Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ODB2 uitleesapparaat

vragen over de T6
Plaats reactie
Vmaxxer

ODB2 uitleesapparaat

Bericht door Vmaxxer »

Welke ODB2 lezer is het meest geschikt voor een T6?
Iets in de prijsklasse tot €200,- ofzo..
2016 T6
SyncRoon

Re: ODB2 uitleesapparaat

Bericht door SyncRoon »

De kleinere vind ik toch beperkt in mogelijkheden. Ik gebruik VCDS en de CR-max van I-carsoft en daarmee ben ik zelf de beperking... :lach

Misschien beter aangeven wat je wil kunnen doen met de OBD2? Dan is misschien duidelijker wat je daarvoor nodig hebt of kan gebruiken.
Groet, Ronald
Vmaxxer

Bericht door Vmaxxer »

Ik wil voornamelijk errorcodes uitlezen en kunnen clearen. Ook zaken als onderhoudsintervallen resetten of kleine aanpassingen doen zouden wel handig zijn.
2016 T6
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ik heb een tijdje de Carly app gebruikt met dongel maar daar werd ik niet blij van. Te beperkt en kreeg niet alle codes gewist. Coderen zelf gaat ook niet en je betaalt jaarlijks licentie voor die app.

Met VCDS kom ik veel verder maar codes uitlezen en troubleshooting vraagt wel meer dan enkel het kunnen uitlezen en wissen.... Daarmee is het probleem nog niet opgelost en je moet echt wel ervaring hebben om te weten welke codes ergens hun oorzaak vandaan halen. Dat is vaak niet zo maar 1:1 in beeld. Ook de CR-max heeft zijn beperkingen, ik krijg er tenminste diepe storingen aan emissie regelingen niet mee gewist. Dat moet dan weer via de dealer. Kan ook mijn eigen tekortkoming zijn in hoe met zo'n ding te werken :)

De CR-max is wel sneller en intuïtiever bij uitlezen dan de VCDS op mijn T5. Maar je hebt niet alle functies die in VCDS zitten.

Beide apparaten koop je en heb je doorlopende licentie en updates voor. Dat werkt tot heden perfect.

Ik gebruik ze voornamelijk om geregeld uit te lezen en codes te wissen bij het offroad gebruik. Stilvallen, onderspanning, hoge toeren, ESP/ABS, implausiebele signalen etc. geven nogal wat meldingen op de achtergrond. Als je dan in limpmode in het veld staat kom je zeker niet meer weg.

Om echte problemen op te lossen zit je gewoon weer met het gereedschap in je vingers en veel geduld.
Groet, Ronald
Erik701

Bericht door Erik701 »

Ik ben tevreden gebruiker van OBD Eleven, gebruikt in een T5, 5.1 en nu in de T6 (en andere VW's en Audi). Kost niet zo veel, leest alles uit en kan de foutcodes wissen, totaal geen kennis nodig. Ook geavanceerd coderen kan, maar dat heb ik nog niet gebruikt.
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Ik zie ook gewoon echt spotgoedkope apparaten voorbij komen, maar die werken dan niet?
(voor codes lezen en evt wissen)

https://www.bol.com/nl/nl/p/obd2-scanne ... oductTitle
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Nee, die werken niet echt (naar mijn zin). Dat zijn van die apparaten waarvan je na een paar gebruik denkt had ik maar wat beters gekocht.... Als ik zie hoe vaak er een update is bij de (semi)professionele apparaten heb ik daar wel meer vertrouwen in.

Je kan denken dat 500+ euro veel geld is maar je wagen wegbrengen kost wel stukken meer voordat je hem terug hebt. Als je maar beseft dat uitlezen etc. wat anders is dan repareren. Momenteel heb ik 1 wagen bij de dealer staan voor diagnose op de ABS. In de achterste kabelboom een breuk gevonden (fout signaal over massa) maar daarmee was het probleem nog niet weg. Blijft fout aanwezig, nieuwe sensoren, nu ook de magneetring in de naaf nazien, mogelijk ook de kabelboom naar voren te splitsen. Je leest wel wat uit maar het blijft een zoektocht naar de oorzaak soms. Helaas zelf geen tijd omdat de T5 uit elkaar moet voor een nieuw uitlaatspruitstuk naast het onderhoud op mijn machines. Er zit echt te weinig tijd in een dag.
Groet, Ronald
Plaats reactie