Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan T7 ombouw – stahoogte en belastingregeling

vragen over de T7
atilla

Multivan T7 ombouw – stahoogte en belastingregeling

Bericht door atilla »

Ik hoorde net van Atrion dat de ombouw van een Multivan T7 naar camper niet toegestaan zou zijn vanwege de stahoogte.
De medewerker aan de lijn zei dat de stahoogte niet goed zou zijn.

Ik weet echter dat volgens de regelgeving van de Belastingdienst een camper met een hefdak wél in aanmerking kan komen voor het kampeerautotarief, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Eén daarvan is dat de binnenhoogte van de bus in gesloten toestand minimaal 130 cm moet zijn.

Volgens de specificaties van de Multivan T7 is de binnenhoogte met standaard dak 1312 mm, dus dat zou voldoende moeten zijn.

Uit de richtlijn van de Belastingdienst:

“Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie. Door deze constructie kan de binnenruimte worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.”

Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt de Multivan T7 met hefdak geaccepteerd bij RDW/Belastingdienst voor camperregistratie en bijtellingstarief? Alle input is welkom!
2025-07-15 11_31_18-Multivan – technische gegevens _ Volkswagen Bedrijfswagens.jpg
2025-07-15 11_30_59-Multivan – technische gegevens _ Volkswagen Bedrijfswagens.jpg
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Hanz

Re: Multivan T7 ombouw – stahoogte en belastingregeling

Bericht door Hanz »

Dacht de medewerker van Atrion misschien dat het om een ID Buzz ging? Die is wel een stuk lager en komt niet in aanmerking voor het kwarttarief.
Je kan ook eens bij andere inbouwers navragen, zij zullen deze vraag wel vaker gekregen hebben.
Deze inbouwer heeft een uitvoering op basis van de T7 Multivan maar opvallend is wel dat dit de enige in hun assortiment is zonder hefdak. Ik zou daar eens informeren. https://www.good-life-vans.de/nl/camper ... an-camper/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
atilla

Bericht door atilla »

Hanz schreef: 15 jul 2025, 11:49 Dacht de medewerker van Atrion misschien dat het om een ID Buzz ging? Die is wel een stuk lager en komt niet in aanmerking voor het kwarttarief.
Je kan ook eens bij andere inbouwers navragen, zij zullen deze vraag wel vaker gekregen hebben.
Ik sta op het punt om tot aankoop over te gaan, maar deze nieuwe informatie van Atrion heeft me toch aan het twijfelen gebracht.
Aan de andere kant: als het officieel niet mag voor het belastingvoordeel, dan is dat zo.
Volgens mij kun je altijd — zonder het kwarttarief van de Belastingdienst aan te vragen — wél een hefdak laten plaatsen, zolang je aan de RDW-eisen voldoet.

Ik heb ook een paar andere ombouwbedrijven gebeld, maar eerlijk gezegd zijn ze (nog) niet echt innovatief bezig en weten ze weinig van deze bus.
Het is natuurlijk een redelijk nieuw model, en volgens mij is hij nog niet echt ontdekt door de zelfbouw-community — een verborgen juweeltje.

Mijn proefritten waren in elk geval geweldig. Wat een verschil met de T5GP die sinds een tijdje reed.

Er is wel een geschikt universeel hefdak beschikbaar, maar dat oogt minder strak.
Ik ga de bus sowieso nu kopen en dit jaar op pad in camperbox-stijl. Hopelijk raken volgend jaar meer mensen geïnteresseerd, en ontstaat er meer markt en aanbod rond de T7.
Hanz

Bericht door Hanz »

atilla schreef: 15 jul 2025, 11:57 Volgens mij kun je altijd — zonder het kwarttarief van de Belastingdienst aan te vragen — wél een hefdak laten plaatsen, zolang je aan de RDW-eisen voldoet.
Een hefdak plaatsen kan inderdaad altijd maar de auto moet daarna wel gekeurd worden door de RDW omdat je dan een wijziging hebt aangebracht aan de constructie. Om de auto als camper te laten registreren bij de RDW is een hefdak trouwens niet nodig. RDW stelt geen eisen aan de binnenhoogte van de camper. Dus misschien eerst als basic camper gebruiken zonder hefdak, kijken hoe dat bevalt en ideeën opdoen voor eventuele latere ombouw.
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe Multivan niet (net) genoeg binnenhoogte heeft, standaard. De nieuwe standaard-California is toch gebaseerd op de nieuwe Multivan? Ik denk niet dat VW er in Nederland veel verkocht zou krijgen, als die niet op camperkenteken te zetten zouden zijn vanwege de te geringe binnenhoogte van het basisvoertuig!
En dat clubs als Campercentrum Nederland in Amersfoort, Scharphof in Nijverdal, of MyCalifornia/campers.eu in Naarden, die allemaal nieuwe California’s verkopen, dan zonder business zouden zitten.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 16 jul 2025, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Hanz

Bericht door Hanz »

Daar heb je helemaal gelijk in Bart. Maar dan wel een vreemde reactie van Atrion. Of zou er toch nog ergens een verschil zijn tussen het ombouwen van een Multivan of een fabriekscamper op basis van een Multivan? Ik kan het zelf zo gauw niet verzinnen maar misschien dat andere inbouwers daar ervaring mee hebben.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Stel je vraag bij de RDW en doe er alle informatie bij die je hebt.
Lijkt mij het beste. Met gissen of aannames kom je niets verder.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
atilla

Bericht door atilla »

Nou,
ik denk dat de échte experts hier zitten. Inmiddels weten we met z’n allen waarschijnlijk meer dan de gemiddelde keurmeester 😉.

Trouwens, ik stel gewoon een algemene vraag en hoop dat iemand misschien al ervaring heeft met deze specifieke situatie.

