Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waar zit de zekering stopcontact trekhaak? veroorzaker lekstroom? Opgelost
waar zit de zekering stopcontact trekhaak? veroorzaker lekstroom? Opgelost
EDIT: titel aangepast. het gaat dus om een zoektocht naar veroorzaker lekstroom;
Edit: is opgelost ( veroorzaker lekstroom bleek uiteindelijk de remschakelaar
De zekering voor de trekhaak lijkt , volgens meerdere overzichten die ik ken , in de zekeringkast achter de flessenhouder op SC1 te horen zitten. Maar deze plek is leeg. Hoe is het stopcontact bij de trekhaak dan wel afgezekerd?
Het betreft een vw t5 california comfortline uit 2006 ( op basis van multivan).
Graag info,
Alvast bedankt, Frank
Edit: is opgelost ( veroorzaker lekstroom bleek uiteindelijk de remschakelaar
De zekering voor de trekhaak lijkt , volgens meerdere overzichten die ik ken , in de zekeringkast achter de flessenhouder op SC1 te horen zitten. Maar deze plek is leeg. Hoe is het stopcontact bij de trekhaak dan wel afgezekerd?
Het betreft een vw t5 california comfortline uit 2006 ( op basis van multivan).
Graag info,
Alvast bedankt, Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 02 jul 2025, 13:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet , Frank
Re: Zekering trekhaak op sc1 niet aanwezig, maar waar wel?
Er zijn ook nog zekeringen onder de bestuurdersstoel, en in je motorruimte bij je startaccu.
Daar ook al gecheckt?
Daar ook al gecheckt?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Groet Eurocook

Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
@chv / Charles en @eurocook: bedankt voor de reactie : genoeg stof om verder te zoeken . Blijkbaar is dat wat op SC1 hoort ondergebracht op een andere plek? Hoe dan ook het blijft soms een raadsel , zeker bij de versie die ik heb en zeker als je wat technische kennis betreft afhankelijk bent van gezond verstand en een duidelijke handleiding ( en weetjewel
)
Na het weekend kan ik weer aan de slag.
Groet , Frank
@chv / Charles en @eurocook: bedankt voor de reactie : genoeg stof om verder te zoeken . Blijkbaar is dat wat op SC1 hoort ondergebracht op een andere plek? Hoe dan ook het blijft soms een raadsel , zeker bij de versie die ik heb en zeker als je wat technische kennis betreft afhankelijk bent van gezond verstand en een duidelijke handleiding ( en weetjewel
)
Edit ( extra vraag) : ik heb ergens lekstroom en ben bezig om diverse aangesloten apparatuur te controleren. Ook het stopcontact bij de trekhaak.
De Multimeter zit tussen minpool accu en de aansluitklem. Vervolgens per verdacht apparaat de zekering eruit en eventueel verval mili-ampere vaststellen
Wat is de beste volgorde / werkwijze: alle in het pdf document genoemde zekeringen eruit te halen om uitsluitsel te krijgen of in het stopcontact lekstroom aanwezig is , of in een bepaalde volgorde , of een voor een?
Edit ( extra vraag) : ik heb ergens lekstroom en ben bezig om diverse aangesloten apparatuur te controleren. Ook het stopcontact bij de trekhaak.
De Multimeter zit tussen minpool accu en de aansluitklem. Vervolgens per verdacht apparaat de zekering eruit en eventueel verval mili-ampere vaststellen
Wat is de beste volgorde / werkwijze: alle in het pdf document genoemde zekeringen eruit te halen om uitsluitsel te krijgen of in het stopcontact lekstroom aanwezig is , of in een bepaalde volgorde , of een voor een?
Groet , Frank
- krekwakwol
Ik heb nog een paar vragen m.b.t. je trekhaakfresco schreef: 28 jun 2025, 13:55 @chv / Charles en @eurocook: bedankt voor de reactie : genoeg stof om verder te zoeken . Blijkbaar is dat wat op SC1 hoort ondergebracht op een andere plek? Hoe dan ook het blijft soms een raadsel , zeker bij de versie die ik heb en zeker als je wat technische kennis betreft afhankelijk bent van gezond verstand en een duidelijke handleiding ( en weetjewel)
Betreft het de extra 12V aansluiting
op je trekhaakdoos? 7 of 13 polige aansluiting
Ook afhankelijk of de trekhaak origineel geleverd/gemonteerd is, of dat deze later pas geplaatst is door een niet dealer.
Wij hebben onder de kap ook een extra draad met zwevende zekering die vermoedelijk naar de trekhaak gaat.
(We gebruiken de extra voeding van de trekhaak overigens nooit.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Het is een westfalia trekhaak met een westfalia stopcontact 7-polig ( geen extra voeding op de trekhaak dus). Weet niet zeker of deze af -fabriek (california 2006) is.krekwakwol schreef: 28 jun 2025, 14:23Ik heb nog een paar vragen m.b.t. je trekhaakfresco schreef: 28 jun 2025, 13:55 @chv / Charles en @eurocook: bedankt voor de reactie : genoeg stof om verder te zoeken . Blijkbaar is dat wat op SC1 hoort ondergebracht op een andere plek? Hoe dan ook het blijft soms een raadsel , zeker bij de versie die ik heb en zeker als je wat technische kennis betreft afhankelijk bent van gezond verstand en een duidelijke handleiding ( en weetjewel)
Betreft het de extra 12V aansluiting
op je trekhaakdoos? 7 of 13 polige aansluiting
Ook afhankelijk of de trekhaak origineel geleverd/gemonteerd is, of dat deze later pas geplaatst is door een niet dealer.
