Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Batterij loopt traag leeg T4

vragen over de T4
T4-Rider
Contacteer:

Re: Batterij loopt traag leeg T4

Bericht door T4-Rider »

Dankje, Marten! (al kán de mijne natuurlijk net weer wel een stroomprobleempje hebben).

Heb zojuist even gemeten: 12,59 volt tussen de polen. Zegt niet zoveel, denk ik.
Maar hoe meet ik lekstroom verder eigenlijk? Ik las iets over mA.. maar waartussen en op welke stand zet ik dan mijn multimeter?
IMG_9102.JPG
[/img]
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

https://manuals.sit-connect.com/public/ ... b3c9a4.pdf

daarvoor heb je een handleiding......paragraaf [measuring (alternating :bonk ) direct current strenght] Let op. tot max. 200mA anders vliegt de zekering eruit.

Kan zelf niet lezen blijkbaar... heb het aangepast het is dus niet enkele de draaiknop in de juiste stand maar je moet met de drukknop ook het juiste symbool instellen. De meting doe je dan in serie tussen een accupool en de losgemaakte accuklem.
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 10 jul 2025, 08:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Martens-Tvier

Bericht door Martens-Tvier »

@T4-rider. Ik heb overigens precies dezelfde marterverjager als op jouw foto (gele doosje in de achtergrond)

Je kunt de pluspool van de accu losmaken en de DC stroom meten tussen de “lege” pluspool, en de samengeknoopte bos “plusdraden”. Zorg dat je goed contact maakt. Dan meet je de totale ruststroom.
Ik hoop dat die onder de 250 mA ligt, want anders vliegt de zekering van de getoonde meter er uit……Dus binnenverlichting enz even uitzetten.

Daarna zelfde trucje met de plus/rode draad van de marterverjager losgekoppeld uit de bos met “plusdraden”. Je kunt trouwens in plaats van de plus, ook de min van de marterverjager loskoppelen als dat makkelijker is.
Het verschil tussen de metingen is de stroom die de marterverjager neemt.

Ik weet alleen niet wat de “normale” meetwaarden zouden moeten zijn. Ik gok dat die marterverjager ordegrootte 10 mA neemt.
Een normale “ruststroom” voor jouw model bus weet ik niet, wellicht anderen hier op het forum.

Mogelijk heb je ook nog een radio met een constante 12 V? Die neemt ook “constant” stroom.

Pas op: houd nooit je meter in de “stroommeetstand” tussen pluspool en minpool (chassis)!

YMMV
T4 California Event 2.5 TDi 2003
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

Inmiddels terug van vakantie, en tijd om er beter in te duiken.

Straks/vanavond/morgenochtend de totale ruststroom maar even meten, met en zonder marter-verjager - ik hou jullie op de hoogte.
Zou er in de "ideale situatie" 0 ruststroom moeten zijn?

Alvast wat vragen:
- had de accu tijdens de vakantie aangekoppeld zodat de marter-verjager z'n werk kon doen (er was één gespot in de wijk), en nu is de accu totaal leeggelopen (had natuurlijk alleen de verjager op de polen moeten zetten :bonk ). Met de druppellader krijg ik 'm na anderhalve dag (nog?) niet opgeladen. Is die accu nu naar z'n grootje, of kan ik 'm nog revitaliseren?
- mag ik voortaan de plus-pool ook afkoppelen, i.p.v. de min-pool? Minpool heeft een irritant moertje die amper vast en los wil.
- m'n vrouw doet nu een ritje met m'n reserve accu een stukje gereden, zat 12,45V op, en gek genoeg brand er continu een knipperlicht voor en achter.
- @Marten - "houd nooit je meter in de “stroommeetstand” tussen pluspool en minpool (chassis)!" Bedoel je met "Stroommeet-stand" V≠ of mA≠ of µA≠? En dan specifiek tussen chassis en plus, of ook tussen plus en min v.d. accu zelf? Want dat laatste heb ik al herhaaldelijk gedaan.

Sowieso ook alvast bedankt voor de uitleg, SyncRoon en Marten!
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Martens-Tvier

Bericht door Martens-Tvier »

Er zal altijd een klein stroompje lopen, ook al is de bus uit. De constante 12V voor de radio, misschien de boordcomputer. Ik weet niet hoeveel dat is. Ik schat hooguit tientallen mA.

Je mag ook de plus afkoppelen om de accu tegen leegloop te beschermen.

Een multimeter in de mA of A stand gaat gegarandeerd kapot als je die tussen de 12 V en chassis (of “min”) houdt. Als je geluk hebt vliegt alleen een zekering eruit (meter)
Let op: voor stroommeting moet soms het rode snoer in een andere aansluiting op je meter. Even handleiding erbij dus.

Je garage kan ook een inschatting maken (testen) van de kwaliteit van je accu.

Succes!
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Kire

Bericht door Kire »

T4-Rider schreef: 11 aug 2025, 19:16Met de druppellader krijg ik 'm na anderhalve dag (nog?) niet opgeladen. Is die accu nu naar z'n grootje, of kan ik 'm nog revitaliseren?
Misschien is het nog mogelijk om de accu weer op spanning en vol te krijgen. Wel alles afkoppelen zodat de lader alleen de accu bedient.
Eind vorig jaar een compleet lege accu uit een Saab (auto 1 jaar lang ongebruikt in de garage gestaan) weer "gereanimeerd" met Ctek-lader.
Accu aan de lader en toen de lader aangaf dat de accu niet goed meer was (rood lampje) alles losgekoppeld en toen weer geladen. Dit tot 3x toe.
Totdat de lader aangaf dat de accu vol was. Weer losgekoppeld en nogmaals aan de lader. E.e.a. heeft wel 3 dagen geduurd, maar toen was de accu goed vol. Getest en de accu leverde 380 Ah startstroom (een aantal seconden) met 11 Volt. Dat leek goed, de accu weer vol geladen en laten staan.
Na een half jaar staan nog 12,35 V. Accu paar uur aan de lader en vervolgens de accu in een Renault Kangoo geplaatst (die een half jaar gestaan had en nu ook een compleet lege accu had). De Renault start weer prima.
Zelfde trucje uitgehaald met de lege Renault accu die nu 350 Ah startstroom kan leveren (bij 11 V). De Renault accu heeft iets minder capaciteit dan de Bosch accu uit de Saab (vandaar iets lagere startstroom).

Lekstroom meet je tussen + klem en + pool (of -klem en -pool) in de Ampére (of mili-Amperestand) van de multimeter. Maar als er toch grote verbruikers zijn, dan kan het gebeuren dat de multimeter begint te roken en dan kun je hem weggooien (been there, done that).
Met mijn nieuwe Benning multimeter ging het ook een keer niet goed, maar daar kon ik vervolgens een nieuwe zekering in zetten en nu doet die het weer prima.

Groet,

Erik.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Druppellader? Hoeveel ampère is die. Druppelladers zijn geen acculaders maar dienen enkel voor onderhoudslading.
Groet, Ronald
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

> Meetresultaten...
zijn voor mij wat onduidelijk; de mA≠ of µA≠ stand leveren eigenlijk steeds 0 op, soms wat steeds wisselende getalletjes, maar dat lijkt wat random en wellicht afkomstig door een auto-modus van de Volmeter. E.e.a. is ook ongeacht wat ik met knopje [SELECT] en/of [RANGE] doe. En dan heb ik de marter-verjager er nog opzitten ook. Alleen het voltage is meestal helder, t/m 12,85 V

> Dus, andere Voltmeter maar?
Misschien moet ik gewoon een wat simpeler model Voltmeter gebruiken, en is dat parkside ding niet geschikt voor ouder spul met bouwjaar 2003 of 1977.. ;)
Ik heb deze ook nog, staat 'ie zo goed ingesteld?
IMG_9587.JPG
> Alle stroomvragers uit vóór meting is lastig.
Want een 9" carplay-schermpje gaat altijd standaard aan als ik de accu aankoppel... ik zet 'm normaliter handmatig aan en uit bij gebruik.

> Leeeggetrokken accu op druppellader.
Dankje, Erik! Ga ik proberen. Heb de Ctek (@SyncRoon, er staat 12V/5A op) van m'n zwager geleend, met een Recond optie. Ben benieuwd.
Lampje van Action exemplaar brandt overigens helemaal niet meer, weet nog niet of 'ie ook niet oplaadt. Kan dat komen omdat ik beide polen per ongeluk even tegen elkaar hield (dom, dom :bonk) terwijl 'ie nog in de WCD zat
IMG_9592.jpg
Kire

Bericht door Kire »

Tja, even de polen tegen elkaar als de lader aan de 220 staat, gaat doorgaans niet goed. Net zo als de auto starten met de lader nog aangesloten.

Ik heb de Ctek altijd op gewoon laden gehad (niet de recond. stand, die gebruik ik nooit). Alleen 's winters op de 'vorst' stand (3e lampje) en als ik een spiraalaccu wil laden (dat kan met 15-15,5 V).

En de multimeter staat ingesteld op de miliampere stand, maar 1 van de draden zit verkeerd. Of je moet de rode draad in de COM steken, dan meet je miliamperes. Die stand is gezekerd, dus als er te veel stroom doorheen gaat dan klapt de zekering eruit en meet je niks meer.
Of de zwarte draad moet in de COM, dan kun je tot maximaal 10 A meten, maar dan moet je de knop verdraaien naar 10A. Als er nu meer dan 10 A door de meter gaat dan brand de meter door.
Normaal steek ik altijd de zwarte draad in de COM poort en de rode draad in een van de andere poorten (afhankelijk van wat ik meten wil).

Groet,

Erik.
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

> Leeggetrokken accu op Ctek druppellader.
Dank voor je info, Erik! Zonet keek ik even op de Ctek, en de 2 oranje lampjes die toen aanstonden, zijn nu uit - maar nu knippert het groengele (!) lampje...
Ik verbind de Ctek opnieuw, kijken wat 'ie dan zegt na verloop van tijd.
update, na een minuutje wederom het knipperende (!) lampje. :( Maar geen rood lampje (las je eerdere bericht nog even terug), dus ik laat 'm nu maar even zitten. Hoelang? 3 dagen (!!) ?

Of komt knipperende (!) dat doordat ik sinds mijn bericht vanmorgen 'm al op recond had staan, google vertelde dat recond bruikbaar was voor leeggetrokken accu's...
Dat 3e lampje (tussen auto en recond) zegt AGM, da's toch iets met sart-stop-accu's ofzo? Denk niet dat dat de mijne is.
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

> Meetresultaten - ze zijn er, yess!! :)
Na de tips van @Kira kreeg ik eindelijk wat bruikbare resultaten. Zwart in COM en rood in 10ADC op standje 10A levert (pas na een tiental seconden oplopende gegevens, dat had ik niet verwacht) 0.69 - 0.80A, en overwegend rond de 0.77A ofzo.
Met de min van de marter-verjager lijkt het zo'n 0.02 - 0.04A lager.

P.S. Heb niet gekeken of het carplay schermpje aanging en wisselend stroom trok (wat best de variërende Amperages zou kunnen verklaren, mijns beperktes inzicht).
P.P.S. Heb nogmaals gekeken, en inderdaad - dat schermpje ging aan. En dit schrijvende denk ik - die had ik natuurlijk uit moeten zetten, die gegevens zijn pas interessant dus.
P.P.P.S. En die metingen schommelden tussen 0.62 en 0.64A.

Dus: wat vindt U, waarde Weetjewellers, van zo een waarde als lekstroom: 0.62 á 0.64A?
Kire

Bericht door Kire »

0,6 A is veel te hoog, dan is je accu in een paar dagen leeg. 18-20 miliAmpere is een normale waarde voor een ruststroom.

De Ctek lader even helemaal loskoppelen dan weer aansluiten en alleen op stand 2 (autoaccu) zetten. En over een uur of 4 weer eens gaan kijken of er iets veranderd is. Van de bovenste rij lampjes moeten er (eerst) 2 oranje gaan branden.
Dat rode lampje waar ik over berichtte zit links boven bij het uitroeptekentje.

Groet,

Erik.
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

> Hoe verlaag ik die 0,6A?
Welke verbruikers / zekeringen kan ik best als eerste er uit trekken, om te checken wanneer ik op een gewone lekstroom zit?

Ik had niet goed gekeken: (!) was niet (!) maar (|), die linksonder.
Hoe dan ook: opnieuw gekoppeld met 1 lampje, morgenochtend weer kijken.

- Ochtend-update: groen knipperend (|) lampje linksonder knippert wederom. Nogmaals opnieuw koppelen? -
Kire

Bericht door Kire »

Wat voor voltage heeft de accu nu?
Als het aan/uit lampje groen knippert dan staat de lader in de energiespaarstand (en doet dus niks). De lader ziet niet dat hij is aangesloten op een accu.
Eventueel een klein 12 V lampje er bij aansluiten, misschien dat er dan geladen wordt.

Groet,

Erik.

p.s. Die 0,6 A 'lekstroom' wordt zoeken.
Ooit eens bezig geweest met een grote Mercedes met 0,70 A lekstroom. In 2 dagen de accu helemaal leeg (dus altijd de -pool eraf).
Het navigatiesysteem eruit gehaald (scherm was ooit eens uit de auto gestolen -->draden afgeknipt). De Erikson car kit eruit gehaald, werd ook niet gebruikt en een CD wisselaar in de kofferbak verwijderd. Alles compleet met bedrading.
Toen had ik een ruststroom van 26 miliampere, die nog minder werd (18 miliampere na een half uurtje wachten) doordat de auto dan pas volledig in rust was.
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

Huidig voltage is 1,4V.
Een 12V lampje, dat doet me denken aan oude fietslampjes, die ik nog wel heb. Die dus tussen de polen monteren, met (daarna) de Ctek lader er weer op? (en een gewoon reserve-autolampje kan natuurlijk ook)

> Hoe verlaag ik die 0,6A?
Ik heb bij mijn weten sowieso een oude werkloze Parrot, mogelijk nog een car kit en er heeft ooit een alarm in gezeten, en vast nog wel meer meuk. Maar hoe lokaliseer ik zoiets? Ben niet zo elektro-technisch, maar dat was al duidelijk.. Hoopte dat ik met simpelweg zekeringen eruit trekken kan kijken welke 'groep' lekt. (en daarmee ben je er natuurlijk nog niet, dan zou je nog moeten uitzoeken wat er precies achter die zekering zit)
Plaats reactie