Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak doek vervangen, veel te strak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Leon de Winter

Hefdak doek vervangen, veel te strak

Bericht door Leon de Winter »

Hallo weetjewellers,
Inmiddels best wat camperproblemen gehad.
Maar gelukkig dankzij dit forum meestal zelf op kunnen lossen.

En nu heb ik weer een nieuw probleem.
Het hefdakdoek van onze T5 california 2007 is al even aan vervanging toe.
Functioneerde nog wel, maar wat gaatjes achterin en ik wil het doek vervangen voordat er echt een scheur of iets dergelijks in komt.
Op marktplaats kwam ik een betaalbaar doek tegen, van een california uit 2009. Met voorvenster (lijkt mij zo leuk, naar de bergen staren vanuit de camper). Installeren ging soepel, totdat ik het dak open deed.
Het doek staat zo strak aan de voorkant, dat het rubber op de hoeken uit de rail wordt getrokken.
Het doek staat ook zo strak, dat het voorvenster praktisch niet open kan.
Uitlijning van het doek lijkt wel perfect te zijn, alle markeringen komen ook overeen.

Ik probeer wat foto's toe te voegen > daar kom ik nog niet helemaal uit.

Een paar hypothesen /mogelijke oorzaken:
- Het doek heeft een andere maat (lijkt mij heel onwaarschijnlijk)
- Het hefdak is niet goed afgesteld (kan ik dat uberhaupt afstellen?), het oude doek was voldoende gerekt en zat dermate vast in de rail dat dit geen probleem gaf
- De rail is te zwaar beschadigd zodat deze niet goed klemt (is wel aannemelijk, want op de hoeken in slechte staat)
- Ik heb de olie van het hefdak teveel bijgevuld, waardoor te hoge druk van de cilinders waardoor het doek strakker staat.

Vragen:
- Kan het hefdak strakker komen te staan als er teveel olie in het systeem zit?
Of pompt het systeem gewoon zoveel olie als nodig en blijft het restant in het reservoir zitten?
- Kan ik het hefdak anders afstellen met sensoren of iets mechanisch?
- Staat bij anderen het doek ook zo ontzettend strak zodat het voorvenster praktisch niet open kan?
- Belangrijkste vraag: wie heeft een oplossing?
Ik ga over een kleine 2 weken op vakantie, dus een garage gaat het niet meer worden. Ik was natuurlijk zo slim om net voor de vakantie zo'n ingreep uit te voeren : (
'Ga jij nou alweer op vakantie?'.
chv

Re: Hefdak doek vervangen, veel te strak

Bericht door chv »

Benader Erdem even. Die heeft verstand van zaken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Leon de Winter

Dank voor de tip.
Ik heb hem benaderd.
Uiteraard zijn andere suggesties/tips/oplossingen/algehele wijsheid ook welkom!
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Heb je wel het juiste doek? Ik meen te weten dat bijv. de handbediende en elektrohydraulisch bediende daken verschillende maten doek hebben.
MarkV

Bericht door MarkV »

Dat er verschil inzit kan ik bevestigen. Maar het doek van een elektrisch bediend dak is korter dan dat van een handbediend dak.

Bij vervanging van het doek voor ons handbediende dak was eerst een doek voor een elektrische variant geleverd, en die was wat centimeters te kort:
Tentdoek 1 Vording.jpg
Commentaar van het Campercentrum: "Hierbij de foto van het tentdoek.
Het dak van u is ongeveer 107 cm hoog tussen de randen en van een elektrisch dak ongeveer 104 cm hoog.
Dat is ook op de foto goed te zien."

Het Campercentrum kwam er na montage pas achter, want het juiste onderdeelnummer stond wel op de verpakking. Waarschijnlijk dus bij de fabriek verkeerd verpakt.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Leon de Winter

Ander type doek zou een logische verklaring zijn, maar ben er vrij zeker van dat dit niet het probleem is. Doek komt alleen aan de voorkant iets te kort cq spanning is te hoog (of slechte rails). Achter zit het perfect. Ik heb wel even voor de zekerheid de verkoper een bericht gestuurd.
UPDATE: inderdaad gewoon een California ocean doek uit 2009, electro hydraulisch. Zou moeten passen dus.
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Is de pees wel 100% in orde dan? Bij vervanging van het doek, als ik een nieuwe plaats lijm ik de hoeken altijd vast met speciale lijm van VW.

Je hebt inderdaad doeken voor hand bediend en elektrisch bediend zoals reeds aangegeven.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
MarkV

Bericht door MarkV »

Erdem, zou je het onderdeelnummer van die lijm willen delen?
Mijn (T6.1) doek laat in een van de hoeken ook los. VW schijnt ze ook te lijmen wat ik las op Tx-board.de.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

MarkV schreef: 20 jul 2025, 23:46 Erdem, zou je het onderdeelnummer van die lijm willen delen?
Mijn (T6.1) doek laat in een van de hoeken ook los. VW schijnt ze ook te lijmen wat ik las op Tx-board.de.
Dat klopt, de hoeken lijmen is voorschrift. Ik zal straks even kijken als ik op de zaak ben.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Leon de Winter

Alvast dank! Dat is al fijn om te weten.
Zo te lezen heb je verstand van zaken.
Vraagje: nemen jullie ook nieuwe klanten aan voor campergerelateerde reparaties?
Hanz

Bericht door Hanz »

Ik twijfel geen moment aan de deskundigheid van Erdem, integendeel. Maar ik begrijp niet hoe jouw doek minder strak gaat staan als je de hoeken vastlijmt in de rail. Of staat het niet echt te strak maar denk je dat omdat het nu lostrekt uit de hoeken?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Leon de Winter

Het doek staat ook wel echt heel strak. Zelfs als de hoeken loskomen, staat het dusdanig strak dat ik het voorvenster (de grote) niet tot amper kan openen of sluiten. Dat is voor mij wel acceptabel (niet leuk, maarja), want ik wil vooral dat er mee op vakantie kunnen over 1.5 week.
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Leon de Winter schreef: 21 jul 2025, 14:31 Het doek staat ook wel echt heel strak. Zelfs als de hoeken loskomen, staat het dusdanig strak dat ik het voorvenster (de grote) niet tot amper kan openen of sluiten. Dat is voor mij wel acceptabel (niet leuk, maarja), want ik wil vooral dat er mee op vakantie kunnen over 1.5 week.
Wat is het exacte onderdeelnummer van het doek wat erin zit en wat is het chassisnummer van je bus? Dan kan ik kijken of dit überhaupt wel goed gaat.

Ik werk als hobby aan California’s en de komende 2 maanden helaas geen tijd voor deze hobby.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Onderdeelnummer kit/lijm: D 476KD1M3 32,34ex
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Leon de Winter

Helaas kan ik het onderdeelnummer van het doek nergens vinden (doek gekregen zonder verpakking of iets dergelijks).
Chassisnummer uiteraard wel. Deze zal ik sturen per pb.
Het doek komt uit een california (electronisch hefdak) 2019.

Ik las op een UK forum dat rond 2018 er wat slechte doeken zijn geproduceerd die hetzelfde probleem gaven, dat zou ook nog kunnen allicht.
Al denk ik dat verlijmen zoals je noemde wel eens zou kunnen werken. De pees is 100% in orde, maar de rails, met name de hoeken aan de voorkant zeker niet. Die zijn in belabberde staat. Dus dat helpt zeker niet. Desondanks staat het doek wel heel strak als het er wel in zou blijven zitten.

Leuke hobby trouwens dat sleutelen aan calfornia's : ) al valt het mij deze week wel tegen.
Plaats reactie