Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Amperage tijdens het rijden?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Pieterjan93

Amperage tijdens het rijden?

Bericht door Pieterjan93 »

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over de amperage’s tijdens het rijden met mijn VW T4 Westfalia (1995)

In het voorjaar begaf de spanningsregelaar van de dynamo het, waardoor het voltage in de camper te hoog opliep. Bij de (auto)garage is de gehele dynamo vervangen, waarna het voltage weer mooi tussen de 14.2 en 14.7V loopt (AGM accu).
Tijdens een ritje ging vorige week na 140km het rode acculampje op het dashboard branden. De (auto)garage heeft de camper uitgelezen en er bleek een storing te zijn in de bekabeling van de dynamo naar de startaccu… dit is inmiddels ook verholpen.

Toch vraag ik mij af of alles nu goed is. Bij het uitlezen van de victron (mppt)-app zie ik de volgende amperage’s en voltages tijdens het rijden. De voltages lijken mij goed: de spanning blijft mooi tussen de 14.2 en 14.7V. Het valt mij echter op dat ook het amperage (in mijn ogen) vrij hoog is. Klopt dat? Zijn amperage’s van 16A normaal tijdens het rijden?

Tijdens het rijden stonden geen verbruikers aan. Ook viel mij op dat na het uitschakelen van de motor het de MPPT-lader in Absorptiestand ging en de hh-accu met 14.7 oplaadde totdat deze na 15 minuten overging in druppellader. Voorafgaand aan het rijden heeft de koelkast even 20 minuten gedraaid, deels op walstroom. De koelkast verbruikt zo’n 2 tot 5A. Tijdens het rijden stonden geen verbruikers aan.

Graag breng ik m’n camper naar de campergarage/camper elektra expert om de boel na te laten kijken. Om de goede vragen te stellen/een goed beeld te geven van het mogelijke probleem, ben ik benieuwd wat jullie gedachten zijn.

Kort op een rijtje
0 Dynamo en de bekabeling naar de startaccu is recent vervangen
0 voltages tijdens het rijden zijn normaal: accu’s laden mooi op
0 hh-accu (AGM, 2x 80 Ah) laadt ook op aan paalstroom: voltage was 13.7 - 13.9V
0 elektra in de camper werkt naar behoren Afbeelding
0 zonnepaneel laadt de hh-accu op.
0 de accu’s zijn nagemeten; de startaccu is nog goed aldus de meting. De hh-accu’s hebben nog een vermogen van 50-70%.

Vragen
0 zijn de getoonde amperage’s normaal tijdens het rijden? Of duidt het op een probleem?
0 zo nee, wat kan de oorzaak en de oplossing van het probleem zijn?
- kan het probleem liggen in defecte hh-accu’s/startaccu’s, het relais (Bosch 0 332 002 150) of ergens anders?
0 Kent iemand een camper elektra expert in Zuid Holland (omgeving Zoetermeer)?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input.

Foto 1: overzicht V en A tijdens een ritje van 20 min (garage naar huis).
Foto 2 en 3 zijn van hetzelfde moment.

Afbeelding[/media][/img]
Bijlagen
Foto 1
Foto 1
Foto 2
Foto 2
Foto 3
Foto 3
Martens-Tvier

Re: Amperage tijdens het rijden?

Bericht door Martens-Tvier »

Mijn eerste vraag zou zijn: weet je zelf hoe alles is aangesloten? Heb je een schema?
Het standaard California schema is redelijk simpel, ben bijvoorbeeld benieuwd hoe die accumonitor is aangesloten, waar de shunt zit enz.

Of de laadstroom (“amperage” krijg ik jeuk van….) normaal is weet ik niet. Mijn laadregelaar laat die stroom niet zien, maar de standaard walstroomlader van mijn California kan geloof ik 12A leveren, dus die 16A lijkt me niet onmogelijk.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Een 16A onder het rijden is heel normaal. Is afhankelijk van type en grootte accu en mate van ontlading. AGM’s nemen makkelijk stroom op in de bulkfase. Ik meet op mijn twee Optima’s (2x75Ah = 150Ah) als ze tot zo’n 60% ontladen zijn wel 40A.

Die 14,7V kietelt mij wel. Waarom zo hoog?

Een AGM KAN met een hoger voltage geladen worden, maar het MOET niet. Slijten ze alleen sneller.

