Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Optimate 6 acculader

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Truus1992

Optimate 6 acculader

Bericht door Truus1992 »

Hoi!

Wij zijn inmiddels in Denemarken aangekomen zonder al te veel kleerscheuren.

Nu staan we 3 dagen op dezelfde plek en stopt vandaag de koelkast ermee. Die deed het meer dan uitstekend dus ik ben op wat onderzoek uitgegaan en heb het volgende gevonden.

Op het display knippert 15.1 volt. De bus staat op netstroom. Als ik de netstroom eraf haal daalt het voltage snel naar zo’n 13.5.

Daarna ben ik bij de accu gaan kijken en daar zag ik op dat er andere lampjes brandden dan de vorige keer dat ik keek. Ik heb de gebruikershandleiding erbij gepakt, maar daar komt ik ook niet zo 1, 2, 3 uit. Wat me op valt is dat er een lampje brand met het vriestekentje, hetzelfde als die van de koelkast op het display.

Mijn vermoeden is dus dat niet de koelkast kapot is, maar dat er iets aan de hand is met de accu. Overigens, de accu is vervangen voordat we op reis gingen…

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en mij zou kunnen uitleggen wat er aan de hand is of wat ik moet doen om het werkend te krijgen?

Mijn dank is weer groot 🙏🏻
IMG_1098.jpeg
SyncRoon

Re: Optimate 6 acculader

Bericht door SyncRoon »

15 volt lijkt mij aan de hoge kant. Ook 13.5v is veel voor een accu in 'rust', kan gelijk na opladen wel even zo zijn maar moet na een uurtje toch wel weer gezakt zijn onder de 13v.

Symbool met vlokje lijkt erop bij een te ver ontladen accu met hoge sapnning en lage stroom deze terug in oplaadstatus te krijgen. Dan kan de spanning oplopen naar 22v met lage stroom 0.4A.

Als je de stappen volgt; aanzetten lader; linker led gaat groen branden. de leds ernaast geven aan of de lader juist op +/- is aangesloten. dan volgt de testcyclus. 3 leds, rood geel, groen. Is de lading vand e accu boven 60% gaat die gelijk door naar laadstatus. oranje led rechtsonder en centrale verticale ledbalk wat aangeeft hoeveel stroom die aan het laden is. Test de accu onder 60% zal linksonder de led oranje gaan en dus de accu gaan kietelen om voorzichtig laadstroom te willen opnemen. Na de vermelde tijd in deze fase zou het laadproces moeten opstarten.

Wat je ziet kan er mee te maken hebben dat je koelkast niet aangaat. lage spanning/stroom.

Welke verbruikers heb je allemaal op de huishoudaccu? 5A is wel aan lage kant om de accu off grid geladen te houden.
Groet, Ronald
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

Dankjewel voor je reactie Ronald!

Als ik het goed begrijp kan de voltage hoog zijn terwijl mijn accu leeg is?

We gebruiken in de camper onze koelkast en via de stopcontacten gewoon een melkopschuimer en opladers. That’s it. Maar we staan ook al drie dagen gewoon op de stroomvoorziening van de camping. Ik had verwacht dat daarmee de huishoudaccu ook op zou laden. Maar daar lijkt dan toch iets fout te gaan.

De koelkast zou alleen moeten uitschakelen bij een te lage voltage toch? Terwijl die juist (te) hoog is…

Zou de monteur de accu verkeerd hebben aangesloten?

En hoe zet ik de oplader uit en weer aan? Ik zie nergens knoppen die ik kan indrukken.

Sorrry voor mijn onwetendheid. Iets met een camper kopen zonder te weten hoe alles werkt… is toch die iPhone generatie he 😅 (alles werkt altijd zonder dat je weet hoe precies)
Timy

Bericht door Timy »

Ik gok dat de huishoudaccu leeg is. Als je aan de stroom staat werken de 220v aansluitingen rechtstreeks op de kabel maar de koelkast blijft de huishoud accu gebruiken. Zo kan het dus dat het ene goed werkt en de ander leeg is.
Voor zover ik weet krijgt deze lader (5A) hem niet volgepompt als er flink gebruikt wordt gemaakt. De lader die erbij hoort pompt iets van 12A dus dat is nogal een verschil. Die 5A heeft waarschijnlijk al moeite om hem in stilstand vol te krijgen.

Waarschijnlijk zit die acculader met een stekker ergens in? Dan zou ik de camper even van de 220v halen en de stekker van de lader ook eruit halen. Zo weet je zeker dat niets de accu voedt. En dan de accuspanning meten, direct maar ook na een uurtje. Ik gok dat het erg laag zal zijn..

Waar in DK ben je.. wie weet ben ik heel dichtbij. Zou wel toevallig zijn :nuts
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

Ah dat zou het zomaar kunnen zijn. Ik had ook al het idee dat hij langzaam leeg liep, ik zag namelijk steds minder streepjes op het paneel, en vond het al gek dat hij terug liep…

Ik hoop dat met een stukje autorijden de accu wel weer oplaadt. Ik heb overigens geen spanningsmeter bij me, dat zijn dus dingen die ik volgende keer wel mee moet nemen 😅

Enig idee hoe ik hem opgeladen krijg?

Ik sta op een camping in Klitmoller. Jij?
Timy

Bericht door Timy »

Afhankelijk van de dynamo (zijn verschillende A dynamo's) laadt hij wel weer bij. Ik gok dat je de originele nog hebt van 90A maar als hij leeg is ben je wel even onderweg helaas. Al is rondrijden ook geen straf natuurlijk. Ik denk niet dat er iets anders opzit dan rijden.

Ik link zo nog even een topic waarin opgesomd wordt wat je mee moet nemen. Voor de volgende keer :proost
Ook ik kwam er dit jaar weer achter dat ik wat mistte :bonk

Ah jammer.. wij zitten in Klintholm Havn. Dat is de andere kant van Denemarken :muur
Laatst gewijzigd door Timy op 11 aug 2025, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Timy

Bericht door Timy »

viewtopic.php?t=72194
Dit topic staat veel nuttigs in. Overigens is een eenvoudige multimeter meestal niet heel duur en bij de bouwmarkt te koop. Goed ritje om te doen :lach

En deze lader is echt perfect. Die hebben wij inmiddels ook. Ervan uitgegaan dat jouw vorige eigenaar niet alles gesloopt heeft daaronder. Zie je trouwens direct dat het idd 12A moet zijn.
https://link.marktplaats.nl/a1057279287 ... ialbuttons
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

Ah top! Dankjewel!

Ik zou dus niet weten of de vorige eigenaar dingen flink heeft aangepast… hij heeft wel wat geknutseld met de gasaansluiting. Ik sluit niet uit dat hij dat ook met de stroomvoorziening heeft gedaan. Zet het er op het lijstje van werkzaamheden voor het najaar erbij haha!

Ik denk dat we onze vakantie gewoon verder zonder koelkast doen. In Denemarken ishet gelukkig niet koud en onze camping heeft koelkasten staan voor kampeerders 👍🏻

Fijne vakantie nog!
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

Toch nog maar even gekeken. De oplader is direct aangesloten op de stekkeraansluiting van het stopcontact waar je de campingstekket op aansluit…

Ik denk, dat deze lader of zo aangesloten moet worden, of dat de vorige eigenaar de stekker heeft losgehaald om de draadjes direct aan te kunnen sluiten…
Timy

Bericht door Timy »

Wat wij een keer hebben gedaan toen hij ermee stopte, was gewoon een zak ijs bij de supermarkt kopen. Deden we zo'n 2 a 3 dagen mee en alles bleef redelijk koel. Is evt nog een optie als je wel het e.e.a. wil koud houden.

Jammer dat er wat gefröbeld lijkt met de aansluiting. Deze lader komt met een normale stekker. Ach, is een kans voor verbetering als je tijd hebt :toppie

Fijne vakantie!
Plaats reactie