevuld worden, dan hoorde je inderdaad een soort schurend geluid uit de airco komen.

Hoe het aircosysteem precies aangesloten is kan ik je helaas niet vertellen, maar hier op het forum zijn een heel aantal andere technische mensen die je wellicht daar het antwoord op kunnen geven.
Groeten Niek,

T5 California 2006 2.5TDI 4Motion Fresco
T6 California Coast 2016 TDI DSG
Martens-Tvier

Bericht door Martens-Tvier »

Dank voor je reactie. Ik was overigens niet van plan hier in Frankrijk de airco(pomp) te laten herstellen.
Wellicht dat we het systeem hier een keer laten vullen, afhankelijk van hoe het weer zich ontwikkelt en of we in een gebied komen waar ze dat zonder afspraak doen.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Als je het lager hoort, kan het zijn dat hij ook al ruim is en dat de afdichting op het asje, die het gas binnen moet houden, niet meer volledig afdicht. Is het ook vettig bij de airco poulie, want er zit normaal ook wat fluor-groene vloeistof in het systeem om de pomp inwendig te smeren en in die kleur om lekkages makkelijker op te sporen.

(En als je hem nu gewoon laat doordraaien, kan het pomp gedeelte ook slijten en mogelijk kan deze vastlopen.
Maar dat is een worst case scenario, maar niet onmogelijk.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie