Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verschil batterijmonitor vs display t4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Uitwijker

Verschil batterijmonitor vs display t4

Bericht door Uitwijker »

Hoi,
Ik rij een t4 van 1999 voorzien van een zonnepaneel en de bmv-700 batterijmonitor om eea goed in de gaten te kunnen houden. De laatste tijd valt me op dat de accustand op de bmv een andere waarde aangeeft dan de display bij de voorruit. Iemand enig idee hoe dat kan. Laatst leek het erop dat het paneel volle bak aan het laden was, maar de accu niet werd bijgeladen (monitor: 13,67 display 12,1v constant).
Herkent iemand dit mss. Heb al op het forum gezocht maar iets dergelijks kwam ik niet tegen.
Mickel Moen
Contacteer:

Re: Verschil batterijmonitor vs display t4

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb niet een verklaring. Wel dat je de BMV kunt vertrouwen. Sowieso slimmer en betrouwbaarder dan wat er standaard in fabriekscampers geleverd wordt. Maar dan met name in de SOC.

In voltmeting zou het niet veel verschil moeten maken.

Ik neem aan, dat het paneel rechtstreeks via de solarregelaar op de accu is aangesloten. De shunt van de BMV is dit ook.

Bij het andere display is er duidelijk iets niet in orde. Wat kan is dat er tussen voltmeter daarvan en accu een verbruiker zit die de spanning op de voltmeter fors naar beneden trekt. Ik vermoed eerder, dat dat ding kapot is. Mede gezien de zeer lage spanning.

Wat ik nog wel zou willen weten, is welke spanning je in rust meet.

Het beste is, paneel afkoppelen (uitzetten) en alle verbruikers. Dan het liefst na 24 uur meten.
Dan krijg je een indicatie van de staat van de accu.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Uitwijker

Bericht door Uitwijker »

Dat zal ik eens gaan meten. Wat zegt dat dan over mijn situatie, als je de accuspanning in rust weet?

Die lage spanning die meette ik na drie dagen off grid dus qua verbruikt (koelkast) kon dat wel kloppen. Alleen gaf de bmv 13, zoveel aan. Ik vermoed niet dat het display kapot is. Het leek echt als accu niet werd bijgeladen.

Ik ga de accu eens in rust meten. Moet ik of paneel even afschakelen of een onderbreker plaatsen zodat ik paneel “uit” kan zetten, wil ik eigenlijk sowieso even plaatsen.

Bedankt
Mickel Moen
Contacteer:

Als de rustspanning erg laag is +/- 12V is de accu aan zijn eind. Dan meet je de spanning van de accu. Het is ook belangrijk om daar de tijd voor te nemen. Een kapotte accu die net aan de lader geweest is kan nog wel een hoge spanning laten zien. Meten na 24 uur is daarom veel betrouwbaarder. Zie dit als een startpunt voor nader onderzoek. Ga eerst de accu wel geheel opladen met een acculader. Het mooiste is om hierna alles los te koppelen van de accu en de spanning met een multimeter te meten. Heb je die niet laat dan alleen de BMV actief en meet daarmee. Zie tabel hieronder.

Als er er een lader actief is, solarlader, acculader, dynamo meet je de spanning van de lader. Dat zegt dus niets over de accu.

Wat echter vreemd is, is het grote verschil tussen BMV en Display. Dat is niet logisch. Daar kan wel iets verschil inzitten door spanningsval door weerstand bedrading en aansluitingen, maar nooit zoveel. Aangezien de BMV een reële spanning laat zien, vermoed ik dus dat het in het meettraject van het display zit. In apparaat zelf of in het geheel aan bekabeling tussen accu en display.

Nu ken ik dit apparaat niet. Wellicht dat anderen wat dat betreft je verder kunnen helpen.
IMG_1997.png
Groetnis, Geert
Mickel Moen
Contacteer:

Wat ik mij ineens afvraag. Waarom zit er een BMV in?
Is dat wellicht omdat al eerder geconstateerd is, dat het display niet deugt.
Groetnis, Geert
Uitwijker

Bericht door Uitwijker »

Alleen accuspanning vond ik te weinig gevoel van controle. Ik wil graag weten hoelang ik met huidig verbruik nog aan accu heb. Dat voelt fijn. Dat soort info krijg je niet van de display accustand. Ik heb hem er dus zelf bij geplaatst.

Bedankt voor je reacties
Hanz

Bericht door Hanz »

Hoewel dat niet vermeld wordt ga ik ervan uit dat het om een California gaat. In het display van de California wordt de accuspanning getoond maar ook de restcapaciteit van de accu door middel van 10 streepjes die ieder staan voor 10% capaciteit. Niet super accuraat maar in de praktijk wel goed bruikbaar.
Meet die BMV wel op hetzelfde punt als de display? Misschien zijn de waardes verschillend omdat er verschillende dingen gemeten worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Uitwijker

Bericht door Uitwijker »

Opgelost!!

Bedankt voor de reacties, het volgende was het geval:

Tis idd een California. Bij het te voorschijn halen van de accu blijkt de pluskabel van de mppt lader los te zijn geschoten. Dan wordt er natuurlijk niet bijgeladen door het paneel. Verklaart het grote verschil in spanning tussen beide displays. We stonden een paar dagen op een camping in warm Venetië. Verbruik significant dus afnemende accuspanning op het california display. 13volt plus op de bmv want dat paneel doet het wel.
Wanneer we elke dag rijden laadt de dynamo natuurlijk weer bij en zijn beide spanningen weer gelijk. Van het weekend in Friesland drie dagen op 1 plek, afnemende spanning op display met 13volt plus op de bmv.

De accu werd niet opgelaten door het paneel. Aansluiting weer hersteld, meteen schakelaar geplaatst tussen mppt lader en de accu. Dat kan wel eens handig zijn.

Mannen, bedankt voor de reacties en tot de volgende issue, haha
Hanz

Bericht door Hanz »

Ik zat daar inderdaad aan te denken. Is die 12,1 V alleen bij laden met het paneel of ook bij laden met dynamo of aan de paal? Mooi dat het opgelost is en dat het iets simpels was.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Had een afgebrande bus kunnen betekenen :groteogen

Geluk gehad :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mickel Moen
Contacteer:

Mooi dat het opgelost is. 👍

Wat mij verbaast, is dat de BMV de laadspanning van de MPPT mat.

Als de MPPT niet kan leveren aan de accu omdat de plus geen contact maakte, zou de BMV die spanning niet mogen meten.

Sterker, je zou op de BMV moeten kunnen constateren dat er niet geladen werd door de MPPT.

Heb je de MPPT wel na de shunt aangesloten?

De min van alle laders en verbruikers sluit je na de shunt aan.
Groetnis, Geert
Plaats reactie