Ik vind het altijd waardevol om hier met jullie over te praten — elke keer krijg ik weer nieuwe inzichten.

Ik zal zeker contact opnemen met de RDW, maar ik weet nu al bijna zeker dat als ik daar zeg “ik wil een Multivan T7 zelf ombouwen tot camper”, het even héél stil aan de andere kant van de lijn wordt 😅.

:) :bonk
Multivan Generation
Contacteer:

RDW moet het goedkeuren, dus daarom met hun overleggen.
Wat wij ervan vinden doet er eigenlijk niet toe.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
atilla

Bericht door atilla »

Multivan Generation schreef: 15 jul 2025, 18:13 RDW moet het goedkeuren, dus daarom met hun overleggen.
Wat wij ervan vinden doet er eigenlijk niet toe.
Wat bedoel je daar precies mee?
Ophouden met het gesprek op het forum voeren?

Het forum leeft juist doordat we hier verschillende onderwerpen bespreken — vooral over Transporters. Zolang we elkaar respectvol benaderen, is dit juist een waardevolle plek om kennis en ervaringen te delen.
chv

Bericht door chv »

Misschien heeft het te maken met de regel dat de stahoogte minimaal over een bepaald gebied moet zijn, die 1,70 meter over een lengte van 1 meter. Niet alleen achter de voorstoelen dus, maar ook nog een stuk daarachter. Dat hoorde ik van twee belastingcontroleurs die bij mij aan huis kwamen kijken of mijn omgebouwde Rockton inderdaad aan alle eisen voldeed.

Sommige hefdaken lopen niet helemaal door tot achter (waaronder bepaalde daken van Arion?) en staan daardoor steiler omhoog, waardoor het gebied met stahoogte te klein kan worden?

@attilla:
Peter heeft natuurlijk gelijk.
Wij kunnen van alles vinden, maar het RDW moet de wet uitvoeren.
Dus discussie, prima. Maar niet gaan doen alsof wij het beter weten dan degenen wier dagelijks werk het is om de praktijk aan de wet te toetsen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Multivan Generation
Contacteer:

chv schreef: 15 jul 2025, 20:04 ....
Wij kunnen van alles vinden, maar het RDW moet de wet uitvoeren.
Dus discussie, prima. Maar niet gaan doen alsof wij het beter weten dan degenen wier dagelijks werk het is om de praktijk aan de wet te toetsen.
Precies dat.

En een beetje campertje heeft natuurlijk als basis een mooie vloer, waar je dan ook de kasten op vast wilt zetten. En isolatie onder de vloer is ook wel prettig.
En dat gaat dan zo van de binnen hoogte af.
En de RDW keurmeester zal de hoogte nameten.

Puzzel ook even met de bed-lengte.
Er is ook een topic van iemand die keek of een T7 multivan geschikt zou zijn voor rolstoel gebruik.
Lees dat topic ook even door.

Enne heb je er al over nagedacht of je de zaag in de zijpanelen gaat zetten?
En al nagedacht over de raam airbags?

Veel om vooraf te plussen en minnen.

Belastingdienst kampeerauto houderschapstarief korting
Wordt sowieso afgebouwd, dus ik zou de RDW eisen voor camper aanhouden, en de strengere Belastingdienst eisen, die verlammend voor jouw gedachte project kunnen werken, een beetje links laten liggen.

Multivan als basis auto is best leuk voor het auto gedeelte, maar de uitdaging gaat hem in het interieur zitten, afgezien nog van een (slaap)hefdak.

Veel plezier en succes

Groetjes Peter

bvddobb

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 15 jul 2025, 21:34 Multivan als basis auto is best leuk voor het auto gedeelte, maar de uitdaging gaat hem in het interieur zitten, afgezien nog van een (slaap)hefdak.
Inderdaad. Wij hebben de nieuwe California goed bekeken, en vinden dat het VW met de nieuwe California ook niet is gelukt een, in onze ogen bruikbare, kampeerbus te bouwen op basis van de nieuwe Multivan. Alles veel te beperkt en te klein, van binnen.

Maar goed, hij wordt redelijk verkocht, dus er zijn genoeg mensen die hem wel OK vinden!
atilla

Bericht door atilla »

Ik ben er bijna en heb geweldige ideeën over de Multivan T7.

Aangezien de overheid het steeds moeilijker maakt voor diesels en campers, zie ik juist een veelbelovende toekomst voor voertuigen zoals de Multivan. Volgens mij ben ik echt een voorloper op dit gebied.

Mijn plan is om de bus te gebruiken als camper tijdens vakanties, en de rest van het jaar als 7-persoonsbus of voor het vervoeren van spullen privé doel einden — multifunctioneel "multivan" dus. Ik heb in principe geen camperkenteken nodig, want de wegenbelasting is al gunstiger in de huidige situatie. Als 1/4 of 1/2 tarief straks mogelijk blijkt, is dat mooi meegenomen.

De video van Remio is absoluut interessant. Het valt me op dat die al twee jaar oud is, maar dat er nog steeds geen geschikt pop-up dak voor de T7 op hun website staat. De tijd zal leren hoe dit zich ontwikkelt.

Binnenkort zal ik mijn verhaal ook delen op het forumgedeelte over zelfbouw. Misschien is het handig om een apart hoofdstuk of topic aan te maken voor T7-ombouw — dat ontbreekt nu nog.

Ik heb best wilde plannen voor de aankomende ombouwperiode. Na zes jaar genieten van mijn vorige bus, voelt het goed om weer te beginnen aan een nieuw avontuur!
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Misschien heeft Outbase wel.iets van een hefdak/popupdak ontwikkeld voor de T7, voor de IDbuzz in elk geval wel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie