Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 California 1997
Re: T4 California 1997
Bij het lostrekken van de instapbak moet redelijk wat kracht gezet worden en is de kans groot dat er een of meerdere clips breken. Dus slim om alvast een voorraadje te bestellen. Voor het geld hoef je het niet te laten.
https://bus-ok.nl/T4-Clip-for-door-step ... -701853585
https://bus-ok.nl/T4-Clip-for-door-step ... -701853585
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 California 1997
Bedankt mannen, ik ga er mee aan de slag.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Ben aan het kijken voor een nieuw stuur, en deze moest nog goed recht gezet worden.
Gisterenavond stuur recht gezet. Hierbij heb ik wel het stuurlint opnieuw goed moeten leggen in het trommeltje
Boel weer in elkaar gezet, echter nu kraken de afdekkappen direct achter het stuur als ik aan het stuur draai.
Die nok van de sleepring hoort toch in de insparing van de achterliggende kappen te vallen?
Het lijkt of die nu wringt...
Gisterenavond stuur recht gezet. Hierbij heb ik wel het stuurlint opnieuw goed moeten leggen in het trommeltje
Boel weer in elkaar gezet, echter nu kraken de afdekkappen direct achter het stuur als ik aan het stuur draai.
Die nok van de sleepring hoort toch in de insparing van de achterliggende kappen te vallen?
Het lijkt of die nu wringt...
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Beetje wazige foto sorry,
De hendel met cc zit zeg maar op 10 uur, de nok van de sleeping zit op ca 7 uur
De hendel met cc zit zeg maar op 10 uur, de nok van de sleeping zit op ca 7 uur
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Op dit filmpje lijkt hij op 3:00 uur te zitten...
Zie op 3 minuut 12 ongeveer
en hier op 6:32 \zie je hem ook rechts zitten, boel moet er dus weer even af
Zie op 3 minuut 12 ongeveer
en hier op 6:32 \zie je hem ook rechts zitten, boel moet er dus weer even af
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
De nok zit inderdaad op ongeveer 7 uur. Overigens worden de kappen onder het stuur niet geraakt door de nok, misschien zit je nok niet helemaal in de juiste positie of de kappen niet goed teruggeplaatst. (Foto even draaien)
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 California 1997
Dank ! Duidelijke foto.Hanz schreef: 25 jun 2025, 10:58 De nok zit inderdaad op ongeveer 7 uur. Overigens worden de kappen onder het stuur niet geraakt door de nok, misschien zit je nok niet helemaal in de juiste positie of de kappen niet goed teruggeplaatst. (Foto even draaien)
20250625_104913.jpg
Ik zal nog een keer kijken, had het idee dat de kappen wel goed zaten. Het middelste schroefje ging er ook vrij probleemloos is.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Middelste schroefje? De kappen zitten toch maar met twee schroeven vast?
Bedoel je de kappen onder het stuur of rondom de stuurkolom?
En de nok van de sleepring hoort niet te bewegen als je aan het stuur draait.
Bedoel je de kappen onder het stuur of rondom de stuurkolom?
En de nok van de sleepring hoort niet te bewegen als je aan het stuur draait.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 California 1997
Ik heb drie schroefjes in de kap onder het stuurHanz schreef: 25 jun 2025, 13:08 Middelste schroefje? De kappen zitten toch maar met twee schroeven vast?
Bedoel je de kappen onder het stuur of rondom de stuurkolom?
En de nok van de sleepring hoort niet te bewegen als je aan het stuur draait.
Edit; jij trouwens ook zie ik op je foto....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Ik kijk nog een keertje vanmiddag, wellicht heb ik het nokje net niet goed gepositioneerd ofzo
Met jouw foto er bij Hanz zal ik het neem ik aan wel goed moeten kunnen checken
Met jouw foto er bij Hanz zal ik het neem ik aan wel goed moeten kunnen checken
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Sorry, ik verwar de schroeven onderin het stuur voor de airbag met de schroeven voor de afdekkappen.
Dat zijn er inderdaad drie. Ik heb wel de ervaring dat deze kappen zorgvuldig in elkaar gepast moeten worden en op hun plaats gezet voordat je ze vastschroeft. Wat blijft is dat de nok niet beweegt en de kappen ook niet als je het stuur draait. Dus als daar iets kraakt tijdens het sturen zit er iets toch niet op zijn plek.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 California 1997
Ik ga het checken.Hanz schreef: 25 jun 2025, 13:54 Sorry, ik verwar de schroeven onderin het stuur voor de airbag met de schroeven voor de afdekkappen.Dat zijn er inderdaad drie. Ik heb wel de ervaring dat deze kappen zorgvuldig in elkaar gepast moeten worden en op hun plaats gezet voordat je ze vastschroeft. Wat blijft is dat de nok niet beweegt en de kappen ook niet als je het stuur draait. Dus als daar iets kraakt tijdens het sturen zit er iets toch niet op zijn plek.
Heb jij trouwens ook zo'n Caravelle stuur, met airbag?
Zo ja, zit bij jou ook het buitenwerk los van het stalen frame?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Dit is mijn stuur, volgens mij hetzelfde als dat van jou. Ik kan de airbag losschroeven maar verder is het stuur één geheel. Begrijp niet zo goed wat er bij jou dan los zit.
Ook nog een foto met de airbag eruit. Als je dan de centrale moer los draait komt het stuur als één geheel van de stuurstang.
Ook nog een foto met de airbag eruit. Als je dan de centrale moer los draait komt het stuur als één geheel van de stuurstang.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 California 1997
Het is echt het stuur zelf, als ik aan de bovenzijde de boog van mijn stuur beet pak dan kan ik als het ware de buitenmantel rond het metalen binnenwerk draaien.Hanz schreef: 25 jun 2025, 15:09 Dit is mijn stuur, volgens mij hetzelfde als dat van jou. Ik kan de airbag losschroeven maar verder is het stuur één geheel. Begrijp niet zo goed wat er bij jou dan los zit.
Ook nog een foto met de airbag eruit. Als je dan de centrale moer los draait komt het stuur als één geheel van de stuurstang.
20250625_150027.jpg
IMG_20230629_125820.jpg
In de doorsnede dan, bekleding word natuurlijk wel vast gehouden door de "spaken"
Ik heb het nu tijdelijk "opgelost" op een pauper manier, paar gaatjes geboort achter in de bekleding van mijn stuur en de tussenruimte vol gespoten met Innotec verlijmende kit.
Het zit voor nu weer vast, maar beter is een ander stuur.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T4 California 1997
Heb het bij mijn stuur even getest en ik begrijp nu wat je bedoelt. Op sommige stukken zit wat beweging in de bekleding van het stuur hoewel ik dat bij het rijden nog nooit heb gemerkt. Op de foto:
Rood: bekleding zit vast
Oranje: klein beetje beweging als ik flink kracht zet
Geel: Iets meer beweging met wat minder kracht
Maar nogmaals, ik heb al ruim 100.000 km gereden met deze camper en heb dit nog nooit gemerkt.
Rood: bekleding zit vast
Oranje: klein beetje beweging als ik flink kracht zet
Geel: Iets meer beweging met wat minder kracht
Maar nogmaals, ik heb al ruim 100.000 km gereden met deze camper en heb dit nog nooit gemerkt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV