Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bedrading voorgloeirelais wordt heet
bedrading voorgloeirelais wordt heet
Hoi,
Bij het vervangen van een zekering merkte ik toevallig op dat de bedrading bij de zekeringskast van het voorgroeirelais erg warm zelfs heet wordt tijdens het gloeien.
Heb alle grote contactpunten opgekuisd en wat strakker geklemd de dikke rode lus was hard geworden en heb deze vernieuwd met nieuwe kabel en klemmen.
Ook de zekeringkast zelf heb ik nogmaals opengemaakt en alle klemmen gecontroleerd en waar twijfel was de beentjes strakker gezet .
Toch blijft deze nog warm tijdens gloeien
Voor alle duidelijkheid gaat het hier om.een aab van 1991...
Kan mij iemand bevestigen of dit "normaal" is vanwege de constructie.
Zit te overwegen deze via een extra relais te laten gaan zoals velen ook doen voor de dimlichten.
Bij het vervangen van een zekering merkte ik toevallig op dat de bedrading bij de zekeringskast van het voorgroeirelais erg warm zelfs heet wordt tijdens het gloeien.
Heb alle grote contactpunten opgekuisd en wat strakker geklemd de dikke rode lus was hard geworden en heb deze vernieuwd met nieuwe kabel en klemmen.
Ook de zekeringkast zelf heb ik nogmaals opengemaakt en alle klemmen gecontroleerd en waar twijfel was de beentjes strakker gezet .
Toch blijft deze nog warm tijdens gloeien
Voor alle duidelijkheid gaat het hier om.een aab van 1991...
Kan mij iemand bevestigen of dit "normaal" is vanwege de constructie.
Zit te overwegen deze via een extra relais te laten gaan zoals velen ook doen voor de dimlichten.
Laatst gewijzigd door JeremyP op 17 aug 2025, 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: bedrading voorgloeirelais wordt heet
Niemand aanwijzingen of iemand die deze symptomen herkent?
Mvg, jeremy
Mvg, jeremy
Jawel. Bij mij kreeg ik deze verschijnselen nadat ik een goedkoop Chinees voorgloeirelais had geplaatst. Ik moest de complete bedrading plus relaisvoet vervangen. Was gesmolten, net als het relais zelf.
Edit: ter illustratie:
Edit: ter illustratie:
Hoi Leof,
Wow
die heeft het inderdaad ook erg warm gehad zo erg ziet het er bij mij niet uit.
Heb het relais paar jaar terug ook vervangen door een van het merk Hella uiteindelijk bleken het de contacten van de relaishouder te zijn waardoor deze soms niet wou aanslaan.
Misschien moet de zentralelektrik maar eens vervangen door een ander van op de sloop... nieuw zijn ze bijna niet te krijgen ofwel schandalig duur.
Of als er mensen zijn met alternatieve oplossingen hoor ik het graag.
Mvg, jeremy
Wow
Heb het relais paar jaar terug ook vervangen door een van het merk Hella uiteindelijk bleken het de contacten van de relaishouder te zijn waardoor deze soms niet wou aanslaan.
Misschien moet de zentralelektrik maar eens vervangen door een ander van op de sloop... nieuw zijn ze bijna niet te krijgen ofwel schandalig duur.
Mvg, jeremy
Door de jaren heen word alles oud en krijg je weerstand en dus teveel warmte. Niet vergeten dat alles door de jaren heen gaat corroderen door al het vocht. Net als het beslaan van de ruiten is er ook altijd vocht in de hele auto en zo ook bij de zekeringkast.
Met een gebruikt deel kan het misschien beter gaan maar uiteindelijk is dat ook allemaal oud.
Met een gebruikt deel kan het misschien beter gaan maar uiteindelijk is dat ook allemaal oud.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Contacteer:
Een andere van de sloop, daarvan weet je niet wat de herkomst/geschiedenis is en of die geen andere verborgen problemen geeft.JeremyP schreef: 22 aug 2025, 23:37 Misschien moet de zentralelektrik maar eens vervangen door een ander van op de sloop... nieuw zijn ze bijna niet te krijgen ofwel schandalig duur.
Mvg, jeremy
Schandalig duur, kun jij vinden, maar een bus die affikt vanwege bijvoorbeeld kortsluiting is een grotere afschrijvings kostenpost.
Als je nieuw kunt kopen, zeker doen dan, 1x monteren en klaar ben je.
Heel andere (vloeken in de kerk-)benadering: hoelang wil je nog met je bus rijden? De oprukkende milieu zones, de huidige uitstoot van je bus in relatie tot het milieu. Vind je dan dat je dat je omgeving kunt aandoen?
Je kunt een 'band' hebben met je bus/camper; sommige zien het als onderdeel van de familie. Als je dat lid dan in leven wilt houden, dan kost dat geld. Roest behandeling, onderstel, goed onderhoud om alles betrouwbaar te houden kost een investering van tijd en geld. Wanneer komt voor jou het punt dat je het te betalen bedrag te hoog wordt, dat het economisch gezien niet meer verantwoord is?
Gewoon een eerlijke vraag en begin van een discussie..
Onderdeel:
linkje
Zie ook eens deze topics:
viewtopic.php?p=485539
viewtopic.php?p=469801
succes met je afwegingen
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie en rationeel advies.
Het zijn inderdaad oude machines maar een camperbusje waarmee je onvergetelijke roadtrips met mee maakt is meer dan enkel een vervoersmiddel ik zie het als een 2de huisje op wielen waarin je onvergetelijke momenten in beleeft...
Dus ook al is ie traag rookt stinkt en roest blijft deze in de famille
Heb trouwens nog een ander familielid dat dezelfde karaktereigenschappen heeft... een s123 300tdt van 1983...
Als is die laatste wel wat sneller in het verkeer.
Heb nog een andere t4 een 2.5 syncro van 2003 staan deze wacht op een grove roesttauratie... daarvan heb ik even de zentralelektrik van geleend om "even" in de california te installeren met als plan indien daarbij de kabels niet warm worden een nieuwe Z.E. te bestellen...
Het resultaat was exact hetzelfde met de Z.E. van de 2.5...
Toevalligheid of toch een andere oorzaak?...
Met het bericht van Leof nog in het achterhoofd toch maar eens het originele relais teruggeplaatst... deze had ik trouwens onnodig vervangen het waren de contactpunten in de Z.E. die geen goed contact meer maakten met het relais.
Het was trouwens een bosch en geen hella...
Wat blijkt? Het oude relais schakelt na 20sec af waarbij het bosch relais nog geschakeld blijft na 2min gestart te hebben... en waardoor de kabels heet worden.
De constructie van de 2 relais is heel verschillend en ik denk dat het bosch type niet geschikt is voor de AAB van 1991 ook al had ik deze op basis van het origineel referentienummer besteld...
Aangezien de Z.E van de 2.5 van 2003 is zie ik dat als een verbetering en laat ik deze zitten in de california van 1991 met het originele vw relais.
Mvg, jeremy
Bedankt voor je reactie en rationeel advies.
Het zijn inderdaad oude machines maar een camperbusje waarmee je onvergetelijke roadtrips met mee maakt is meer dan enkel een vervoersmiddel ik zie het als een 2de huisje op wielen waarin je onvergetelijke momenten in beleeft...
Dus ook al is ie traag rookt stinkt en roest blijft deze in de famille
Heb trouwens nog een ander familielid dat dezelfde karaktereigenschappen heeft... een s123 300tdt van 1983...
Als is die laatste wel wat sneller in het verkeer.
Heb nog een andere t4 een 2.5 syncro van 2003 staan deze wacht op een grove roesttauratie... daarvan heb ik even de zentralelektrik van geleend om "even" in de california te installeren met als plan indien daarbij de kabels niet warm worden een nieuwe Z.E. te bestellen...
Het resultaat was exact hetzelfde met de Z.E. van de 2.5...
Toevalligheid of toch een andere oorzaak?...
Met het bericht van Leof nog in het achterhoofd toch maar eens het originele relais teruggeplaatst... deze had ik trouwens onnodig vervangen het waren de contactpunten in de Z.E. die geen goed contact meer maakten met het relais.
Het was trouwens een bosch en geen hella...
Wat blijkt? Het oude relais schakelt na 20sec af waarbij het bosch relais nog geschakeld blijft na 2min gestart te hebben... en waardoor de kabels heet worden.
De constructie van de 2 relais is heel verschillend en ik denk dat het bosch type niet geschikt is voor de AAB van 1991 ook al had ik deze op basis van het origineel referentienummer besteld...
Aangezien de Z.E van de 2.5 van 2003 is zie ik dat als een verbetering en laat ik deze zitten in de california van 1991 met het originele vw relais.
Mvg, jeremy
Laatst gewijzigd door JeremyP op 23 aug 2025, 23:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Met bosch relais:
Met VW relais:
Met VW relais:
- Multivan Generation
- Contacteer:
Welk nummer heeft dat relais op zijn kop geprint? bijvoorbeeld 100, 103 etc?
Effe vlug gegoogled (171911261E): Zou nummer 60 zijn voorgloeirelais en max 70A en voorgloeitijd van 6sec
het 2de relais is voor een auto die ook nagloeit, zoals een TDI.
Die heeft een ander OEM nummer191911261C.
Dus dat bij het 2de relais de bedrading warmer wordt, kan wel eens kloppen ja,
want hoeft bij jouw motor helemaal niet na te gloeien en blijft wel 180sec nagloeien.
Ja en dan kan de bedrading wel warm worden ja. Voorgloeitijd is ook 6sec.
groeten Peter
PS mooi dat je hem zo kon uitwisselen, maar daarmee kannibaliseer je een andere auto. Voor troubleshooten natuurlijk goud en mooie oplossing.
Effe vlug gegoogled (171911261E): Zou nummer 60 zijn voorgloeirelais en max 70A en voorgloeitijd van 6sec
want hoeft bij jouw motor helemaal niet na te gloeien en blijft wel 180sec nagloeien.
groeten Peter
PS mooi dat je hem zo kon uitwisselen, maar daarmee kannibaliseer je een andere auto. Voor troubleshooten natuurlijk goud en mooie oplossing.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi Peter,Multivan Generation schreef: 24 aug 2025, 18:47 Welk nummer heeft dat relais op zijn kop geprint? bijvoorbeeld 100, 103 etc?
groeten Peter
Origineel is het een 60 relais.
Dus dat brengt heel wat duidelijkheid. Nochtans had ik die bosch op nummer besteld en verder niet bij stilgestaan dat er verschillende types gebruikt zijn door de jaren heen.
zo zie je maar. En heb daarmee jaren mee gereden zonder te beseffen. Hoop dat het geen schade heeft aangericht aan de gloeiers of dergelijke... de bus start verder wel goed en geen elektrische problemen.
Voor die andere bus ga ik toch een Z.E. van de sloop halen...
Mvg, jeremy