Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
douchen in de T5 met slaaphefdak (California-dak)
douchen in de T5 met slaaphefdak (California-dak)
Zoals gezegd kunnen we zelfs douchen in de T5. We hebben de douche zelf gemaakt maar, eerlijk is eerlijk, wel afgekeken van een bestaand product dat op de markt is: https://50gradnord.com/en/products/dusc ... he-premium.
Deze kost echterr € 300,- en als je handig bent kan het veel goedkoper.
Wat heb je zoal nodig:
- een naaimachine
- 2 tot 4 rechterhanden
- bisonyl (280 grams, wij hebben dat gekocht bij de Afdekzeilwinkel in Udenhout)
- drukknopen
- oplaadbare douche ( https://www.bol.com/nl/nl/p/colapz-camp ... v8EALw_wcB )
- watertank (15 liter?)
- Olaian opvouwbare teil voor surfers van de Decathlon (https://www.decathlon.nl/sporten/surfen ... UuEALw_wcB)
Van het bisonyl maak je een trechtervormige douchecabine. Aan de onderzijde smal (zelfde omtrek als de teil) maak je drukknopen en aan de bovenzijde breed (zeg maar bijna zo breed als het hefdak zodat je lekker ruim staat tijdens het douchen). De bovenzijde wordt op de hoeken voorzien van 4 kunststof bevestigingsogen. Aan de voorzijde kan dan met 2 musketonhaken de douchecabine worden bevestigd aan de oogjes die het standaard California hefdak heeft. Aan de achterzijde wordt de cabine bevestigd aan 2 korte lijntjes die aan het hefdak zijn bevestig.
Aan de bovenzijde van de surfteil bevestig je het andere deel van de drukknopen zodat de cabine aan de teil kan worden bevestigd.
Je vult de jerrycan met warmwater, hangt de dompelpomp van de douche erin en douchen maar. De jerrycan is voldoende voor 2 personen. Voordeel van Scandinavie is dat je bij alle openbare toiletten langs de weg warm water kan halen ;-)
Deze kost echterr € 300,- en als je handig bent kan het veel goedkoper.
Wat heb je zoal nodig:
- een naaimachine
- 2 tot 4 rechterhanden
- bisonyl (280 grams, wij hebben dat gekocht bij de Afdekzeilwinkel in Udenhout)
- drukknopen
- oplaadbare douche ( https://www.bol.com/nl/nl/p/colapz-camp ... v8EALw_wcB )
- watertank (15 liter?)
- Olaian opvouwbare teil voor surfers van de Decathlon (https://www.decathlon.nl/sporten/surfen ... UuEALw_wcB)
Van het bisonyl maak je een trechtervormige douchecabine. Aan de onderzijde smal (zelfde omtrek als de teil) maak je drukknopen en aan de bovenzijde breed (zeg maar bijna zo breed als het hefdak zodat je lekker ruim staat tijdens het douchen). De bovenzijde wordt op de hoeken voorzien van 4 kunststof bevestigingsogen. Aan de voorzijde kan dan met 2 musketonhaken de douchecabine worden bevestigd aan de oogjes die het standaard California hefdak heeft. Aan de achterzijde wordt de cabine bevestigd aan 2 korte lijntjes die aan het hefdak zijn bevestig.
Aan de bovenzijde van de surfteil bevestig je het andere deel van de drukknopen zodat de cabine aan de teil kan worden bevestigd.
Je vult de jerrycan met warmwater, hangt de dompelpomp van de douche erin en douchen maar. De jerrycan is voldoende voor 2 personen. Voordeel van Scandinavie is dat je bij alle openbare toiletten langs de weg warm water kan halen ;-)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
Citroen CX turbo2 1986
Re: douchen in de T5 met slaaphefdak (California-dak)
en nog wat foto's
Citroen CX turbo2 1986
Citroen CX turbo2 1986
en nog een paar en de douche in de praktijk
Citroen CX turbo2 1986
Citroen CX turbo2 1986
- Multivan Generation
- Contacteer:
Wat een leuke en ceatieve oplossing met allerlei componenten waar ik nog niet van gehoord/gelezen had.