Wij hebben onder de kap ook een extra draad met zwevende zekering die vermoedelijk naar de trekhaak gaat.
(We gebruiken de extra voeding van de trekhaak overigens nooit.)
Groet , Frank
- krekwakwol
Maar welke zekering zoek je dan, voor welke functie?
Want mocht het een niet origineel geplaatste trekhaak zijn, kan het ook zijn dat er geen extra zekeringen opzitten, als hij bij de verlichting achterin aangesloten is.
Want mocht het een niet origineel geplaatste trekhaak zijn, kan het ook zijn dat er geen extra zekeringen opzitten, als hij bij de verlichting achterin aangesloten is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Zoals in een eerder bericht aangegeven:krekwakwol schreef: 28 jun 2025, 15:59 Maar welke zekering zoek je dan, voor welke functie?
: de Vwbus heeft ergens lekstroom en ben bezig om diverse aangesloten apparatuur te controleren. Ook het stopcontact bij de trekhaak.
Dus alle zekeringen die betrokken zijn bij randapparatuur , en bij verwijdering lekstroom zouden kunnen aanwijzen op de multimeter bij de accu, wil ik eerst langs gaan.
Na het weekend ga ik ermee verder
Groet , Frank
Je wilt een lekstroom opsporen.
Afgelopen vakantietrip hadden wij ook ineens heel vreemde stroomverschijnselen. Op de camperunit zagen wij, als we de motor aan hadden, ineens eeen stroomverbruik van -7 of zelfs wel -8 A. Slaat nergens op: als de motor loopt/de dynamo draait kan er hoogstens een + stroom lopen.
Even bij een kampeerbusgarage langsgeweest: Daar vertelden ze ons dat in hun ervaring vreemde lek- of kringstromen in 9 van de 10 gevallen door verkeerd aangesloten radio of navigatiesystemen komen. En inderdaad, wij hadden voor de vakantie een nieuwe radio met Carplay laten inbouwen… Dat is dus niet goed gedaan, waarschijnlijk.
We moeten dat na terugkomst nog uitzoeken, maar misschien speelt er bij jou zoiets?
Afgelopen vakantietrip hadden wij ook ineens heel vreemde stroomverschijnselen. Op de camperunit zagen wij, als we de motor aan hadden, ineens eeen stroomverbruik van -7 of zelfs wel -8 A. Slaat nergens op: als de motor loopt/de dynamo draait kan er hoogstens een + stroom lopen.
Even bij een kampeerbusgarage langsgeweest: Daar vertelden ze ons dat in hun ervaring vreemde lek- of kringstromen in 9 van de 10 gevallen door verkeerd aangesloten radio of navigatiesystemen komen. En inderdaad, wij hadden voor de vakantie een nieuwe radio met Carplay laten inbouwen… Dat is dus niet goed gedaan, waarschijnlijk.
We moeten dat na terugkomst nog uitzoeken, maar misschien speelt er bij jou zoiets?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
Ik heb een kenwood . geen problemen , werkt prima. geen lekstroom vastgesteld.bvddobb schreef: 28 jun 2025, 22:36 Je wilt een lekstroom opsporen.
Groet , Frank
Bij ons werkt ook alles prima, je merkt het alleen in het scherm van de CU als de CU aanstaat als je rijdt/het contact aan staat, en de radio/navi aan staat. Verder merk je niks.Ik heb een kenwood . geen problemen , werkt prima. geen lekstroom vastgesteld.
Nou ja, rustig en systematisch verder zoeken dan maar!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
- krekwakwol
Heb je ook USB adapters in je bus om apparatuur op te laden? Deze gebruiken volgens mij ook constand stroom.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Na wat vertraging ( oude multimeter bleek niet goed te functioneren en een nieuwe gekocht) heb ik gisteren kunnen vaststellen dat er, nadat alles dicht en uit is gezet (en na lang wachten), nog een 'reststroom' van 46 mA overblijft.
usb aansluiting in de cabine laat geen lekstroom zien, kenwood dab-radio geen lekstroom
Mijn vraag is nu , voordat ik verder ga zoeken, of 46 mA een indicatie is dat er ergens lekstroom is? moet de reststroom dichtbij of 0 mA zijn?
usb aansluiting in de cabine laat geen lekstroom zien, kenwood dab-radio geen lekstroom
Mijn vraag is nu , voordat ik verder ga zoeken, of 46 mA een indicatie is dat er ergens lekstroom is? moet de reststroom dichtbij of 0 mA zijn?
Groet , Frank
Tja, bij een Mercedes eens aan het zoeken geweest, die had een lekstroom van 0,5 A (dus na een aantal dagen de accu leeg). Carkit, navigatiesysteem en ik meen cd wisselaar eruit gegooid (werd toch niet gebruikt) en toen was de ruststroom 42 mA en na een half uur wanneer de computer in rust ging 18 mA.
Heb je een richtlijn.
Er is niet toevallig nog ergens een relais dat stroom trekt ('aan staat')? Dat had ik een keer met mijn Land Rover Td5.
Groet,
Erik.
Heb je een richtlijn.
Er is niet toevallig nog ergens een relais dat stroom trekt ('aan staat')? Dat had ik een keer met mijn Land Rover Td5.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Kire op 02 jul 2025, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.