Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Cyrix relais aansluiten.
Re: Cyrix relais aansluiten.
Hallo Allemaal,
Ik wil een intelligent relais (Cyrix-ct 12/24-120) plaatsen in mijn VW California T5 (2005).
Daarvan wil ik alleen, ten opzichte van het huidige relais, de extra mogelijkheid van het ook opladen van de startaccu gebruiken. De extra starthulp met een knop hoeft niet.
Nu krijg ik verschillende informatie over de plaatsing daarvan, bijvoorbeeld:
- bij plaatsing zouden extra kabels getrokken moeten worden.
- dit relais kan het huidige relais gewoon vervangen dus geen extra kabels.
Afhankelijk van de werkelijkheid zou ik dit dan zelf, lijkt me, aan kunnen pakken.
Maar ik heb niet duidelijk waar het relais precies zit en of er extra materialen nodig zijn voor de aanleg.
Is er iemand die me dit duidelijk kan maken?
Ik hoor het graag.
Ik wil een intelligent relais (Cyrix-ct 12/24-120) plaatsen in mijn VW California T5 (2005).
Daarvan wil ik alleen, ten opzichte van het huidige relais, de extra mogelijkheid van het ook opladen van de startaccu gebruiken. De extra starthulp met een knop hoeft niet.
Nu krijg ik verschillende informatie over de plaatsing daarvan, bijvoorbeeld:
- bij plaatsing zouden extra kabels getrokken moeten worden.
- dit relais kan het huidige relais gewoon vervangen dus geen extra kabels.
Afhankelijk van de werkelijkheid zou ik dit dan zelf, lijkt me, aan kunnen pakken.
Maar ik heb niet duidelijk waar het relais precies zit en of er extra materialen nodig zijn voor de aanleg.
Is er iemand die me dit duidelijk kan maken?
Ik hoor het graag.
- krekwakwol
Als je het relais tussen start- en huishoudaccu plaatst, dan gaat het laden van je startaccu vanzelf als de HHaccu opgeladen wordt en vol is.
Je moet wel de kleine min aansluiting van het relais op de minpool van de accu aansluiten.
.
Je moet wel de kleine min aansluiting van het relais op de minpool van de accu aansluiten.
.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Dank voor je reactie. Jouw info is mij duidelijk. Het gaat er mij om of ik het nieuwe relais op de plaats van het oude kan inbouwen en of er dan extra bekabeling nodig is of niet en waar het huidige relais geplaatst is.
- Mickel Moen
- Contacteer:
Kort.
Je sluit de Cyrix aan op de startaccu. Het mooiste is de Cyrx in de ruimte bij de startaccu te plaatsen. Vervolgens bekabel je naar de hh-accu's
Denk erom, dat je zowel bij de startaccu als bij de hh-accu' een zekering plaatst. Beide kunnen immers stroom leveren bij kortsluiting.
Verder. Neem zware bekabeling. Afhankelijk van type accu kunnen er grote stromen lopen.
Meer op mijn website/blog, link hieronder.
Je sluit de Cyrix aan op de startaccu. Het mooiste is de Cyrx in de ruimte bij de startaccu te plaatsen. Vervolgens bekabel je naar de hh-accu's
Denk erom, dat je zowel bij de startaccu als bij de hh-accu' een zekering plaatst. Beide kunnen immers stroom leveren bij kortsluiting.
Verder. Neem zware bekabeling. Afhankelijk van type accu kunnen er grote stromen lopen.
Meer op mijn website/blog, link hieronder.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 24 jul 2025, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb simpel het oude relais verwijderd uit de houder en daar de cirix met 6mm² op bedraad. Dus cirix aan de console, 2x stukje draad voorzien van draadoog voor de cirix en zware amp male stekker voor in de relaisvoet. En zo doorverbonden. Dan heb je de zware zekering er ook gewoon tussen. Je kan ook de cirix bij je startaccu plaatsen en het oude relais enkel doorlussen. Dichter bij startaccu/dynamo is wel beter.
Groet, Ronald
Bedankt voor jullie reacties!
@SyncRoon
Nog even een vraagje: Wat maakt het dat het beter is om het relais dichter bij de startaccu/dynamo aan te sluiten?
Nog even een vraagje: Wat maakt het dat het beter is om het relais dichter bij de startaccu/dynamo aan te sluiten?
Volgens de handleiding het dichts bij de kleinste accu. Ofwel startaccu. Volgens mij werkt het tot nu u toe zonder problemen bij mij zoals ik het geplaatst heb.
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Contacteer:
Minder verlies door anders langere kabel-lengteHRBus schreef: 28 jul 2025, 11:43 @SyncRoon
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...