Ik zou mooi Max 14,4V aanhouden. Helemaal als de hh-accu’s ook nog eens bidirectioneel met de startaccu gekoppeld zijn.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 13 aug 2025, 09:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Hanz

Bericht door Hanz »

Alles functioneert goed in de praktijk. Om welke reden denk je dat 16A te hoog is? Wat zou het volgens jou wel moeten zijn en waarom?
Ik dacht dat de laadstroom ongeveer 20% van het accuvermogen moest zijn, dus dan is 16A voor een 80Ah accu prima.
Het restvermogen van 50% van een van de accu's is volgens mij wel erg laag. Die is wel aan het einde van zijn levensduur.
Martens-Tvier schreef: 12 aug 2025, 22:31 Of de laadstroom (“amperage” krijg ik jeuk van….)
Amperage is de maat voor de hoeveelheid stroom in een circuit, uitgedrukt in A(mpere). Volgens mij niks mis mee om deze term te gebruiken. Tenzij je het gewoon een lelijk woord vindt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Pieterjan93

Bericht door Pieterjan93 »

@Iedereen: bedankt voor jullie antwoorden. Ik maak eruit op dat er niks bijzonders aan de hand is. De reden dat ik mij wat zorgen maakte was dat we problemen hadden met de dynamo en de bekabeling. Dit is door de garage verholpen. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik vroeger ook zulke amperages op de app zat. Tegelijkertijd weet ik niet veel van elektra waardoor ik niet altijd alles goed begrijp. Maar al doende leert men ;-).

Ik ga met de garage wel overlegggen over een scheidingsrelais tussen de hh-accu’s en de startaccu.
Zijn er mensen die hun relais van Bosch hebben vervangen voor iets moderners? Een victron orion bv?

@mickel: Goede vraag waarom die tot 14.7V oplaadt. Ik zou het niet zo goed weten. De enige verklaring die ik daarvoor heb ik dat op de agm accu’s staat aangeven; cycle use 14.6-14.8V, standby use 13.6-13.8v.

@martens: de camper heeft het standaard California elektrische systeem + zonnepaneel met victron mppt regelaar. Wel heb ik de bus overgekocht. De vorige eigenaar heeft wellicht zelf enkele aanpassingen gedaan..
Bijlagen
IMG_5602.jpeg
Hanz

Bericht door Hanz »

Pieterjan93 schreef: 13 aug 2025, 10:36
Ik ga met de garage wel overlegggen over een scheidingsrelais tussen de hh-accu’s en de startaccu.
Zijn er mensen die hun relais van Bosch hebben vervangen voor iets moderners? Een victron orion bv?

@martens: de camper heeft het standaard California elektrische systeem + zonnepaneel met victron mppt regelaar. Wel heb ik de bus overgekocht. De vorige eigenaar heeft wellicht zelf enkele aanpassingen gedaan..
Een California heeft standaard al een scheidingsrelais tussen startaccu en hh-accu. Met een moderner relais kan je wel de mogelijkheid hebben dat het zonnepaneel of de laadpaal op de camping niet alleen de hh-accu oplaadt maar ook de startaccu. Maar dat is alleen nuttig als je tijdens stilstand verbruikers hebt op de startaccu, bijvoorbeeld de autoradio.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Ah, een Beaut accu. Die schijnen inderdaad wat zinniger te zijn met de laadspanning. Meer weet ik er ook niet van.

Ik neem nu aan, dat het scheidingsrelais niet bidirectioneel is. Het voordeel van een bidirectioneel relais is, dat dan ook de startaccu meegeladen wordt, als de MPPT levert. Met name een voordeel als je langer stil staat en gebruikers hebt op de startaccu. Het overwegen waard. Dan kun je MPPT en acculader beter op max 14,4V instellen. Tenzij de startaccu ook een AGM is die een hogere laadspanning aankan.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 13 aug 2025, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Pieterjan93 schreef: 13 aug 2025, 10:36

Wat dacht je van een Cyrix scheidingsrelais? Is al veel over geschreven hier op het forum

@mickel: Goede vraag waarom die tot 14.7V oplaadt. Ik zou het niet zo goed weten. De enige verklaring die ik daarvoor heb ik dat op de agm accu’s staat aangeven; cycle use 14.6-14.8V, standby use 13.6-13.8v.

Je kunt aangeven met welk voltage je wil dat hij laadt.
Staat nu waarschijnlijk op 14,7V ingesteld. Maar let op: als je een bi-directioneel scheidingsrelais gaat gebruiken zoals bijvoorbeeld een Cyrix smart-relais, dan zou de startaccu (als je het laad-voltage van de smart-solar niet aanpast) ook met 14,7 Volt opgeladen worden, en die kunnen daar meestal niet goed tegen.
Advies is om de smart solar op 14,2-14,4 V in te stellen

Oja, een smart solar is niet echt gedacht als meet instrument voor een huishoudaccu :knipoog
Daarvoor heeft Victron de smart shunt gedacht :zwaai

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie