Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

milieuzone? fietsen of ombouwen naar geel kenteken?

vragen over de T5
Plaats reactie
Jurjen

milieuzone? fietsen of ombouwen naar geel kenteken?

Bericht door Jurjen »

Inmiddels dreigen de steden met boetes wanneer we het wagen om met onze T5 de stad in te rijden... :T4politie Hoe regelen jullie dat?

Sinds 1 juli worden de boetes voor het inrijden van de milieuzone ook echt verstuurd... inmiddels heb ik al een hele ordner met waarschuwingen want de zone's zijn grotere dan je denk (ik denk in ieder geval)

Met een geel kenteken met je gewoon de steden in... nadeel is veel meer wegenbelasting betalen maar je mag ook je bus ombouwen - omdat ik een kombi met korte wielbasis heb is dat wel interessant - betere stoelen, meer beenruimte en je kan ook nog langere dingen vervoeren.

Of kan je ook ontheffing vragen omdat je je t ding privé gebruikt?

Heeft iemand ervaring met ombouw naar geel?
:T54LIFE
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
bvddobb

Re: milieuzone? fietsen of ombouwen naar geel kenteken?

Bericht door bvddobb »

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met ‘ombouwen naar geel’. Wij hebben een ‘geel’ camperkenteken T5 uit 2008 met euro4, en dan mag je ook die zones niet in, hoor!
Hanz

Bericht door Hanz »

Helaas zijn de regels voor milieuzones nog niet in alle Nederlandse steden gelijk. Dus over welke stad/steden heb je het en kijk dan eens op de website van de betreffende stad wat de regels en mogelijkheden zijn.
En er is ook nog verschil tussen milieuzones en zero emissie zones zoals in Amsterdam.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Kire

Bericht door Kire »

Tja, ik reed begin dit jaar door Groningen met mijn grijskenteken Land Rover Defender Td5 (diesel).
Week of wat later een brief van de gemeente Groningen, dat ik had met mijn bestelauto buiten venstertijden (tussen 5.00 - 12.00 uur) door een bepaald gebied gereden en kreeg hiervoor (gelukkig) een waarschuwing. Het was mogelijk om een (tijdelijke) ontheffing aan te vragen.
Dit zelfde gebied is per 1-4 alleen toegankelijk voor zero-emissie voertuigen.
De zero-emissiezone geldt niet voor personenauto's en taxi's.
Een volgende keer maar met mijn 8-persoons VW T3 bus, geel kenteken (en benzine) naar Groningen.

Groet,

Erik.
Jurjen

Bericht door Jurjen »

bvddobb schreef: 04 jul 2025, 13:50 Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met ‘ombouwen naar geel’. Wij hebben een ‘geel’ camperkenteken T5 uit 2008 met euro4, en dan mag je ook die zones niet in, hoor!
Heeft u een bestelauto, camper met een emissieklasse 4 of lager of een vrachtwagen met een datum eerste toelating voor 1-1-2017? En gebruikt u deze alleen privé en nooit zakelijk? Dan kunt u een ontheffing aanvragen. Deze ontheffing geldt in bijna alle gemeenten met een ZE-zone tot en met 31 december 2027.

Voorwaarden
U gebruikt uw voertuig alleen privé en niet voor uw werk.
U betaalt het motorrijtuigenbelasting tarief (MRB-tarief) voor particulieren. Of u betaalt het lagere MRB-tarief voor gehandicapte personen of omdat u bijvoorbeeld een camper heeft.
In een aantal gemeenten moet een dieselvoertuig minimaal emissieklasse 5 of hoger hebben. Dit geldt in ieder geval in de gemeenten Amsterdam en Utrecht. Ontheffing nodig in een andere gemeente? Controleer dit dan van tevoren bij die gemeente.

https://www.rdw.nl/ontheffing-zero-emis ... articulier
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Hanz

Bericht door Hanz »

Die ontheffing geldt over het algemeen alleen voor mensen die in de milieuzone wonen en niet voor bezoekers van buiten.
cor_stijn

Bericht door cor_stijn »

Er is een verschil tussen zero-emissie zone en milieuzone. En dan is er ook nog verschil per stad of deze zones gelden voor zakelijk en/of privéverkeer.
De ontheffing waarnaar hierboven verwezen wordt gaat over toegang tot zero-emissiezones met een privé-auto op benzine of diesel.

Als die zero-emissie zone toevallig ook nog binnen een milieuzone valt, dan moet je dieselauto alsnog voldoen aan de minimale Euro klasse (4 of 5).

In Nederland zijn op dit moment vier steden waarbij in het centrum een milieuzone geldt voor privé-diesels: Utrecht, Amsterdam, Arnhem en Den Haag.

Woon je in de milieuzone, dan kan je een permanente ontheffing aanvragen. Kom je als bezoeker, dan kan je tegen betaling een dagpas aanvragen.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

En zo'n dagpas moeten kopen roept dan weer vragen op.
Wordt dat geld gebruikt om de emissie op andere manieren te verlagen of gaat het naar de algemene inkomstenpot van de gemeente.
Ook moeten bezoekers die een dagpas hebben gekocht ook vaak nog betalen voor parkeren, dus wordt het een verdienmodel voor zulke gemeente's.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

En zo'n dagpas kan alleen in Arnhem en moet je 3 werkdagen van tevoren aanvragen. Niet handig voor een toeristisch tripje.
Gewoon fietsen mee of aan de rand. van de stad het OV pakken.
Giel

Bericht door Giel »

"Busjesrijders" fietsen .Ook wij 78 en 75 jaar. Zelfs nog ëcht"fietsen.
Nooit problemen dus met milieuzones. :proost
Plaats reactie