Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Batterij loopt traag leeg T4

vragen over de T4
Kire

Re: Batterij loopt traag leeg T4

Bericht door Kire »

1,4 V is erg weinig, die Renault accu die ik het laatst heb geladen had nog iets van 3,7 V. (Dat lukte zonder extra lampje). Overigens moet dat lampje dan branden als je aan het laden bent. Van de Saab accu (Bosch) weet ik het voltage niet meer.

En een lekstroom bij een van mijn Land Rovers kwam doordat ik een extra arbeidsrelais niet goed had aangesloten (met het contact uit, bleef het relais in aangetrokken toestand constant iets stroom gebruiken iets van 30 miliampere (is niet zo veel, maar na zo'n 10 dagen lukte starten niet meer).

Groet,

Erik.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

T4-Rider schreef: 15 aug 2025, 22:55 > Leeggetrokken accu op Ctek druppellader.
Huidig voltage is 1,4V.
Een 12V lampje, dat doet me denken aan oude fietslampjes, die ik nog wel heb. Die dus tussen de polen monteren, met (daarna) de Ctek lader er weer op? (en een gewoon reserve-autolampje kan natuurlijk ook)

> Hoe verlaag ik die 0,6A?
Ik heb bij mijn weten sowieso een oude werkloze Parrot, mogelijk nog een car kit en er heeft ooit een alarm in gezeten, en vast nog wel meer meuk. Maar hoe lokaliseer ik zoiets? Ben niet zo elektro-technisch, maar dat was al duidelijk.. Hoopte dat ik met simpelweg zekeringen eruit trekken kan kijken welke 'groep' lekt. (en daarmee ben je er natuurlijk nog niet, dan zou je nog moeten uitzoeken wat er precies achter die zekering zit)
Zoek iemand die er wel verstand van heeft.
Je bent van goede wil, maar soms is dat niet genoeg om dingen echt voor de toekomst veilig en goed op te lossen.
Raadpleeg anders Oskar eens van hier op het forum.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

Dank voor je wijze raad, Peter.

En als je bedoelt: ga er mee naar de garage - wellicht heb je gelijk (en is je handtekening mss ook wel heel relevant ;) ) - maar de garage die ik eerder vroeg om te kijken naar de accu (én een ANWB-meneer) wijden het aan de accu. (niet die van 1,4V). En nu is die accu misschien ook niet fantastisch meer, maar de lekstroom meting geeft toch vrij eenvoudig aan dat 't probleem elders ligt.
Bovendien leek dit me een tijd-vretende uitzoekerij, die - met wat hulp van een forum of expert - in de basis nog niet meteen supercomplex hoeft te zijn. Zeker als ik de verdachte zekeringen of relais er uit trek, en op m'n gemakje blijf meten. Als mijn garage dit voor mij doet, ben ik €70 per uur kwijt, ik ben bang dat dat snel optelt...

Maar als je bedoelt: zoek een enthousiaste mede-forummer die even meedenkt en helpt op afstand (of als die er zijn in de buurt van Leeuwarden, nog beter) - dan houd ik me aanbevolen! Oskar 725 heb ik een PB gestuurd.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Plaats reactie