Mede T4 liefhebbers,
Gisteren lekker onderweg, opeens blijft de temperatuur steeds oplopende in heuvelachtig gebied. Dit kon ik weer laten zakken met de kachel vol aan. Even later ook steeds meer afnemend vermogen in 3 4 en 5de versnelling. Wat opviel is dat de fans niet aansloegen. Op het moment gestrand in Luxemburg, iemand enig idee wat het kan zijn?
Morgen met de trein verder, maar wat kan het zijn?
Eerst dacht ik aan de thermostaat, maar vanmorgen zelfs met koude moter bijna geen vermogen in 3de versnelling, maar wel veel zwarte rook uit uitlaat.
2.4 AAB 78 pk bouwjaar 1997
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Thom
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Oplopende temperatuur en sterk afnemend vermogen
Re: Oplopende temperatuur en sterk afnemend vermogen
Oei... dat is op zn minst schrikken. Hoop dat het meevalt!
Even een boel vragen hoor... maar het is nu te weinig info en kan echt vanalles zijn.
1. Hoe ver liep de temperatuur op? En hoe lang?
2. Qua vermogen, kwam je niet de heuvel op of gebeurde dat ook in vlak terrein?
3. Slipt de koppeling?
4. Allicht al gedaan maar.. olie en koelvloeistof niveaus gecheckt?
5. Staan de lamellen van de koelventilatoren open?
6. En ging de ventilator wel aan toen je de motor stopte?
7. Draaien de ventilatoren soepel. Test: niet met een hete motor.. maar gewoon even met de hand ronddraaien. Moet heel licht draaien.
6. Op welk moment is de zwarte rook?
7. Zit er "sludge" op de oliedop (vieze wittige/romige rommel).
Ben benieuwd..
Even een boel vragen hoor... maar het is nu te weinig info en kan echt vanalles zijn.
1. Hoe ver liep de temperatuur op? En hoe lang?
2. Qua vermogen, kwam je niet de heuvel op of gebeurde dat ook in vlak terrein?
3. Slipt de koppeling?
4. Allicht al gedaan maar.. olie en koelvloeistof niveaus gecheckt?
5. Staan de lamellen van de koelventilatoren open?
6. En ging de ventilator wel aan toen je de motor stopte?
7. Draaien de ventilatoren soepel. Test: niet met een hete motor.. maar gewoon even met de hand ronddraaien. Moet heel licht draaien.
6. Op welk moment is de zwarte rook?
7. Zit er "sludge" op de oliedop (vieze wittige/romige rommel).
Ben benieuwd..
Re: Oplopende temperatuur en sterk afnemend vermogen
Timy, Bedankt voor het meedenken.
Als volgt:
1 De temperatuur liep ver op, niet tot helemaal bovenaan, maar wel een aantal keer tot het streepje vlak voor helemaal bovenaan. Steeds weer stilgestaan of met minder toeren verder en steeds de kachel aan, dan zakte hij weer n h midden waar hij altijd staat normaal.
2 Het vermogensverlies is vooral vanaf de derde versnelling. In zijn 1 en 2 komt ie nog wel een redelijk steile heuvel op, qua vermogen dan niet qua temperatuur, die zou te snel oplopen als het te lang duurt. Maar vanaf zijn 3 merk je bijna niks meer qua vermogen, dan is zelfs een flauwe helling voldoende dat ie nauwelijks accelereert.
3 Koppeling is goed, vorig jaar ook vernieuwd.
4 Olie en koelvloeistof niveaus gecheckt en ok.
5 Dat weet ik niet, daar heb ik niet naar gekeken en ben nu onderweg naar Nederland.
6 Dat is het juist. De fans zijn helemaal niet aan gegaan, niet 1 keer sinds dit probleem er is. Eerder wel, best snel eigenlijk vergeleken met de 1.9 die ik vroeger had.
7 De fan kan ik nu niet uittesten, maar check ik van de week.
8 De zwarte rook viel me gisterochtend voor het eerst op. Toen ik volgas en zonder vermogen in zijn 3 een flauwe helling probeerde op te rijden.
9 Nee, geen studie in oliedom, ook geen olie in kvs reservoir en bouwt voor zover ik kan zien ook geen druk op. Het lijkt niet op een lekke koppakking, althans geen lek naar buiten.
Zelf dacht ik aan (iig) een kapotte thermostaat, dat ie dicht blijft staan, omdat hij het hele radiateur circuit niet lijkt te gebruiken.
Ik was gisteren net onderweg naar een action, om een pannetje te halen om hem eruit te halen en in heet water te testen. Toen me de enorme zwarte rook opviel en het vermogen nog minder werd. Toen ben ik direct gestopt.
Misschien ook 1 of meerdere verstuivers die niet goed meer opengaan? Of kapotte egr klep?
Als volgt:
1 De temperatuur liep ver op, niet tot helemaal bovenaan, maar wel een aantal keer tot het streepje vlak voor helemaal bovenaan. Steeds weer stilgestaan of met minder toeren verder en steeds de kachel aan, dan zakte hij weer n h midden waar hij altijd staat normaal.
2 Het vermogensverlies is vooral vanaf de derde versnelling. In zijn 1 en 2 komt ie nog wel een redelijk steile heuvel op, qua vermogen dan niet qua temperatuur, die zou te snel oplopen als het te lang duurt. Maar vanaf zijn 3 merk je bijna niks meer qua vermogen, dan is zelfs een flauwe helling voldoende dat ie nauwelijks accelereert.
3 Koppeling is goed, vorig jaar ook vernieuwd.
4 Olie en koelvloeistof niveaus gecheckt en ok.
5 Dat weet ik niet, daar heb ik niet naar gekeken en ben nu onderweg naar Nederland.
6 Dat is het juist. De fans zijn helemaal niet aan gegaan, niet 1 keer sinds dit probleem er is. Eerder wel, best snel eigenlijk vergeleken met de 1.9 die ik vroeger had.
7 De fan kan ik nu niet uittesten, maar check ik van de week.
8 De zwarte rook viel me gisterochtend voor het eerst op. Toen ik volgas en zonder vermogen in zijn 3 een flauwe helling probeerde op te rijden.
9 Nee, geen studie in oliedom, ook geen olie in kvs reservoir en bouwt voor zover ik kan zien ook geen druk op. Het lijkt niet op een lekke koppakking, althans geen lek naar buiten.
Zelf dacht ik aan (iig) een kapotte thermostaat, dat ie dicht blijft staan, omdat hij het hele radiateur circuit niet lijkt te gebruiken.
Ik was gisteren net onderweg naar een action, om een pannetje te halen om hem eruit te halen en in heet water te testen. Toen me de enorme zwarte rook opviel en het vermogen nog minder werd. Toen ben ik direct gestopt.
Misschien ook 1 of meerdere verstuivers die niet goed meer opengaan? Of kapotte egr klep?