Goede morgen beste mensen.
Even een vraagje, ik vermoed dat mijn carterventilatieventiel kapot is; Ineens veel meer olieverbruik en bij schoonmaken gasklep relatief veel olie in inlaatspruitstuk.
Als ik het goed begrijp zorgt het vacuüm van de inlaat van de benzinemotor dat het ventiel wordt dichtgehouden totdat de druk in het carter te hoog is en dan gaat deze open voor de ontluchting. Dan zou ik toch bij gedemonteerd ventiel als ik de stofzuiger aan de inlaatkant licht vacuum creëer geen doorstroom moeten hebben? Heb ik dat juist beredeneerd of snap ik iets niet?
Dank voor het meedenken.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werking Carterventielatie
Werking Carterventielatie
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Werking Carterventielatie
Bij ineens meer olieverbruik zou ik eerder denken aan versleten klepsteelafdichtingen of versleten zuigerveren, dan aan een defecte carterventilatie.
Met versleten zuigerveren krijg je dat er meer verbrandingsgassen in het carter geblazen worden (blow by). Die gassen worden afgevoerd naar de luchtinlaat (en zo op nieuw 'verbrand'). Met die verbrandingsgassen komt ook olienevel mee, die door de carterventilatie 'afgescheiden' wordt en die olie kan teruglekken de motor in.
Heb je veel 'blow by' dan kan de carterventilatie het afscheiden van de olienevel eigenlijk niet meer aan, met als gevolg dat er meer olienevel richting luchtinlaat wordt gezogen.
Groet,
Erik.
Met versleten zuigerveren krijg je dat er meer verbrandingsgassen in het carter geblazen worden (blow by). Die gassen worden afgevoerd naar de luchtinlaat (en zo op nieuw 'verbrand'). Met die verbrandingsgassen komt ook olienevel mee, die door de carterventilatie 'afgescheiden' wordt en die olie kan teruglekken de motor in.
Heb je veel 'blow by' dan kan de carterventilatie het afscheiden van de olienevel eigenlijk niet meer aan, met als gevolg dat er meer olienevel richting luchtinlaat wordt gezogen.
Groet,
Erik.
Ha Erik,
Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt, maar dan zou mijn compressietest dat moeten laten zien toch? Of zijn er nog betere manieren om te kijken of klepsteelafdichtingen of zuigerveren zijn versleten? Voor de zekerheid heb ik wel een nieuw carterventilatieventiel besteld, maar alsnog ben ik nieuwsgierig of er een trucje is om dat ventiel te testen. Iemand een idee?
Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt, maar dan zou mijn compressietest dat moeten laten zien toch? Of zijn er nog betere manieren om te kijken of klepsteelafdichtingen of zuigerveren zijn versleten? Voor de zekerheid heb ik wel een nieuw carterventilatieventiel besteld, maar alsnog ben ik nieuwsgierig of er een trucje is om dat ventiel te testen. Iemand een idee?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Een gebroken of vastzittende olieschraapveer kun je niet vaststellen met een compressietest en versleten klepsteelafdichtingen ook niet. Beide kunnen een verhoogd olieverbruik tot gevolg hebben.
Maar ik hoop voor je dat jouw probleem is opgelost met een nieuw carterventilatieventiel. En of die dingen te testen zijn? Geen idee.
Groet,
Erik.
Maar ik hoop voor je dat jouw probleem is opgelost met een nieuw carterventilatieventiel. En of die dingen te testen zijn? Geen idee.
Groet,
Erik.