Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bourgondië 2025
Bourgondië 2025
Nu Marga weer een weekje naar haar zus in Noorwegen gaat, neem ik de gelegenheid en een paar snipperdagen te baat om weer eens een ‘boekenreis’ te maken, net als anderhalf jaar geleden, naar de Oostfriese waddenkust .
Dit keer naar Bourgondië, in Frankrijk.
Aanleiding zijn de boeken en de podcastserie van Bart van Loo over de geschiedenis van de Bourgondische hertogen van het huis van Valois. Wij kennen ze als Filips de Stoute, Jan zonder Vrees, Filips de Goede en Karel de Stoute.
Na het grote succes van zijn boek en podcastserie ‘De Bourgondiërs’, die ik ook met veel plezier beluisterd en gelezen heb (in die volgorde), heeft hij nóg een boek geschreven: ‘Stoute schoenen’. Dat is een soort reisboek langs alle historische locaties die in het boek en de podcasts aan bod komen. Een aantal plekken daaruit, en vooral de kunsthistorische overblijfselen, wil ik deze reis gaan bezoeken.
Wie dat wil kan mijn reis volgen op Polarsteps. Marga is niet mee, dus er komt géén apart fotoalbum van haar hand, helaas...
Dit keer naar Bourgondië, in Frankrijk.
Aanleiding zijn de boeken en de podcastserie van Bart van Loo over de geschiedenis van de Bourgondische hertogen van het huis van Valois. Wij kennen ze als Filips de Stoute, Jan zonder Vrees, Filips de Goede en Karel de Stoute.
Na het grote succes van zijn boek en podcastserie ‘De Bourgondiërs’, die ik ook met veel plezier beluisterd en gelezen heb (in die volgorde), heeft hij nóg een boek geschreven: ‘Stoute schoenen’. Dat is een soort reisboek langs alle historische locaties die in het boek en de podcasts aan bod komen. Een aantal plekken daaruit, en vooral de kunsthistorische overblijfselen, wil ik deze reis gaan bezoeken.
Wie dat wil kan mijn reis volgen op Polarsteps. Marga is niet mee, dus er komt géén apart fotoalbum van haar hand, helaas...
Laatst gewijzigd door bvddobb op 10 aug 2025, 21:09, 5 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
Re: Bourgondië 2025
Veel plezier in de grote voetafdrukken van...
Ik voel een vleugje verplichte kost komen: Brugge!
Dan stuur je maar een berichtje, gewoon doen.
groets
Bart
Ik voel een vleugje verplichte kost komen: Brugge!
Dan stuur je maar een berichtje, gewoon doen.
groets
Bart
Brugge, Gent, Antwerpen, Brussel: allemaal 'Bourgondische' steden die we al wel eerder bezochten. Net als vele van de Hollandse, Brabantse en Utrechtse. Maar het oer-Bourgondië dus nog nooit echt... Vandaar deze queeste!
Maar..: jullie uitnodiging is genoteerd! Dankjulliewel! Het komt er vast nog wel eens van (het kasteel van Male is nog volledig onbekend terrein!).
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
- Multivan Generation
- Contacteer:
Oh kom je ook nog langs ons om een bakje?
Groetjes Peter
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik voel een mini-meeting opkomen!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
Sorry, really? Bourgondiërs in Kr...ke?Multivan Generation schreef: 05 aug 2025, 22:48 Oh kom je ook nog langs ons om een bakje?
Groetjes Peter
- Multivan Generation
- Contacteer:
Je bedoelt Kruibeke neem ik aan...brugseb schreef: 06 aug 2025, 12:21Sorry, really? Bourgondiërs in Kr...ke?Multivan Generation schreef: 05 aug 2025, 22:48 Oh kom je ook nog langs ons om een bakje?
Groetjes Peter![]()
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Er hebben dacht ik nog wel een paar erkende Bourgondische bastaarden bestuursfuncties in Zeeland gehad, nadat Holland. Zeeland en Henegouwen (via een huwelijk) in Bourgondische handen kwamen…
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
Of misschien Koudekerke.Multivan Generation schreef: 06 aug 2025, 12:40Je bedoelt Kruibeke neem ik aan...brugseb schreef: 06 aug 2025, 12:21Sorry, really? Bourgondiërs in Kr...ke?Multivan Generation schreef: 05 aug 2025, 22:48 Oh kom je ook nog langs ons om een bakje?
Groetjes Peter![]()
@Bart:
Mooi reisverslag Bart. En aan foto’s (zonder Marga) geen gebrek
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
Marga repareert!
Deze wil ik onze volgers hier niet onthouden! Terwijl ik deze trip maak, is Marga dus op bezoek bij haar zus in Noorwegen. Maken ze een tour in haar Panda, valt onderweg de uitlaat eronderuit! In noord-Noord-Noorwegen, zaterdagmiddag laat… Dan ben je voor pechhulp het haasje.
Maar: wat duct tape en een touwtje, wat lef en goede zin: Marga repareert! Daar ben ik stiekem dan wel weer erg trots op!
Uiteindelijk bleek deze oplossing niet hittebestendig, dus: ijzerdraad nodig. Natuurlijk nergens te krijgen. Toen heeft ze bij een wegrestaurant een stuk electriciteitssnoer geregeld, het rubber deraf, en toen het draad gebruikt. En zo zijn ze thuis gekomen! Ik vind het stoer!

Maar: wat duct tape en een touwtje, wat lef en goede zin: Marga repareert! Daar ben ik stiekem dan wel weer erg trots op!
Uiteindelijk bleek deze oplossing niet hittebestendig, dus: ijzerdraad nodig. Natuurlijk nergens te krijgen. Toen heeft ze bij een wegrestaurant een stuk electriciteitssnoer geregeld, het rubber deraf, en toen het draad gebruikt. En zo zijn ze thuis gekomen! Ik vind het stoer!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 09 aug 2025, 19:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
En terecht Bart, hulde aan deze onverschrokken vrouw!

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
- krekwakwol
Dus jij kunt voortaan achterover leunen, mocht je pech met de bus krijgen
Een echte power vrouw
Een echte power vrouw
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ik steek geen poot meer uit!krekwakwol schreef: 10 aug 2025, 13:58 Dus jij kunt voortaan achterover leunen, mocht je pech met de bus krijgen![]()
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
- krekwakwol
Zo, de reis zit erop! De 'Stoute schoenen' kunnen uit!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga