Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Homokineet problemen

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart

Homokineet problemen

Bericht door busbart »

Sinds ik mijn T4 heb, heb ik te vaak een homokineet probleem gehad.
Ik vraag me af of iemand van jullie dezelfde ervaringen heeft?

Het maakt eigenlijk niet uit of het een binnen- of buitenhomokineet is of dat het een rubberen harmonica is die het begeeft.
feit is dat ik bijna elk jaar eronder moet om een harmonica, homokineet of het geheel te vervangen.

Tot nu toe bestelde ik mijn materiaal gewoon bij mijn garagist, en hij kent dit busje erg goed, het was van hem vanaf nieuw.
De onderdelen zijn altijd Topran, en voorheen heb ik er nooit problemen mee gehad.
Ik denk dat de harmonica's van Topran gemaakt zijn van een soort plastic dat buigzaam blijft, hoewel iets minder soepel dan echt rubber.
en dan scheurt het meestal open bij de diepe plooien, het loopt zichzelf leeg en vanaf daar kun je je de ravage voorstellen?

Ook komt het voor dat als ik de bijgeleverde klemmen gebruik om de plastic harmonica op het metalen deel van de homokineet te klemmen, of op de metalen flens die aan de flens uit de versnellingsbak moet worden geschroefd, het van de flens scheurt, en het lijkt mij dat de klem en het plastic van de metalen homokineet glijdt, net alsof het plastic te kort is.

Twee jaar geleden heb ik door omstandigheden de hele aandrijfas door een garage laten vervangen voor een nieuwe "Spidan", en die was weliswaar geen Topran, maar heeft toch zijn buitenste harmonica overbelast, en daarbij is ook zijn (fabrieks)klem eraf geschoven.

Ik moet zeggen, om op en af mijn oprit te komen, moet ik een scherpe hoek sturen, maar doe dat altijd in een heel erg langzame snelheid.

Ik ben erg benieuwd of iemand van jullie een vergelijkbaar(e) ervaring of probleem heeft meegemaakt, of er een oplossing voor hebben?
Groet, Bart
Plaats reactie