Dank je wel voor het delen
Dank je wel voor het delen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bedankt voor de positieve reactie;-)
Wat ik nog vergeten was: natuurlijk zit er ook een rits in zodat je in- en uit de cabine kan stappen. De rits zit aan het bisonyl genaaid. Verder zijn stukken bisonyl heel makkelijk op elkaar te lijmen met speciale lijm.
Verder kan de douche ook uitstekend buiten worden gebruikt als je een achterklep hebt: de klep doe je omhoog en de
2 achterste bevestigingpunten van de cabine maak je met zuignappen aan de klep vast en de 2 voorste bevestigen we aan schroefogen in de multirail. Je kan zo uitstekend onder de achterklep douchen.
Wat ik nog vergeten was: natuurlijk zit er ook een rits in zodat je in- en uit de cabine kan stappen. De rits zit aan het bisonyl genaaid. Verder zijn stukken bisonyl heel makkelijk op elkaar te lijmen met speciale lijm.
Verder kan de douche ook uitstekend buiten worden gebruikt als je een achterklep hebt: de klep doe je omhoog en de
2 achterste bevestigingpunten van de cabine maak je met zuignappen aan de klep vast en de 2 voorste bevestigen we aan schroefogen in de multirail. Je kan zo uitstekend onder de achterklep douchen.
Citroen CX turbo2 1986
Citroen CX turbo2 1986
- Mickel Moen
- Contacteer:
Prachtig project. Ik geniet altijd van dit soort bijzondere creatieve oplossingen en DIY.
Veel plezier hiermee.
Veel plezier hiermee.
Dankjewel Mickel,-) . De credit moeten vooral naar mijn vrouw. Zij bedenkt van alles en is ook heel handig 
Citroen CX turbo2 1986
Citroen CX turbo2 1986
- Jan anno NU
Wat ik mij afvraag?
Waar gebruik je deze oplossing?
Op een camping is gewoon een douche gebouw.
En in het wild kamperen sta je toch net zo makkelijk in je blootje voor een douche van 2 minuten.
En in het wild kamperen sta je toch net zo makkelijk in je blootje voor een douche van 2 minuten.
Dat vroeg ik mij ook af. Als idee heel creatief en als stuk huisvlijt mooi uitgevoerd, maar wel een oplossing voor een probleem dat ik nog nooit ben tegengekomen. En wel weer een hoop spullen die meegenomen moeten worden. Misschien handig als je meestal op een camperplaats staat zonder sanitaire voorzieningen, maar dat zijn kampeerplekken die ik zoveel mogelijk mijd.Jan anno NU schreef: 23 jun 2025, 09:45 Wat ik mij afvraag?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
In de 3 weken dat wij in Noorwegen rondtrokken hebben we welgeteld 1 nacht op een camping gestaan. Maar ook bijvoorbeeld in Italië zijn er heel veel camperplaatsen (alleen niet zo mooi als in scandinavie). Douchen doen we, afhankelijk van de gelegenheid dus in de auto (echt niemand die dat ziet), onder de klep (ook dan ziet niemand het, je staat immers in de douche 'tent'), in een jachthaven (jachthavens hebben uitstekende sanitaire voorzieningen, inclusief wasmachines en drogers) of bij tankstations (veel tankstations in bv Noorwegen hebben douches die je tegen een gering bedrag kan gebruiken. We stonden versteld hoe schoon deze zijn).
Maar wij staan buiten het seizoen veelal alleen in een verlaten gebied en dan is zelfvoorzienend zijn, zoals kunnen douchen na een zware bergwandeling, heel comfortabel.
Ps het is opgevouwen een heel klein pakketje. De watertank neemt wel ruimte in, maar een reservetank met drinkwater is sowieso nuttig om bij je te hebben.
Maar wij staan buiten het seizoen veelal alleen in een verlaten gebied en dan is zelfvoorzienend zijn, zoals kunnen douchen na een zware bergwandeling, heel comfortabel.
Ps het is opgevouwen een heel klein pakketje. De watertank neemt wel ruimte in, maar een reservetank met drinkwater is sowieso nuttig om bij je te hebben.
Citroen CX turbo2 1986
Citroen CX turbo2 1986