Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Turbo AXG werkt niet bij warm weer (25+gr)
-
JelleT4-AXG
Turbo AXG werkt niet bij warm weer (25+gr)
Hallo allen,
even voorstellen: Ik ben Jelle en ben in bezit van een Transporter T4 met een AXG (151pk) motor.
Ik heb het volgende probleem waarmee ik aan het stoeien ben:
Als ik met de bus rijd, werkt de turbo meestal goed. Zeker als de motor koud is en het lekker koel is buiten. Maar... Als het kwik stijgt boven de +-25 graden lijkt het wel alsof de turbo in slaap valt. Hij trekt voor geen meter meer en de snelheid is, zeker heuveltje op (limburg), lastig vast te houden. Afgelopen weekend liep hij terug van 110km/u naar 90/85. Ik kan gas geven wat ik wil, maar de turbo wil dan echt niet.
Alle slangen heb ik inmiddels al vervangen. Dit leverde geen winst op.
Valt er iets zinnigs te zeggen over wat het wellicht zou kunnen zijn gezien het feit dat het vooral bij warm weer voorkomt?
ik zal hem binnenkort ook even "rijdend" laten uitlezen, maar dan moet het eerst weer even tropisch warm worden. Wellicht dat hier mensen zijn die ditzelfde probleem hebben gehad)
Alvast dank!
Jelle
even voorstellen: Ik ben Jelle en ben in bezit van een Transporter T4 met een AXG (151pk) motor.
Ik heb het volgende probleem waarmee ik aan het stoeien ben:
Als ik met de bus rijd, werkt de turbo meestal goed. Zeker als de motor koud is en het lekker koel is buiten. Maar... Als het kwik stijgt boven de +-25 graden lijkt het wel alsof de turbo in slaap valt. Hij trekt voor geen meter meer en de snelheid is, zeker heuveltje op (limburg), lastig vast te houden. Afgelopen weekend liep hij terug van 110km/u naar 90/85. Ik kan gas geven wat ik wil, maar de turbo wil dan echt niet.
Alle slangen heb ik inmiddels al vervangen. Dit leverde geen winst op.
Valt er iets zinnigs te zeggen over wat het wellicht zou kunnen zijn gezien het feit dat het vooral bij warm weer voorkomt?
ik zal hem binnenkort ook even "rijdend" laten uitlezen, maar dan moet het eerst weer even tropisch warm worden. Wellicht dat hier mensen zijn die ditzelfde probleem hebben gehad)
Alvast dank!
Jelle
Re: Turbo AXG werkt niet bij warm weer (25+gr)
Ik liet me vertellen dat het signaal van de LMM temperatuurgestuurd is, maar bij mij bleek het probleem in de turbo zelf te liggen: de schoepen bleven open staan bij warme motor, bij koude start had ik telkens weer turbo. Uiteindelijk de turbo laten vervangen, een beperkte revisie leverde niks op. Gebruik maar even de zoekfunctie, zijn aantal lijntjes over te vinden.
-
JelleT4-AXG
Als de motor gewoon warm is zijn er niet zoveel problemen, behalve dat ie bijdoortrekken soms een turbo gat heeft. Het is echt de hitte van buiten die dit veroorzaakt. Tot 25 gr kom ik prima op snelheid. 140 geen probleem. Dan misschien toch de lmm. Net maar diagnose apparaat gekocht waarmee ik rijdend kan uitlezen
Man moet speelgoed hebben
- Multivan Generation
- Contacteer:
Heb je al gedacht aan de gecombineerde inlaat lucht/druk-sensor?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
JelleT4-AXG
Die staat inderdaad ook op mijn verdachte lijstje. Samen met de N75 klep. Ik hoop dat ik van de week met metingen wat meer informatie krijg over waar dit vandaan komt. Worst case vervang ik alle 3 als t dan maar werkt. Maar die zekerheid heb je nooit natuurlijk 
-
JelleT4-AXG
Zie lezing MAF. Waarde 20 als turbo niets doet. Veel hoger als hij het wel doet. LMM losgemaakt en gereden. Auto trekt gewoon door. Uiteraard niet zo snel als hij kan
. Dus ik denk dat ik de LMM maar eens moet vervangen.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Sorry, maar dit is niet echt een logje waar je iets mee kunt.
Ik zou op basis hiervan niets beslissen, over hoe verder te gaan. Ook kloppen de waardes niet.
Normaal gesproken zijn die in een heel andere range.
Hoe heb je eigenlijk gelogd ?
Ik zou op basis hiervan niets beslissen, over hoe verder te gaan. Ook kloppen de waardes niet.
Normaal gesproken zijn die in een heel andere range.
Hoe heb je eigenlijk gelogd ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
JelleT4-AXG
Conclusie meer getrokken op basis van hoe de bus reageerde zonder LMM.
Moet nog even leren “spelen” met deze lezer
Moet nog even leren “spelen” met deze lezer
- krekwakwol
Even voor de duidelijkheid, MAP en MAF sensor zijn niet het zelfde.
MAF sensor meet airflow en MAP sensor meet Airpressure.
Dit wordt hier uitgelegd:
https://www.fueltechexperts.com/nl/FAQ/ ... ap-sensor/
MAF sensor meet airflow en MAP sensor meet Airpressure.
Dit wordt hier uitgelegd:
https://www.fueltechexperts.com/nl/FAQ/ ... ap-sensor/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
JelleT4-AXG
Bedankt Arnold,
Had inderdaad gezien dat dit 2 verschillende sensoren zijn. Vandaag LMM besteld, morgen maar eens kijken. Ik laat de uitkomst uiteraard weten
Had inderdaad gezien dat dit 2 verschillende sensoren zijn. Vandaag LMM besteld, morgen maar eens kijken. Ik laat de uitkomst uiteraard weten
-
JelleT4-AXG
Luchtmassameter vervangen. Motor pakt goed op. Ook in de lage toeren en trekt goed door, zowel met koude als hete motor. Van de week nog even testen met 30+ graden, maar het lijkt erop dat dit het euvel was

T4 ‘02 california coach Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03
Groetjes Arnold.
-
JelleT4-AXG