Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stotteren en cylinder uitval

vragen over de T5
Plaats reactie
Erwin L

stotteren en cylinder uitval

Bericht door Erwin L »

Helaas wederom jullie advies nodig: het betreft mijn 2004 T5 AXB 77 kW km stand 314.000

Redelijk uit het niets is die begonnen met stotteren / inhouden rond de 2000 toeren. Niet steeds, maar wel regelmatig. En bij koude motor erger dan bij warme. Ook ging die af en toe stationair op 3 poten lopen. Motor uitgezet, na een paar seconden weer starten en direct weer rond lopen.

Op advies van de garage die al 5 jaar het onderhoud doet een bus Tunap 989 injector reiniger aan de brandstof toegevoegd (men denkt aan een haperende verstuiver) en daarna ongeveer 800 km gereden. Het op 3 poten lopen heeft zich nog maar 1 keer weer voorgedaan maar het inhouden is er nog.

Kan het kwaad om er zo mee te blijven rijden (paar maanden geleden de versnellingsbak vervangen en spaarvarken is nog niet op niveau) ?

1 verstuiver vervangen of liever alle 4 ?

Eventueel gebruikt / gereviseerd te koop bij iemand hier ?

Ik wil de bus het liefst nog 1 of 2 jaar houden maar het moet wel een beetje verantwoord blijven.......
T5 1,9 Tdi 2004
krekwakwol

Re: stotteren en cylinder uitval

Bericht door krekwakwol »

Misschien rijdend laten uitlezen om te kijken wat er precies aan de hand is?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Erwin L

Bericht door Erwin L »

Het reinigingsmiddel heeft de klachten wel verminderd, maar nog niet geheel weggenomen.

Afgelopen zaterdag ben ik bij JD Engineering geweest. Leuk ontvangen, serieuze tent. Bus is rijdend uitgelezen met VCDS en laat een afwijking zien op cylinder 1. Het storingsgeheugen meldt het volgende:

18357 - Control Module 2 for Coolant Fan - P1949 - 000 - Defective - Intermittent

18074 - PD Unit Injector Cylinder 1 (N240) - P1666 - 000 - Electrical Malfunction - Intermittent

17668 - PD Unit Injector Cylinder 1 (N240) - P1260 - 000 - Implausible Signal - Intermittent

Wat denken jullie hiervan ?
T5 1,9 Tdi 2004
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Laat ik beginnen, met dat ik van dit soort zaken geen verstand heb.

Mijn bus ook 2004, AXD 96KW.

Deze winter problemen nadat ik door een diepe plas reed bij hevige regen. Ging de bus op 4 cilinders lopen. Uitzetten en weer starten probleem weg. Maar probleem bleef terugkomen. Uitlezing gaf problemen op een verstuiver aan. Uiteindelijk bleek het een brakke kabelboom naar de verstuivers.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Erwin L

Bericht door Erwin L »

Toch een goede reactie, want die kabelboom werd door JD ook genoemd - naast uiteraard de verstuiver zelf. Weet je nog hoeveel die reparatie gekost heeft ?
T5 1,9 Tdi 2004
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Jij hebt een 4 cilinder, Geert een 5 cilinder.
Ander onderdeelnummer en dus andere prijs en mogelijk iets meer werk.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erwin L

Re: stotteren en cylinder uitval - update

Bericht door Erwin L »

Gisteren is eindelijk (vakantie, druk, personeelstekort) de kabelboom vervangen en ik ben voorzichtig positief. Het stotteren / inhouden is in elk geval weg. Ik heb nog maar een paar korte stukjes gereden dus kan nog niet zeggen of het op 3 poten lopen ook weg is. Dat houden jullie nog even tegoed. De rekening was iets meer dan 200 euro ex btw. Viel me niet tegen........
T5 1,9 Tdi 2004
krekwakwol

Hebben ze de kabelboom ook bij JD Engineering vervangen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Erwin L

Bericht door Erwin L »

Nee, dat heeft mijn eigen garage gedaan. JD Engineering voert zelf geen onderhoud / reparaties uit, daarvoor verwijzen ze naar derden. Tunen en diagnosticeren doen ze wel.
T5 1,9 Tdi 2004
Erwin L

Re: stotteren en cylinder uitval = opgelost

Bericht door Erwin L »

We zijn een paar weken verder en er zijn wat langere ritten gemaakt. De motor loopt keurig netjes, inhouden en op 3 poten lopen zijn niet meer voorgekomen. Voor de zekerheid het storingsgeheugen, dat bij de reparatie gewist werd, laten uitlezen. Geen foutmeldingen.
Dus wat mij betreft: missie geslaagd.
T5 1,9 Tdi 2004
krekwakwol

Fijn dat de nieuwe kabelboom het probleem opgelost heeft, nu weef lekker probleemloos verder.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie