Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweede blower gaat na een tijdje automatisch aan

vragen over de T5
BennoZ

Re: Tweede blower gaat na een tijdje automatisch aan

Bericht door BennoZ »

Dus als je de airco aanzet, ventilator op standje 3, gericht op gezicht (4 roosters, dus niet raam of voeten) en je wacht ongeveer 1 minuut hoor je geen vermerrdering in het geluid? En als je de recirculatieknop indrukt ook niet?
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ik zal het even voor je controleren een dezer dagen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Gebeurt dit rijdend of ook als je stilstaat. Zet anders de motorkap open en kijk/luister wat er daar gebeurt aan je koelerpakket.
Groet, Ronald
Hanz

Bericht door Hanz »

Je auto heeft twee ventilatoren. Eén achter het dashboard die de warme of koude lucht in het interieur blaast en één onder de motorkap die de condensor van de airco koelt. De ventilator achter het dashboard kan je aan/uit of harder/zachter zetten met een knop. De ventilator van de airco kan je niet zelf regelen, die werkt automatisch.
Als de airco aanstaat hoor je na korte tijd een extra geluid dat lijkt op een ventilator.
Als je de lucht op het raam richt dan hoor je het niet/minder, als je de lucht op je gezicht richt hoor je het wel. De knop waarmee je dit doet zet geen ventilator aan maar verandert wel de luchtstroom.
Als je de recirculatieknop indrukt dan hoor je het geluid harder. Deze knop zet ook geen ventilator aan maar verandert wel de luchtstroom.
Als je de interieurventilator op standje 3 of 4 zet wordt het geluid harder. Deze knop zet ook geen extra ventilator aan maar verandert/versterkt wel de luchtstroom.
Als je de airco uitzet is het geluid weg, als je hem aanzet komt het na korte tijd weer terug.
Mijn conclusie: wat je hoort is het geluid van de aircoventilator en je hoort dit harder of zachter afhankelijk van hoe jij de luchtstroom regelt. Geluid wordt door een luchtstroom meegenomen of versterkt, net zoals geluid op de wind meegenomen kan worden.
Als je de airco uitzet is het geluid weg omdat dan ook de ventilator van de airco uitgaat. Als je de airco weer aanzet komt na korte tijd de ventilator weer in bedrijf als het systeem merkt dat er koude gevraagd wordt.
Dus, zoals SyncRoon ook zegt, luister eens onder de motorkap hoeveel geluid de aircoventilator maakt. Want het lijkt of deze niet meer goed is. En als mijn conclusie juist is dan kan je dit ook bij stilstand testen. Maar natuurlijk wel met draaiende motor anders doet de airco het ook niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bvddobb

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 31 aug 2025, 23:20 Ik hoor het bij onze T5 niet, als ik de regeneratieknop indruk veranderd het geluid door de andere luchtstroom in de kachel unit, maar zeker geen blower.
Ook niet met airco, want deze stand gebruiken we als we in warm Italie in een lange tunnel rijden, om de uitlaatgassen buiten te houden en toch koude lucht binnen te houden.
Bij ons precies zo.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Ik zal wel eens een geluidsopname maken, dan wordt de klacht misschien duidelijker.
Hanz

Bericht door Hanz »

Een geluidsopname kan natuurlijk helpen maar toch nog een vraagje ter verduidelijking. In je allereerste bericht schreef je: "Als ik de airco aanzet . . ."
Als je de airco niet aanzet, treedt het probleem dan niet op?
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Nee, alleen als de airco aan staat en de knop ernaast op stand ‘gezicht’ staat (de 4 roosters).
Hanz

Bericht door Hanz »

BennoZ schreef: 01 sep 2025, 13:07 Nee, alleen als de airco aan staat en de knop ernaast op stand ‘gezicht’ staat (de 4 roosters).
Lees dan mijn vorige bericht nog eens door en kijk of je je kunt vinden in mijn conclusie. Want als het alleen optreedt als de airco aanstaat dan is het toch zeer waarschijnlijk dat de ventilator van de airco de oorzaak is van het geluid. En bedenk dat de luchtkanalen van de ventilatie ook als een klankkast werken waardoor het geluid beter hoorbaar is als de lucht recht in je gezicht (en oren) blaast.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Ja daar lijkt het wel op maar het is wel bijzonder dat wanneer de airco uit staat en ik zet de recirculatie aan dat dan EXACT hetzelfde geluid hoorbaar is.

Als ik de airco aan heb en zet de luchtstroom op raam of voeten dan gaat die tweede blower echt uit, het is niet zo dat dit zo klinkt vanwege de klankkast. Want als ik de recirculatieknop indruk gaat die tweede ventilator weer aan.
Hanz

Bericht door Hanz »

BennoZ schreef: 01 sep 2025, 14:11 Ja daar lijkt het wel op maar het is wel bijzonder dat wanneer de airco uit staat en ik zet de recirculatie aan dat dan EXACT hetzelfde geluid hoorbaar is.
Dat kan ik ook niet goed verklaren maar het kan denk ik geen kwaad om bij de aircoventilator te beginnen. En trek je interieurfilter er eens af zoals Peter al aangaf, misschien is het toch vervuiling in het ventilatiesysteem.
Heb je bij het inschakelen van de recirculatieklep ook een vertraging van ongeveer een minuut voordat het geluid hoorbaar is?
krekwakwol

@BennoZ Ik heb bij onze T5 transporter even een test gedaan. Als ik met draaiende motor de blower op 3 zet en op de dashboard roosters, hoor je wat blaas geluid, met de Airco erbij aan, verandert er in het geluid niets.
Als ik vervolgens de zelfde stappen doe in regeneratie stand, neemt het geluid aanzienlijk toe, maar dit is te wijten aan het feit dat de aangezogen lucht nu rechtsonder achter het dashboard wordt aangezogen i.p.v. uit de buitenlucht. Als je hier niet bekend mee bent, kan ik me je opmerking over een extra blower voorstellen.
Maar ook in regeneratie stand verandert het geluid niet met in of uitgeschakelde airco. (Onze airco wordt goed koud, dus de fan zal bij inschakelen gaan draaien.
En de vertraging zit ws in het feit dat de stel motor de regeneratie klep moet bedienen, maar dat is láng geen minuut, dus als het bij jou wel een minuut duurt, kan het ook zijn dat jouw stel motor niet goed meer is, of de regeneratie klep zwaar gaat.

Dus er is geen extra blower die je hoort, ook niet de Airco fan in de motorruimte, maar het aanzuig geluid rechtsonder aan de bijrijders kant.

Maar zoals Peter ook al opgemerkt heeft, check ook even je interieur filter, die zit ook rechts onder het dashboard en zit met 3 schroefjes vast, dopje 5.5 als ik me goed herinner.

Ik hoop dat dit je twijfels wegneemt en het neemt zoals het is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Hanz schreef: 01 sep 2025, 14:48 Heb je bij het inschakelen van de recirculatieklep ook een vertraging van ongeveer een minuut voordat het geluid hoorbaar is?
Nee, dan hoor ik het extra geluid direct, geen milliseconde vertraging.
krekwakwol

Ik weet niet of fouten in de kachelunit ook uit te lezen is met VCDS. Maar het extra geluid met recirculeren blijkt normaal, uitgaande van onze T5.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Ik denk dat er twee oorzaken zijn. Ik kan tenminste niet één enkele oorzaak bedenken die alle beschreven verschijnselen verklaart.
Voor het geluid dat met enige vertraging optreedt als je de airco aanzet wijst alles op de ventilator van de airco die overmatig veel geluid maakt. Het geluid dat je direct hoort als je zonder airco de recirculatieklep inschakelt kan het geluid van de veranderde luchtstroom zijn zoals anderen aangeven. Het kan ook zijn dat de stelmotor van de klep blijft hangen omdat de klep geblokkeerd wordt, bijvoorbeeld door vervuiling of bladeren of takjes die naar binnen zijn gezogen. Ik kan me voorstellen dat een hangende stelmotor ongeveer hetzelfde geluid maakt als een ventilator.
Ik ben benieuwd naar je terugkoppeling als je een en ander hebt uitgezocht en opgelost.
Plaats reactie