Zwarte rook bij fors acceleren

vragen over de T4
Plaats reactie
jasperbvt

Zwarte rook bij fors acceleren

Bericht door jasperbvt »

Hi all,

Ik heb weer wat. Een tijdje geleden had ik ineens geen vermogen meer bergop en viel hij zelfs een keer helemaal uit. Na wat onderzoek leek het erop dat de luchtmassameter kapot zou zijn. Deze heb ik ontkoppeld en sinds dat moment liep de bus weer als “normaal”. Geen vermogensverlies meer, wel zwarte rook onder wat zwaardere belasting. Maar dit zou normaal zijn, omdat ie terugvalt op standaard instellingen in een soort limp mode. Hierdoor loopt ie met een rijker mengsel.

Nu heb ik vandaag de luchtmassameter vervangen (was een behoorlijke zoektocht in Kirgizië en Kazachstan, maar dat terzijde). Nu rookt de bus nog steeds zwart, maar alleen bij hard en plotseling accelereren. Bij normaal acceleren (ook in hogere toeren) rookt ie niet. Verder rijdt ie gewoon goed.

Nu heb ik drie mogelijke oorzaken bedacht:
1: de luchtmassameter was al langere tijd slecht(er) waardoor de bus altijd te arm heeft gereden. Nu loopt ie normaal (rijker dan voorheen) met af en toe een wolk zwarte rook

2: de ECU moet nog inleren na een nieuw geïnstalleerde LMM

3: er is een ander onderliggend probleem.

Hebben jullie enig idee? (Heb mijn hoop op jullie gevestigd…)
T4 Syncro California 2.5 TDI 2002
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Zwarte rook bij fors acceleren

Bericht door Multivan Generation »

1 zou loskomende roet in uitlaatsysteem zijn, dus dan zou het vanzelf minder moeten worden.

2 is onzin

3 je hebt een oude bus, die als je ineens flink gas geeft, tijdelijk een brandstof overschot heeft, daarna wordt door de meer uitlaatgassen, de turbo meer aangezwengeld, waardoor je daarna, als na-ijl-effect een piek in je Turbo Boost krijgt en de rook weer verdwijnt omdat je lucht:brandstof mengsel dan wel in orde is.

Of je hebt een luchtlekje in je luchtinlaat systeem, bijvoorbeeld in een interkoeler slang.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Thanks voor je reactie Peter

Ik lees ook dat het eventueel de EGR klep kan zijn? Zou dit ook deze symptomen kunnen geven?

Voor het probleem van de LMM, heb ik nooit last gehad van zwarte rook. Ook niet met fors accelereren
Kire

Bericht door Kire »

Een EGR klep gaat normaal gesproken open bij deellast (om het overschot aan zuurstof in de binnenkomende lucht te verminderen, zodat er minder stikstofoxiden gevormd worden tijdens de verbranding). Niet met stationair lopende motor of bij vol gas, dan hoort de klep dicht te zitten. Misschien vervuild (roet)?

Groet,

Erik.
Multivan Generation
Contacteer:

jasperbvt schreef: 08 aug 2025, 08:02 Thanks voor je reactie Peter

Ik lees ook dat het eventueel de EGR klep kan zijn? Zou dit ook deze symptomen kunnen geven?

Voor het probleem van de LMM, heb ik nooit last gehad van zwarte rook. Ook niet met fors accelereren
Waar heb je dat gelezen?

welke LMM zat er in en welke heb je teruggeplaatst?
Kan zijn dat het een andere LMM is met een iets ander meetprincipe, waardoor deze sneller zijn maximale waarde teruggeeft richting ECU.
Bijvoorbeeld als je van een Bosch met gloeidraadje gaat naar een Pierburg met een Meetoppervlak, dan kun je dat hebben, zeker als je dan ook nog het verkeerde type Pierburg LMM hebt (verkeerde partnummer)

Maar goed, lekker genieten daar en door een roetpluimpje meer of minder daar, zal je reis ook niet minder worden.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Hoi Peter,

Er zat Bosch in en nu een nieuwere variant, ook van Bosch.
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Kire schreef: 08 aug 2025, 08:59 Een EGR klep gaat normaal gesproken open bij deellast (om het overschot aan zuurstof in de binnenkomende lucht te verminderen, zodat er minder stikstofoxiden gevormd worden tijdens de verbranding). Niet met stationair lopende motor of bij vol gas, dan hoort de klep dicht te zitten. Misschien vervuild (roet)?

Groet,

Erik.
Thanks! Is dit makkelijk te checken bij de T4 2.5tdi?
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Als ik het goed heb, is dit de EGR. Op de foto’s lijkt er wel wat roet op te zitten. Is dit veel of normaal?
Bijlagen
IMG_2846.jpeg
IMG_744A544C-5548-4C50-B971-1CCD62C51A4F.jpeg
Kire

Bericht door Kire »

Bij zo'n EGR klep is aan de buitenkant niet veel te zien. Het probleem van vervuiling en daardoor een minder goede werking, zit binnenin.

Zomaar een plaatje van een sterk vervuilde EGR klep.
Scherm­afbeelding 2025-08-09 om 11.21.31.png
Scherm­afbeelding 2025-08-09 om 11.21.31.png (182.27 KiB) 310 keer bekeken
Groet,

Erik.
T4Twin0182

Bericht door T4Twin0182 »

Die EGR klep zit helemaal dicht. (Als ik het goed zie heb je een 2.5 tdi 151pk motor)
Dus je spruitstuk zal ook wel flink vervuild zijn.
Enige goeie oplossing hiervoor is: egr en inlaatspruitstuk demonteren, goed en grondig reinigen en dan terugmonteren. Daarna de egr afdoppen zodat je de hele klus niet over een poosje weer hoeft te doen.
Hoe je bus er nu voor staat zul je ongetwijfeld wat vermogensverlies hebben, hoger brandstofverbruik en inderdaad gaat de bus ervan roken (zwart).
Multivan Generation
Contacteer:

Hij heeft een syncro, dus een 102pk :zwaai
chv

Bericht door chv »

Kan ook een 130pk versie zijn, toch?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Ik heb inderdaad de 102pk versie en het plaatje wat is meegestuurd door Erik is niet mijn EGR klep. Of doel je op mijn meegestuurde plaatjes? Geen idee of je dat vanaf de buitenkant kan zien?
T4Twin0182

Bericht door T4Twin0182 »

Dan heb je een AXL (2.5 tdi 102pk met variabele turno en frontmount intercooler) zelfde inlaatspruitstuk/egr als een 151pk.
Zie bovengenoemd advies wat ik je gegeven heb.

Succes.
Plaats reactie