Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag Tuning: LMM uitschakelen

vragen over de T4
Plaats reactie
rjr123

Vraag Tuning: LMM uitschakelen

Bericht door rjr123 »

Hallo, ik wil binnenkort mijn ACV 2.5 TDi laten tunen bij Feno. Ik heb de EGR afgedopt. Feno stelt voor de LMM uit te schakelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Ruurd
Carthago camper 'Puffin'
T4 2.5 TDI, 1999
Jan anno NU

Re: Vraag Tuning: LMM uitschakelen

Bericht door Jan anno NU »

En wat is daar het voordeel van?
rjr123

Bericht door rjr123 »

Tsja, voor U een vraag, en voor mij dus ook. We zijn beiden op vakantie (Feno en ik), dus ik dacht, ik vraag het hier.
Ik wil ons 2750kg wegende busje iets makkelijker de helling op krijgen op de steilere snelwegstukken - dus wat meer koppel tussen de 2000 en 2500 toeren. Dan ziet dit grafiekje er wel interessant uit.
Carthago camper 'Puffin'
T4 2.5 TDI, 1999
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

rjr123 schreef: 11 aug 2025, 10:57 Hallo, ik wil binnenkort mijn ACV 2.5 TDi laten tunen bij Feno. Ik heb de EGR afgedopt. Feno stelt voor de LMM uit te schakelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Ruurd
Een tuner die dat aanraad zou ik alvast overslaan en het laten doen door een gerenomeerde tuner die weet wat hij doet ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Dat is wel een hele zware T4 zeg. :groteogen

Zou zo maar kunnen dat je qua gewicht boven je technische maximale massa uitkomt..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 12 aug 2025, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

rjr123 schreef: 11 aug 2025, 10:57 Hallo, ik wil binnenkort mijn ACV 2.5 TDi laten tunen bij Feno. Ik heb de EGR afgedopt. Feno stelt voor de LMM uit te schakelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Ruurd
Heel simpel.
P764 NOZZLES + ECU AANPASSEN =150-160PK
+ HYBRIDE KKK TURBO 170 PK
+ UITLAAT, maakt em wat leuker op het gas

OF

VNT TURBO Uit een axg
.220 high flow nozzles
Versterkte hooflagerbouten
Dubbele klepveren
Uitlaatje dabei
220PK, daar kan je nog naar een hybride gaan, kun je nog naar 230 pk.

OF

GTB2265 TURBO
.320 NOZZLES
ALLES VERSTERKEN
300+ PK (dit kost wel wat meer)

Lmm heb je niet per se nodig, maar het zorgt wel voor een optimale verbranding. Bij dikke turbo builds is het een beetje overbodig, want dan ga je heel anders tunen. Maar voor een gewone acv, daar zou ik em laten zitten, beetje tuner haalt uit een gezonde acv ook zo 140pk.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
jos_br
Contacteer:

Bericht door jos_br »

powerpiep schreef: 11 aug 2025, 22:56

Groeten,

Ruurd
Heel simpel.
P764 NOZZLES + ECU AANPASSEN =150-160PK
+ HYBRIDE KKK TURBO 170 PK
+ UITLAAT, maakt em wat leuker op het gas

OF

VNT TURBO Uit een axg
.220 high flow nozzles
Versterkte hooflagerbouten
Dubbele klepveren
Uitlaatje dabei
220PK, daar kan je nog naar een hybride gaan, kun je nog naar 230 pk.

OF

GTB2265 TURBO
.320 NOZZLES
ALLES VERSTERKEN
300+ PK (dit kost wel wat meer)

Lmm heb je niet per se nodig, maar het zorgt wel voor een optimale verbranding. Bij dikke turbo builds is het een beetje overbodig, want dan ga je heel anders tunen. Maar voor een gewone acv, daar zou ik em laten zitten, beetje tuner haalt uit een gezonde acv ook zo 140pk.

140pk met een ACV, daar kun je dan niet meer achter rijden vanwege de rook. Feno (Ik werk er ook mee samen) heeft gelijk om de LMM uit te schakelen, dan krijgt die brandstof over de map sensor. Aangezien de egr ook weggeschreven wordt heeft de LMM niet echt veel meer te doen, en je hebt minder snel een rokende motor,

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

Ik heb hier nu een 160pk acv, daar kun je perfect achter rijden, maar je moet de software goed hebben.
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993

Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Hoe je een t4 TDI ook gaat tunen, die gaat altijd meer of minder roken. Heb er door de jaren heen al velen gezien van origineel tot zwaar getuned door diverse tuners en veel bussen gereden.

Het blijft uiteindelijk gewoon een mening mbt roken. Wat de ene teveel rook vind kan een ander nagenoeg als niet roken beschouwen en alles er tussenin.

Mijn mening is dat eigenlijk alle t4’s na het tunen zichtbaar gaan roken.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
jos_br
Contacteer:

Bericht door jos_br »

powerpiep schreef: 13 aug 2025, 20:45 Ik heb hier nu een 160pk acv, daar kun je perfect achter rijden, maar je moet de software goed hebben.
Dit gaat niet met een originele turbo.

Jos.
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

jos_br schreef: 14 aug 2025, 07:55
powerpiep schreef: 13 aug 2025, 20:45 Ik heb hier nu een 160pk acv, daar kun je perfect achter rijden, maar je moet de software goed hebben.

Jos.
Het gaat, maar dat is echt de limiet, en al de rest moet gewoon goed zijn, intercooler is dan ook zeer belangrijk.

Die 160pk is ook met een hybride dat is sowieso beter, Feno heeft em towvallig getuned.

jos_br
Contacteer:

Bericht door jos_br »

powerpiep schreef: 14 aug 2025, 11:48
jos_br schreef: 14 aug 2025, 07:55

Jos.
Het gaat, maar dat is echt de limiet, en al de rest moet gewoon goed zijn, intercooler is dan ook zeer belangrijk.

Die 160pk is ook met een hybride dat is sowieso beter, Feno heeft em towvallig getuned.
Dat bedoel ik, is niet met een originele turbo getuned. Wij hebben in het verleden de 2,5tdi ook wel tot 250pk getuned, maar dan is alles wel aangepast.

Jos.
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

rjr123 schreef: 11 aug 2025, 18:27 Tsja, voor U een vraag, en voor mij dus ook. We zijn beiden op vakantie (Feno en ik), dus ik dacht, ik vraag het hier.
Ik wil ons 2750kg wegende busje iets makkelijker de helling op krijgen op de steilere snelwegstukken - dus wat meer koppel tussen de 2000 en 2500 toeren. Dan ziet dit grafiekje er wel interessant uit.
De naam van je campertje is wel heel toepasselijk , -)

Wat veel uitmaakt is op tijd terugschakelen , lekker wat hoger in de toeren blijven rijden .
Vervolgens die dichtgeslipte kathalysator er onder uit .
Dan dat inlaattrajekt eens bekijken , alle koolstof er uit halen als pas na 25 bedrijfsjaren die EGR is afgedicht.
:ie
En vervolgens alle overbodige ballast uit dat busje halen.
Inderdaad zou je wel eens al op je max toelaatbare gewicht kunnen zitten , twee personen er bij en wat proviand.

:campingT4
rjr123

Bericht door rjr123 »

Jan anno NU schreef: 14 aug 2025, 19:24 De naam van je campertje is wel heel toepasselijk , -)

Wat veel uitmaakt is op tijd terugschakelen , lekker wat hoger in de toeren blijven rijden .
Vervolgens die dichtgeslipte kathalysator er onder uit .
Dan dat inlaattrajekt eens bekijken , alle koolstof er uit halen als pas na 25 bedrijfsjaren die EGR is afgedicht.
:ie
En vervolgens alle overbodige ballast uit dat busje halen.
Inderdaad zou je wel eens al op je max toelaatbare gewicht kunnen zitten , twee personen er bij en wat proviand.

:campingT4
De naam slaat op de vogel ;-)
Het is een hoge Carthago camper (2.4 hoog). Gewicht is volgens het kentekenbewijs - ik heb hem nooit op de weegbrug gehad. Ik weet niet of dat uitgaat van volle tanks (70 liter schoon water, 80 liter vuilwater, 80 liter diesel en twee gastankjes…). Wel weet ik dat we bij een helling van 6% op de snelweg regelmatig terug moeten naar z’n drie en met wat geluk de 60 volhouden.

CORRECTIE: ik heb net het kentekenbewijs gechecked. Leeggewicht is 2250. Met alle tanks vol en 2x passagiers gaat hij hard richting de 2700.
Carthago camper 'Puffin'
T4 2.5 TDI, 1999
Plaats reactie