Ik heb een vraag over de amperage’s tijdens het rijden met mijn VW T4 Westfalia (1995)
In het voorjaar begaf de spanningsregelaar van de dynamo het, waardoor het voltage in de camper te hoog opliep. Bij de (auto)garage is de gehele dynamo vervangen, waarna het voltage weer mooi tussen de 14.2 en 14.7V loopt (AGM accu).
Tijdens een ritje ging vorige week na 140km het rode acculampje op het dashboard branden. De (auto)garage heeft de camper uitgelezen en er bleek een storing te zijn in de bekabeling van de dynamo naar de startaccu… dit is inmiddels ook verholpen.
Toch vraag ik mij af of alles nu goed is. Bij het uitlezen van de victron (mppt)-app zie ik de volgende amperage’s en voltages tijdens het rijden. De voltages lijken mij goed: de spanning blijft mooi tussen de 14.2 en 14.7V. Het valt mij echter op dat ook het amperage (in mijn ogen) vrij hoog is. Klopt dat? Zijn amperage’s van 16A normaal tijdens het rijden?
Tijdens het rijden stonden geen verbruikers aan. Ook viel mij op dat na het uitschakelen van de motor het de MPPT-lader in Absorptiestand ging en de hh-accu met 14.7 oplaadde totdat deze na 15 minuten overging in druppellader. Voorafgaand aan het rijden heeft de koelkast even 20 minuten gedraaid, deels op walstroom. De koelkast verbruikt zo’n 2 tot 5A. Tijdens het rijden stonden geen verbruikers aan.
Graag breng ik m’n camper naar de campergarage/camper elektra expert om de boel na te laten kijken. Om de goede vragen te stellen/een goed beeld te geven van het mogelijke probleem, ben ik benieuwd wat jullie gedachten zijn.
Kort op een rijtje
0 Dynamo en de bekabeling naar de startaccu is recent vervangen
0 voltages tijdens het rijden zijn normaal: accu’s laden mooi op
0 hh-accu (AGM, 2x 80 Ah) laadt ook op aan paalstroom: voltage was 13.7 - 13.9V
0 elektra in de camper werkt naar behoren
0 zonnepaneel laadt de hh-accu op.
0 de accu’s zijn nagemeten; de startaccu is nog goed aldus de meting. De hh-accu’s hebben nog een vermogen van 50-70%.
Vragen
0 zijn de getoonde amperage’s normaal tijdens het rijden? Of duidt het op een probleem?
0 zo nee, wat kan de oorzaak en de oplossing van het probleem zijn?
- kan het probleem liggen in defecte hh-accu’s/startaccu’s, het relais (Bosch 0 332 002 150) of ergens anders?
0 Kent iemand een camper elektra expert in Zuid Holland (omgeving Zoetermeer)?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie input.
Foto 1: overzicht V en A tijdens een ritje van 20 min (garage naar huis).
Foto 2 en 3 zijn van hetzelfde moment.