Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Tijdje geleden begon gloeispiraallampje te knipperen en startte auto niet. ANWB erbij, nieuw relais, auto startte weer maar spiraal bleef knipperen. Uit laten lezen en luchtmassameter laten vervangen (was een storing van) inclusief remschakelaar. Probleem opgelost.
Een paar weken na deze reparatie begint de auto 5 minuten lang te sputteren (hortent en stotent op de weg zoals een beginnend chauffeur zijn koppeling niet goed beheers bij weg rijden) en dan loopt deze weer goed. Gloeispiraallampje knippert weer. Dit herhaalt zich ook naar garage toe.
Weer naar garage. Garageman geeft aan dat het waarschijnlijk brandstofpomp is die bij deze autos moeilijk te bereiken is en dat de neus (had eerst dat hij motor had gezegd maar dat klopt niet)er dan helemaal af moet. Bovendien is er niet aan te komen, of het moet een gereviseerde zijn uit Polen bijvoorbeeld, zegt hij. Er kijkt een andere handige monteur na en die ziet dat het verdeelstuk boven de dieselfilter heel smerig is. Dit wordt schoongemaakt, nieuw dieselfilter erop, en twee slangen, waaronder die van filter naar de motor schijnt niet de goede dikte te zijn. Ook wordt een koperen ring vervangen. Er wordt een goedje in de diesel gedaan op inspuitstukken weer schoon te krijgen en ik krijg het advies, gewoon veel rijden. Ook zeggen ze dat het stotteren nog kan gebeuren omdat dieselsysteem nog niet luchtvrij is.
Rij de garage uit en auto begint weer enorm te stotteren, gelukkig maar 6 minuten. Zojuist op snelweg niets meer gemerkt maar lampje blijft knipperen. Wat denken hullie van deze casus? Gewoon op vakantie hiermee gaan die overmorgen begint?
Een paar weken na deze reparatie begint de auto 5 minuten lang te sputteren (hortent en stotent op de weg zoals een beginnend chauffeur zijn koppeling niet goed beheers bij weg rijden) en dan loopt deze weer goed. Gloeispiraallampje knippert weer. Dit herhaalt zich ook naar garage toe.
Weer naar garage. Garageman geeft aan dat het waarschijnlijk brandstofpomp is die bij deze autos moeilijk te bereiken is en dat de neus (had eerst dat hij motor had gezegd maar dat klopt niet)er dan helemaal af moet. Bovendien is er niet aan te komen, of het moet een gereviseerde zijn uit Polen bijvoorbeeld, zegt hij. Er kijkt een andere handige monteur na en die ziet dat het verdeelstuk boven de dieselfilter heel smerig is. Dit wordt schoongemaakt, nieuw dieselfilter erop, en twee slangen, waaronder die van filter naar de motor schijnt niet de goede dikte te zijn. Ook wordt een koperen ring vervangen. Er wordt een goedje in de diesel gedaan op inspuitstukken weer schoon te krijgen en ik krijg het advies, gewoon veel rijden. Ook zeggen ze dat het stotteren nog kan gebeuren omdat dieselsysteem nog niet luchtvrij is.
Rij de garage uit en auto begint weer enorm te stotteren, gelukkig maar 6 minuten. Zojuist op snelweg niets meer gemerkt maar lampje blijft knipperen. Wat denken hullie van deze casus? Gewoon op vakantie hiermee gaan die overmorgen begint?
Laatst gewijzigd door goldensax op 25 aug 2025, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Waarschijnlijk je verstuiver naald hoogte sensor die buiten zijn toleranties valt.
Moet liggen qua weerstand, tussen de 95 en 115 Ohm.
Kun je zelf meten door de verstuiver met het kabeltje er aan te lokaliseren, draadje te volgen en de 2 polige connector los te halen. Weerstand meet je tussen de 2 pinnen in de connector die van de verstuiver komt.
Voor nu: je kunt er mee rijden, lastig is het wel.
Fijne vakantie.
Voor later: andere verstuiver op de kop tikken, wat lastig kan zijn en revisie lost dat probleem niet echt op.
Of ombouwen naar 102pk verstuivers die gangbaarder en houdbaarder zijn, 2de hands wel te binden, reviseerbaar zijn. Wel is dan een software aanpassing nodig en de verstuiver leiding moet je dan wat bij buigen.
Je hebt dan ook iets meer vermogen op de koop toe.
Groetjes Peter
Moet liggen qua weerstand, tussen de 95 en 115 Ohm.
Kun je zelf meten door de verstuiver met het kabeltje er aan te lokaliseren, draadje te volgen en de 2 polige connector los te halen. Weerstand meet je tussen de 2 pinnen in de connector die van de verstuiver komt.
Voor nu: je kunt er mee rijden, lastig is het wel.
Fijne vakantie.
Voor later: andere verstuiver op de kop tikken, wat lastig kan zijn en revisie lost dat probleem niet echt op.
Of ombouwen naar 102pk verstuivers die gangbaarder en houdbaarder zijn, 2de hands wel te binden, reviseerbaar zijn. Wel is dan een software aanpassing nodig en de verstuiver leiding moet je dan wat bij buigen.
Je hebt dan ook iets meer vermogen op de koop toe.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Dank voor je snelle reactie, stelt me wat gerust.
Zojuist nog een proefritje gemaakt. Al bij starten hoor ik dat de motor stationair pruttelt, niet regelmatig loopt. Vervolgens eerste 5 minuten weer hortent en stotent de wijk uit gereden, daarna liep de motor goed en begon gloeispiraal lampje weer te knipperen. Stuk snelweg gedaan en niets aan de hand. Iets met koude motor te maken ook?
Zojuist nog een proefritje gemaakt. Al bij starten hoor ik dat de motor stationair pruttelt, niet regelmatig loopt. Vervolgens eerste 5 minuten weer hortent en stotent de wijk uit gereden, daarna liep de motor goed en begon gloeispiraal lampje weer te knipperen. Stuk snelweg gedaan en niets aan de hand. Iets met koude motor te maken ook?
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Nee niet echt, ik had het toen na een uur rijden, soms na 10 minuten en soms 3 weken niet.
Gewoon even weerstand meten en daarna weet je meer en kun je ook nadenken over een vervolg oplossing.
Gewoon even weerstand meten en daarna weet je meer en kun je ook nadenken over een vervolg oplossing.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 11018
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
De motor er uithalen om de brandstofpomp te demonteren ?Garageman geeft aan dat het waarschijnlijk brandstofpomp is die bij deze autos moeilijk te bereiken is en dat motor er dan uit helemaal uit moet. Bovendien is er niet aan te komen,
Als je garagist dat zegt , dan heb ik maar 1 advies : die kerel heeft geen idee waar die het over heeft , laat die voor wat het is en zoek je iemand die wél verstand heeft van een T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 11018
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Begin alvast eerst maar eens met de T4 te laten uitlezen , en dan ook de inspuittiming te controleren .
De distributieriem en pompriem rekken wat na verloop van tijd . Hierdoor wijzigd de pomptiming , dat word eerst softwarematig gecompenseerd , maar eens dit boven een bepaalde waarde/tolerantie gaat , dan gaat het gloeispiraallampje ook knipperen.
Ik zeg niet dat dit nu de oorzaak is , maar het is een mogelijke oorzaak.
Het lampje gaat niet knipperen van wat lucht in de dieselleiding.
En de T4 tdi is trouwens heel goed zelfontluchtend , na het vervangen van de brandstoffilter moet de motor (eens het filter vol diesel zit) na pakweg een halve minuut normaal draaien. Dat duurt nooit minuten lang .
De distributieriem en pompriem rekken wat na verloop van tijd . Hierdoor wijzigd de pomptiming , dat word eerst softwarematig gecompenseerd , maar eens dit boven een bepaalde waarde/tolerantie gaat , dan gaat het gloeispiraallampje ook knipperen.
Ik zeg niet dat dit nu de oorzaak is , maar het is een mogelijke oorzaak.
Het lampje gaat niet knipperen van wat lucht in de dieselleiding.
En de T4 tdi is trouwens heel goed zelfontluchtend , na het vervangen van de brandstoffilter moet de motor (eens het filter vol diesel zit) na pakweg een halve minuut normaal draaien. Dat duurt nooit minuten lang .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Misschien heeft hij het wel gehad over de injectoren. Ik schoot behoorlijk in de stress bij de garageman en ben niet zo heel technisch.Pascal-141 schreef: 28 jul 2025, 20:27De motor er uithalen om de brandstofpomp te demonteren ?Garageman geeft aan dat het waarschijnlijk brandstofpomp is die bij deze autos moeilijk te bereiken is en dat motor er dan uit helemaal uit moet. Bovendien is er niet aan te komen,![]()
![]()
![]()
Als je garagist dat zegt , dan heb ik maar 1 advies : die kerel heeft geen idee waar die het over heeft , laat die voor wat het is en zoek je iemand die wél verstand heeft van een T4 .
