Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Passagiers raam werkt niet.

vragen over de T4
Plaats reactie
sponsnor

Passagiers raam werkt niet.

Bericht door sponsnor »

Het passagiers raam van mijn T4 California uit 2001 doet het niet meer, je hoort hem wel zacht tikken maar het motortje doet het niet. De zekeringen lijken allemaal oké, kan trouwens niet zien welke voor de ramen is.
Iemand een idee?
Hanz

Re: Passagiers raam werkt niet.

Bericht door Hanz »

Je hoort een tik, dus er gebeurt iets. Dan zal de zekering nog goed zijn. Het kan het motortje zelf zijn of het relais.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
freek

Bericht door freek »

Heb (al meerdere keren) hetzelfde gehad. En me ook afgevraagd wat er aan de hand is. Ik hoop/vermoed (mede door google) dat ik het nu gevonden heb. Maar het is nog iets te vroeg om dat te concluderen; sinds dit weekend doet hij het weer. Maar na alle 3 de vorige pogingen deed hij het ook weer een tijdje. Als je hem hoort tikken dan is er bij jou zeer waarschijnlijk het zelfde aan de hand. Het motortje is dan goed. Het raam mechanisme klemt dan in de bovenste stand, dus als het raam helemaal dicht is. Hoe kan je dit testen? Verwijder de deurbekleding (handgreep 3 boutjes en achter speaker 3 schroeven. Draai het zwarte vergrendelstaafje in de rechter hoek eraf en verwijder de deurbekleding door deze naar boven te trekken. Je ziet dan in het midden van de deur de verticale geleider (rail) van het mechanisme. Deze zit met 2 bouten vast. Het raam zit met 2 bouten aan een metalen profiel dat met kunststof om de rail klemt. Je kan nu het volgende proberen: fixeer met ductape over de deur het raam zodat het niet naar beneden kan vallen. Draai nu de 2 bouten los waarmee het raam aan de geleider vast zit. Grote kans dat het mechanisme wel werkt zonder dat het raam eraan vast zit. Mijn idee is dat de verticale geleider (rail) in de loop der jaren iets naar beneden is gezakt waardoor het profiel in de hoogste stand er iets bovenuit steekt en daardoor te veel klemt en het raam dus vast zit (aan de zijgeleiding zag ik niets vreemds) Ik kon de rail in ieder geval een stukje omhoog schuiven en weer vast zetten. Over een paar weken weten we of mijn hypothese klopt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
Hanz

Bericht door Hanz »

Kijk ook hier eens https://t4-wiki.de/wiki/Fensterheber
Onder het kopje 'Eigendiagnose, Prüfung und Störungen' staat jouw symptoom beschreven; een klik en vervolgens niets meer. Dit zou te maken hebben met een mechanisch defect.
Misschien heb je hier iets aan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
sponsnor

Bericht door sponsnor »

Heel erg bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de gang??
freek

Bericht door freek »

freek schreef: 22 jul 2025, 23:47 Heb (al meerdere keren) hetzelfde gehad. En me ook afgevraagd wat er aan de hand is. Ik hoop/vermoed (mede door google) dat ik het nu gevonden heb. Maar het is nog iets te vroeg om dat te concluderen; sinds dit weekend doet hij het weer
Helaas: het raam heeft het ruim 2 weken gedaan en is er gisteren weer mee gestopt. Dit is dus ook niet de oplossing.
Dan maar op zoek naar een 2e hands mechanisme met motor. Nieuw kan je alleen zonder comfortfunctie krijgen en de aansluitingen kloppen dan niet.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie