Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tweede blower gaat na een tijdje automatisch aan
Tweede blower gaat na een tijdje automatisch aan
Als ik de airco aan zet en de luchtstroom op het gezicht zet (dus niet raam of voeten) dan gaat er na 1 minuut een tweede blower aan die heel veel lawaai heeft. Dit is dezelfde blower als je de recirculatie aanzet (Het knopje rechts van de airco)
Om dit uit te zetten moet ik de airco uit en aan zetten en dan gaat hij weer uit, maar na 1 minuut gaat hij weer aan.
Hoe kan ik dit uitzetten? Het heeft erg veel lawaai namelijk, zeker als de blower op standje 3 en 4 staat.
Overigens voel ik geen verschil in luchtstroom o.i.d. als de tweede blower aan of uit staat, ik heb geen idee wat de functie hiervan is.
Om dit uit te zetten moet ik de airco uit en aan zetten en dan gaat hij weer uit, maar na 1 minuut gaat hij weer aan.
Hoe kan ik dit uitzetten? Het heeft erg veel lawaai namelijk, zeker als de blower op standje 3 en 4 staat.
Overigens voel ik geen verschil in luchtstroom o.i.d. als de tweede blower aan of uit staat, ik heb geen idee wat de functie hiervan is.
Re: Tweede blower gaat na een tijdje automatisch aan
Dat is de circulatie stand die de airco gebruikt om sneller te koelen. (Nb Eerste antwoord)
En de circulatie stand van de ventilatie heeft maar een en dezelfde ventilator. Wellicht dat tekeningen jou beter kunnen overtuigen om je beeld in je hoofd te veranderen.
En de circulatie stand van de ventilatie heeft maar een en dezelfde ventilator. Wellicht dat tekeningen jou beter kunnen overtuigen om je beeld in je hoofd te veranderen.
Laatst gewijzigd door marrcel op 01 sep 2025, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Wat vervelend dat dit automatisch gaat, dat doe ik liever zelf.
Ik merk ook totaal geen verschil in sneller koelen, is dit uit te zetten want het is nogal veel herrie. Misschien een zekering er uit?
Ik merk ook totaal geen verschil in sneller koelen, is dit uit te zetten want het is nogal veel herrie. Misschien een zekering er uit?
- Multivan Generation
- Contacteer:
Misschien eens de oorzaak van de herrie achterhalen en die oplossen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ja, en dat is mijn vraag hier dus: kan ik er voor zorgen dat die tweede blower niet steeds vanzelf aan gaat.
De recirculatieblower heeft gewoon veel windgeruis, veel meer dan de gewone en dat is nogal storend dat die continu aan staat.
De recirculatieblower heeft gewoon veel windgeruis, veel meer dan de gewone en dat is nogal storend dat die continu aan staat.
- Multivan Generation
- Contacteer:
We praten langs elkaar.BennoZ schreef: 31 aug 2025, 09:27 Ja, en dat is mijn vraag hier dus: kan ik er voor zorgen dat die tweede blower niet steeds vanzelf aan gaat.
Ik zou de oorzaak van de herrie aanpakken, bijvoorbeeld de lagering defect, ventilator in motorruimte vervangen. Misschien ook eens live uitlezen om te achterhalen of het misschien veroorzaakt wordt door een defecte sensor?
Jij wilt het symptoom, dus de herrie onderdrukken, even een zekering er uit en door. Maar dat is je hoofd in het zand steken en de oorzaak negeren.
Je hebt 1 interieur ventilator in het dashboard en geen 2.
Dus even testen met motorkap open en kijken of er speling op die motorruimte ventilator zit en zo ja, vervangen.
Interieur: haal je interieur lucht filter er eens uit, voor hetzelfde geld, zitten er aardig wat bladeren voor het filter.
Groetjes en succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hallo Peter,
De ventilator is niet defect, hij gaat alleen steeds na 1 minuut er bij aan. Dus ik zet de ventilator bijvoorbeeld op standje 3 op het gezicht en dan voel je hem goed blazen maar hoor je bijna niets. Na 1 minuut gaat er een andere ventilator aan (klinkt uit het dashboardkastje) en die heeft veel meer windgeruis dus veel meer herrie. Dat schijnt dus de recirculatie-ventilator te zijn en die wil ik graag permanent uit hebben.
Als ik hem op het raam plaats ipv op het gezicht gaat hij ook uit. Hij gaat dus alleen er bij aan (na 1 minuut) als je hem op het gezicht zet (de vier ventilatie-openingen in het dashboard)
De ventilator is niet defect, hij gaat alleen steeds na 1 minuut er bij aan. Dus ik zet de ventilator bijvoorbeeld op standje 3 op het gezicht en dan voel je hem goed blazen maar hoor je bijna niets. Na 1 minuut gaat er een andere ventilator aan (klinkt uit het dashboardkastje) en die heeft veel meer windgeruis dus veel meer herrie. Dat schijnt dus de recirculatie-ventilator te zijn en die wil ik graag permanent uit hebben.
Als ik hem op het raam plaats ipv op het gezicht gaat hij ook uit. Hij gaat dus alleen er bij aan (na 1 minuut) als je hem op het gezicht zet (de vier ventilatie-openingen in het dashboard)
Je schrijft dat er extra ventilatorgeluid ontstaat als je de airco aanzet en je denkt dat dit de recirculatieventilator is. Maar volgens mij werkt de recirculatie alleen maar met een klep die de buitenlucht afsluit zodat de binnenlucht rondgepompt wordt. Zoals Peter ook al zei, er is geen tweede ventilator.
