Sinds kort een T6 uit 2019.
Nu reed vrouwlief gisteren met de camper en ineens ging het alarm af, de claxon geeft een langgerekt signaal.
Gelukkig voor haar was ze precies bij een afslag, dus de afslag genomen en de bus uit en weer aan gezet.
Het alarm stopte.
Ze heeft verder niet goed opgelet of het dashboard iets aan gaf op dat moment.
Hierna kon ze ook gewoon weer probleemloos door rijden.
Ik zou zeggen dat het alarm uit staat als je gewoon aan het rijden bent?
Als ik Google dan lees ik mogelijk batterij afstandbediening raakt leeg of accuspanning laag.
Maar als je aan het rijden bent kan de accuspanning toch niet te laag zijn?
Ik zal vanavond sowieso even de batterij vervangen en even inloggen op de shunt wat de accuspanning van de startaccu is (of heeft het alarm een eigen accu ergens?)
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Alarm tijdens rijden
Alarm tijdens rijden
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
-
edwardfotografie
Re: Alarm tijdens rijden
AI heeft de oorzaak en de oplossing (ik vind AI zo leuk en ben ook wel benieuwd wat de kenners ervan zeggen)
:
Wat kan er gebeurd zijn?
1. Alarm / startonderbreker
• Veel campers (en zeker een VW California) hebben een ingebouwd of extra alarmsysteem.
• Soms kan door een fout signaal van een sensor (deuren, motorkap, schok-/bewegingssensor) het alarm plots afgaan, zelfs tijdens het rijden.
• Normaal hoort een alarm niet te loeien als je met draaiende motor rijdt, maar als de elektronica “denkt” dat de bus niet gestart mag zijn → kan dit wel.
2. Elektrische storing
• Een defecte relais of alarmmodule kan een vals signaal geven.
• Het opnieuw starten (bus uit-aan) reset het systeem, zoals je vrouw deed.
3. Dashboardmeldingen
• Soms knippert tegelijk een alarm- of sleutel-icoontje.
• Als zij dit niet heeft gezien, mis je belangrijke info die het had kunnen bevestigen.
⸻
Conclusie op je vraag
Je hebt gelijk: normaal staat het alarm niet “aan” tijdens het rijden.
• Dat het nu afging, wijst op óf een elektronische glitch, óf een probleem met de alarmmodule/sensor.
• Doordat het na opnieuw starten weg was en ze probleemloos verder kon rijden, lijkt het een tijdelijk of vals alarm geweest te zijn.
⸻
Advies
• Houd in de gaten of dit nog een keer gebeurt.
• Check of er foutcodes zijn opgeslagen (kan met OBD2 uitlezen).
• Kijk of alle deurschakelaars en motorkapschakelaar goed sluiten → een slecht contact kan een vals alarm triggeren.
• Als het vaker voorkomt: laten nakijken bij garage of de leverancier van het alarmsysteem.
1. Alarm / startonderbreker
• Veel campers (en zeker een VW California) hebben een ingebouwd of extra alarmsysteem.
• Soms kan door een fout signaal van een sensor (deuren, motorkap, schok-/bewegingssensor) het alarm plots afgaan, zelfs tijdens het rijden.
• Normaal hoort een alarm niet te loeien als je met draaiende motor rijdt, maar als de elektronica “denkt” dat de bus niet gestart mag zijn → kan dit wel.
2. Elektrische storing
• Een defecte relais of alarmmodule kan een vals signaal geven.
• Het opnieuw starten (bus uit-aan) reset het systeem, zoals je vrouw deed.
3. Dashboardmeldingen
• Soms knippert tegelijk een alarm- of sleutel-icoontje.
• Als zij dit niet heeft gezien, mis je belangrijke info die het had kunnen bevestigen.
⸻
Je hebt gelijk: normaal staat het alarm niet “aan” tijdens het rijden.
• Dat het nu afging, wijst op óf een elektronische glitch, óf een probleem met de alarmmodule/sensor.
• Doordat het na opnieuw starten weg was en ze probleemloos verder kon rijden, lijkt het een tijdelijk of vals alarm geweest te zijn.
⸻
• Houd in de gaten of dit nog een keer gebeurt.
• Check of er foutcodes zijn opgeslagen (kan met OBD2 uitlezen).
• Kijk of alle deurschakelaars en motorkapschakelaar goed sluiten → een slecht contact kan een vals alarm triggeren.
• Als het vaker voorkomt: laten nakijken bij garage of de leverancier van het alarmsysteem.
Dank je wel Edward !!
Hoewel het geen California is
het was de T6 Wally (ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat dit een standaard alarm is?)
Heb de batterij in de sleutel vervangen, onder het mom "baat het niet..."
Volgens de Victron smartshunt heeft de startaccu 12,41 V bij stilstand en 13,45 V bij stationair.
Internet leert mij dat een "gezonde" startuccu 12,4 tot 2,7 V hebben bij uitgeschakelde motor.
Even in de gaten houden maar
Hoewel het geen California is
Heb de batterij in de sleutel vervangen, onder het mom "baat het niet..."
Volgens de Victron smartshunt heeft de startaccu 12,41 V bij stilstand en 13,45 V bij stationair.
Internet leert mij dat een "gezonde" startuccu 12,4 tot 2,7 V hebben bij uitgeschakelde motor.
Even in de gaten houden maar
-
edwardfotografie
Hou ook zeker de reacties van de echte experts in de gaten hè 
AI is niet zaligmakend - onze kenners hier vaak wel
.
AI is niet zaligmakend - onze kenners hier vaak wel
ik zie bij sommige collega's een knopje op de B-stijl, ter hoogte van de gordel, om het alarm uit te zetten.
Wij hebben dat niet, is er bij ons dan een andere mogelijkheid?
Ik las iets over twee maal op het knopje afsluiten op de sleutel drukken? KLopt dat?
Wij hebben dat niet, is er bij ons dan een andere mogelijkheid?
Ik las iets over twee maal op het knopje afsluiten op de sleutel drukken? KLopt dat?