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- Pascal-141
- Berichten: 11018
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Ook de injectoren kun je prima verwijderen zonder de motor te demonteren hoorgoldensax schreef: 29 jul 2025, 10:37Misschien heeft hij het wel gehad over de injectoren. Ik schoot behoorlijk in de stress bij de garageman en ben niet zo heel technisch.Pascal-141 schreef: 28 jul 2025, 20:27De motor er uithalen om de brandstofpomp te demonteren ?Garageman geeft aan dat het waarschijnlijk brandstofpomp is die bij deze autos moeilijk te bereiken is en dat motor er dan uit helemaal uit moet. Bovendien is er niet aan te komen,![]()
![]()
![]()
Als je garagist dat zegt , dan heb ik maar 1 advies : die kerel heeft geen idee waar die het over heeft , laat die voor wat het is en zoek je iemand die wél verstand heeft van een T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Op een neer gereden naar de Eifel dus er al weer 600 km op zitten. Motor blijft pruttelen maar op snelweg knalt ie lekker door. Maar vanmorgen op de camping hadden we een diesellekkage. Er druppelde een beetje uit de aftapplug van het dieselfilter. Meer diesel kwam er uit een T vormig slangetje (zie foto). De schroef daarin is lam en er komt diesel uit. Waar dient dit voor? En kan het te maken hebben met mijn oorspronkelijke probleem?
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Ik zie een hoop broddelwerk.
Dat T-stukje wat in je filter gaat zou ik nieuw bestellen en daar hoort nog een ringetje bij te zitten. Het metalen klemvorkje om het T-stukje op het filter te borgen ook nieuw kopen en voor de slangklemmen en zeker die tie-rap
Koop daar oorklemmen voor of oetiker klemmen met binnenmantel bijvoorbeeld te koop bij de wildkamp.
Dat boutje er in hoort ook niet
wil je diesel lekkage krijgen, dan is dit wel een oplossing om het te krijgen.
Weet even niet hoe dat hoort te zitten. De tijd dat wij een T4 hadden ligt al lang achter ons.
Groeten Peter
Dat T-stukje wat in je filter gaat zou ik nieuw bestellen en daar hoort nog een ringetje bij te zitten. Het metalen klemvorkje om het T-stukje op het filter te borgen ook nieuw kopen en voor de slangklemmen en zeker die tie-rap
Koop daar oorklemmen voor of oetiker klemmen met binnenmantel bijvoorbeeld te koop bij de wildkamp.
Dat boutje er in hoort ook niet
Weet even niet hoe dat hoort te zitten. De tijd dat wij een T4 hadden ligt al lang achter ons.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Update:
Injectoren zijn samen met brandstofpomp door een bedrijf onderzocht. Conclusie : 2 slechte injectoren en versleten brandstofpomp. Twee andere injectoren er in en een gereviseerde pomp.
Auto heeft nu veel meer power !
Gelijk compressietest gedaan en motor prima.
Bedankt voor meedenken.
Injectoren zijn samen met brandstofpomp door een bedrijf onderzocht. Conclusie : 2 slechte injectoren en versleten brandstofpomp. Twee andere injectoren er in en een gereviseerde pomp.
Auto heeft nu veel meer power !
Gelijk compressietest gedaan en motor prima.
Bedankt voor meedenken.
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Dat zijn de betere berichten, fijn dat het opgelost is en bedankt voor de terugkoppeling!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
welke injectoren zijn vervangen en wat waren de kosten voor de verstuivers en de kosten voor de brandstofpomp?
Is ook wel handig voor anderen die die aan de hand gaan kijgen.
Welk merk verstuivers is er in gegaan?
Mooi dat het opgelost is..
Is ook wel handig voor anderen die die aan de hand gaan kijgen.
Welk merk verstuivers is er in gegaan?
Mooi dat het opgelost is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Een eenmansbedrijf in Nijmegen heeft getest. Hij heeft wat gereviseerd materiaal ook op voorraad liggen.
Bij deze type motor kan alleen getest worden door ook pomp eruit te halen en die in de test mee te nemen. Wat men mij vertelde.
Pomp was 500 en verstuiver 175 per stuk. Welk type geen idee.
Garage vertelde dat in Polen ze dit ook heel goed kunnen en veel goedkoper.
Arbeidskosten alles 9 uur werk. Dus wel weer hoop geld maar top resultaat dus.
2 jaar garantie op de pomp.
Denk dat alles nu wel eens een keer vervangen is in de bus
Bij deze type motor kan alleen getest worden door ook pomp eruit te halen en die in de test mee te nemen. Wat men mij vertelde.
Pomp was 500 en verstuiver 175 per stuk. Welk type geen idee.
Garage vertelde dat in Polen ze dit ook heel goed kunnen en veel goedkoper.
Arbeidskosten alles 9 uur werk. Dus wel weer hoop geld maar top resultaat dus.
2 jaar garantie op de pomp.
Denk dat alles nu wel eens een keer vervangen is in de bus
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
-
T4Twin0182
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38
Re: Knipperend gloeispiraal lampje deel 2
Mooi dat het opgelost is.
Datsoort reparaties kosten nou eenmaal een hoop geld maar dan heb je daarna wel weer een goed rijdende bus.
Veel veilige kilometers
Yasson
Datsoort reparaties kosten nou eenmaal een hoop geld maar dan heb je daarna wel weer een goed rijdende bus.
Veel veilige kilometers
Yasson