Nadat ik mijn campertje uit de stalling gehaald had bleek dat mijn huishoud accu's overleden waren. Na 7 jaar in mijn bezit en onbekend hoe lang ze er daarvoor al in gezeten hadden mocht dat misschien ook wel eens een keertje... (Ja uiteraard stonden ze in de winter altijd aan de druppelaar...)
Dus maar nieuwe gekocht. Gelukkig kon ik exact dezelfde nog kopen via Obelink (https://www.obelink.nl/beaut-80-ah-agm- ... 1994859233) dus heel veel uitzoekwerk had ik er niet van. Stonden binnen een dag of 2 bij mij op de stoep en vanmorgen ze maar eens omgewisseld.
Nu staat het voltage weer keurig op de 13,2V. Beter dan de 11,8 waarmee het seizoen begon!
Klusje geklaard. Kan er weer even tegen! Nu een biertje!
Het lijkt erop dat je de plus en min van 1 accu gebruikt voor het aansluiten van de voorzieningen. De 2e accu staat dan enkel parallel en dat is niet optimaal. Je kan het beste de accu's kruislings belasten zodat deze in balans worden geladen en ontladen.
Bedankt voor de tip!
Ik heb het aangesloten zoals het zat en dat heeft minstens een jaar of 8 prima gewerkt. Dus heel veel effect verwacht ik er niet van. Maar ik zal kijken of de kabels het toelaten dat ik de aansluiting maak zoals het plaatje.
Interessante foto: ik zie dat er 2x een 80 Ah accu in de accuruimte past. Ik heb een California van 2003 met 1x een Exide 140 Ah in de accuruimte. Dat past precies. Zit vast met een gele spanband.
Weet iemand zo of er bij mij ook 2 losse 80 Ah accu’s zouden passen?
(Dan moet die beugel in het midden op de vloer er uit zie ik al).
Dat wordt toch even nameten. een exide is ruim 50 cm en de beaut zijn 36 cm. Hoogte breedte is de beaut kleiner. Als je ca 75 cm hebt voor de lengte moet het passen toch? Maar ik denk dat je dan juist die beugel in het midden moet hebben, want die heb je niet bij de exide?
Dank voor de reacties. Inderdaad zou ik bij twee losse accu’s die beugel nodig hebben. Die heb ik vlgs mij niet.
Mijn Exide accu is 51,3 cm lang. Ik denk niet dat ik in mijn 2003 T4, 20 cm over heb in de lengte.
Dat past niet. De omschakeling van twee kleine naar 1 grote accu was nodig omdat er ruimte gemaakt moest worden voor de gasfles. De gasfles stond eerst in de keukenkast.
Nauwelijks meerwaarde, was gewoon benieuwd of de accuruimtes verschillend waren.
Bovendien hebben we een PV installatie en kunnen we bij zonnig weer bijna permanent autonoom staan.