Ik denk dat de ventilator na een poosje meer geluid gaat maken omdat hij dan koud is geworden door de luchtstroom van de airco. Als je de airco uitzet dan warmt hij weer op en verdwijnt het geluid. Check eerst eens waar het geluid precies vandaan komt en als dat inderdaad de ventilator is dan is het misschien tijd om deze eens te smeren of eventueel te vervangen. Ik zou het daar als eerste zoeken.
Ik denk dat de ventilator na een poosje meer geluid gaat maken omdat hij dan koud is geworden door de luchtstroom van de airco. Als je de airco uitzet dan warmt hij weer op en verdwijnt het geluid. Check eerst eens waar het geluid precies vandaan komt en als dat inderdaad de ventilator is dan is het misschien tijd om deze eens te smeren of eventueel te vervangen. Ik zou het daar als eerste zoeken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Nee het is echt een tweede ventilator zoals Marcel ook schrijft. En hij gaat na 1 minuut er bij aan.
Wat ik al schreef komt het geluid uit de buurt van het dashboardkastje en komt het geluid van de gewone ventilator ergens uit het midden. Het is exact dezelfde ventilator als je het recirculatieknopje indrukt. Als ik de stand verander van ‘gezicht’ naar ‘raam’ gaat deze tweede ventilator weer uit en blijft de gewone ventilator gewoon draaien.
Smeren en/of vervangen is het probleem niet, de tweede ventilator wil ik simpelweg niet aan hebben.
En het heeft niets met extra kou oid te maken want zoals ik al schreef als ik de airco snel uit-aan zet houdt het op maar komt het telkens na 1 minuut weer terug.
Wat ik al schreef komt het geluid uit de buurt van het dashboardkastje en komt het geluid van de gewone ventilator ergens uit het midden. Het is exact dezelfde ventilator als je het recirculatieknopje indrukt. Als ik de stand verander van ‘gezicht’ naar ‘raam’ gaat deze tweede ventilator weer uit en blijft de gewone ventilator gewoon draaien.
Smeren en/of vervangen is het probleem niet, de tweede ventilator wil ik simpelweg niet aan hebben.
En het heeft niets met extra kou oid te maken want zoals ik al schreef als ik de airco snel uit-aan zet houdt het op maar komt het telkens na 1 minuut weer terug.
- krekwakwol
Weet je op welk model de camperinbouw gebaseerd is? Transporter, Multivan of Caravelle.
Dat maakt het misschien wat duidelijker. Maar als ik op de tekening kijk van de transporter, zie ik bij de unit onder het dashboard toch maar 1 blower motor (nr. 19)
Ik heb de link erbij gezet.
Nr 37 is een stelmotor voor de recirculatieklep, die draait verder niet. Tekening is van een Transporter uit 2011.
De luxere modellen hebben achterin nog wel een blower waarschijnlijk.
https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/680/819000/
Dat maakt het misschien wat duidelijker. Maar als ik op de tekening kijk van de transporter, zie ik bij de unit onder het dashboard toch maar 1 blower motor (nr. 19)
Ik heb de link erbij gezet.
Nr 37 is een stelmotor voor de recirculatieklep, die draait verder niet. Tekening is van een Transporter uit 2011.
De luxere modellen hebben achterin nog wel een blower waarschijnlijk.
https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/680/819000/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RDW kentekencheck zegt Transporter met bouwjaar juli 2010, model 2011.
Horen jullie geen bijkomend ventilator/blaas-geluid als je de recirculatie aanzet terwijl de normale ventilatie ook aanstaat?
Horen jullie geen bijkomend ventilator/blaas-geluid als je de recirculatie aanzet terwijl de normale ventilatie ook aanstaat?
Nee.BennoZ schreef: 31 aug 2025, 21:07 Horen jullie geen bijkomend ventilator/blaas-geluid als je de recirculatie aanzet terwijl de normale ventilatie ook aanstaat?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Wat jij hoort is de ventilator in de motorruimte die de condensor van de airco koelt. Zoals Peter ook al zei. En die hoor je beter als de luchtstroom, en dus ook het geluid, uit de openingen in het dashboard komt. En minder als luchtstroom en geluid op de ruit gericht staan. En die ventilator springt pas aan als het systeem meet dat er om koude wordt gevraagd. Vandaar die vertraging van ongeveer een minuut, waarschijnlijk wat korter als je dat echt gaat meten.
De recirculatieknop zet alleen een klep anders en heeft niets met een ventilator te maken.
De recirculatieknop zet alleen een klep anders en heeft niets met een ventilator te maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Maar toch is het geluid 100% identiek als wanneer ik de recirculatieknop indruk.
Laatst gewijzigd door BennoZ op 31 aug 2025, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- krekwakwol
Ik hoor het bij onze T5 niet, als ik de regeneratieknop indruk veranderd het geluid door de andere luchtstroom in de kachel unit, maar zeker geen blower.
Ook niet met airco, want deze stand gebruiken we als we in warm Italie in een lange tunnel rijden, om de uitlaatgassen buiten te houden en toch koude lucht binnen te houden.
Ook niet met airco, want deze stand gebruiken we als we in warm Italie in een lange tunnel rijden, om de uitlaatgassen buiten te houden en toch koude lucht binnen te houden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008