Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laden hh accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Roetenwisser

Laden hh accu

Bericht door Roetenwisser »

Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een '95 t4 exclusive.

We zitten nu in Noorwegen. Op de heenweg zijn we langs De Wit in Schijndel gereden want de hh accu die erin zat was overleden.

Ik heb gekozen voor een LiFePo4, en naar aanleiding van verschillende topics op dit forum ook meteen een nieuwe lader voor walstroom en een lader voor de dynamo gekocht.

Ik weet niet hoe de electronica in de bus geregeld is, maar ik weet wel dat ik die graag opnieuw aan wil leggen als ik weer in Nederland ben.

Nu mijn vraag, waarover ik niks heb kunnen vinden op dit forum maar dat kan ook aan mij liggen:

Ik heb als lader voor onderweg een Orion smart 12/12 18A. Deze valt echter steeds uit. Na 5 tot 10 seconden laden zie ik het ingaande voltage zakken tot 11V en soms zelfs tot 8,5V. Na enkele seconden schiet die weer omhoog en begint de lader weer te laden. Dit gaat zo de hele tijd door.

Nu dan echt mijn vraag:
Is dit een teken dat mijn dynamo niet krachtig genoeg is of kan het ook aan iets anders (bijv. een relais) liggen?
Ik heb gelezen dat je voor lfp ook een relais speciaal voor lithium accu's moet hebben, maar dat is ons in Schijndel niet verteld en die zit er dus ook niet in.
T4 westfalia exclusive '95 77pk
Kire

Re: Laden hh accu

Bericht door Kire »

Zo'n Victron Orion Smart 12/12V lader is prima geschikt voor het laden van LiFePO4 accu's.
Ik heb ook zo'n ding met daaraan gekoppeld een 100 Ah LiFePO4 accu. De Orion lader krijgt zijn voeding rechtstreeks van de startaccu middels dikke kabels.
De lader begint pas te laden als de voedingsspanning (spanning van de startaccu) boven ca. 13,5 V ligt. Dan is de dynamo dus al volop bezig met stroom leveren aan de startaccu. Bij/na het afzetten van de motor hoor ik een hoge piep ten teken dat de lader uitschakelt (als de voedingsspanning daalt).
E.e.a. is in te stellen met een app op de mobiele telefoon.

Groet,

Erik.
Roetenwisser

Dankjewel voor je reactie Erik. Heb je ook een relais ertussen speciaal voor lithium?

De Orion is de vervanger van een Bosch lader/relais. Ik weet niet hoe deze is aangesloten. In de app kun je heel wat regelen idd.
Het probleem is dus dat als ik op de app kijk, ik zie dat de lader zich steeds uitschakeld omdat de ingaande spanning omlaag valt elke 5 tot 10 seconden.

Opmerkelijk genoeg is de input + een hele dikke kabel die er nog maar net in past, terwijl de input - een hele dunne kabel is.

Maar goed, voor nu redden we ons prima met elke 4 a 5 dagen aan de walstroom. Als ik thuis ben zal ik de bekabeling vernieuwen.
Kire

Bericht door Kire »

Roetenwisser schreef: 20 aug 2025, 15:29Dankjewel voor je reactie Erik. Heb je ook een relais ertussen speciaal voor lithium?
Nee, zit niks tussen, die Orion DC-DC lader regelt 'alles'.
Ik had eerst een Votronic DC-DC lader, maar die gaf het op. Die lader moest met dipswitches ingesteld worden als je een LiFePO4 accu laadt.
Eerst nog voor garantie een nieuwe Votronic gekregen, maar die hield er ook mee op. Toen een duurdere Victron Orion DC-DC lader aangeschaft. De Orion is wel fors groter dan de Votronic met koelfan.
Roetenwisser schreef: 20 aug 2025, 15:29Opmerkelijk genoeg is de input + een hele dikke kabel die er nog maar net in past, terwijl de input - een hele dunne kabel is.
Lader met 4 mm kwadraad kabels aangesloten op de Startaccu en de LiFePO4 accu zit met dezelfde maat kabels aangesloten.
IMG_4385.jpg
Groet,

Erik
Roetenwisser

Wederom bedankt voor je reactie!
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

4 mm2 kan als de stroom niet te hoog wordt en de afstand beperkt is.

Hieronder een tabel met de adviezen van Victron.
IMG_20250821_133810560.jpg
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie