Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waterinlaat/hoofdaansluiting achterplaat

vragen over de T5
RealRedHair

Waterinlaat/hoofdaansluiting achterplaat

Bericht door RealRedHair »

Hallo,

De waterinlaat is beschadigd en daardoor verlies ik de dop. Dat moet vervangen worden op T5 2006. Zie foto. Is dat makkelijk te doen? Nieuwe plaat kopen en losschroeven en overzetten of levert dat gedoe op? Wie heeft dat eerder gedaan?

Groet en bedankt alvast.
20250903_081441.jpg
20250902_192046.jpg
9c207b1e8cce50d2899a8c68c3b483afe147d3d6.jpg
Hanz

Re: Waterinlaat/hoofdaansluiting achterplaat

Bericht door Hanz »

Je derde foto van de nieuwe afdekplaat is van de site van Poptop. Bel ze even en vraag hoe deze plaat gemonteerd wordt.
En op deze site staan plaatjes van voor- en achterzijde van de afdekplaat en van de gehele water/elektra aansluiting. Zo te zien zit de zaak alleen met de vier schroeven bij de elektra aansluiting vast.
https://www.volkswagenshop.be/fr/2-prod ... california
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Hanz schreef: 03 sep 2025, 16:17 Je derde foto van de nieuwe afdekplaat is van de site van Poptop. Bel ze even en vraag hoe deze plaat gemonteerd wordt.
De uitsparing voor de electriciteitsaansluiting ziet er wel heel anders uit… Zowel qua vorm van het gat als dat onduidelijk is hoe de klep met veer gemonteerd zou moeten worden. Is dit wel de goede plaat?
Hanz

Bericht door Hanz »

Op de site uit mijn vorige bericht staat deze tekening waarop duidelijk te zien is hoe dit gemonteerd wordt.
Bijlagen
7E7 068 351 A Watervulpijp - www.volkswagenshop.be - 3.jpg
chv

Bericht door chv »

De 4 parkers van de electra koppeling houden het geheel op zijn plaats. En de flexibele waterleiding die vanaf de watertank komt. Die is vrij lastig goed op de waterinlaat te bevestigen zonder dat ie aan 1 van de 2 uiteinden lekt.
Volgens mij is het wel de juiste plaat en gaat het wel gewoon passen. En anders eenvoudig aan te passen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
RealRedHair

Ja volgens mij is plaatje de juiste. Ben ook met name benieuwd hoe lastig vervangen is. Electra koppeling moet denk ik ook helemaal los anders kan je plaat er niet afhalen denk ik. Hoe zit de flexibele waterleiding aan de waterinlaat vast? Nou ja we gaan het zien denk ik.

Dank voor jullie reacties!
chv

Bericht door chv »

De wateraansluiting is een harmonica geribbeld stukje flexibele buis (nr 24 op de tekening van Hanz) die zowel over het watervuluiteinde (dat wat je gaat vervangen) wordt geschoven, als op de aansluiting van je schoonwatertank.
Volgens mij heb ik destijds eerst dat stuk op op de waterinlaat geschoven en toen van binnen uit dat stukje flexibele slang weer op de watertank.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

RealRedHair

Misschien domme vraag maar hoe kom ik daar van binnenuit bij? Moet je dan achterkant binnenin kastje los maken?
chv

Bericht door chv »

Bijvoorbeeld.
In elk geval de electra loshalen zodat je vanuit dat gat kunt werken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

RealRedHair

Dank voor de tips; plaatje besteld en we gaan zien of past.
RealRedHair

Afdekplaat binnen en 4x torx schroeven electra er uit. Plaat zit vast nog op twee pinnen helemaal aan de linker kant. Ik dacht dat er een moer of zo op die plastic pin binnen zit maar is meer een borg-ring die je over plastic pin heen schuift (onderdeel 32 op de tekening). Tenminste dat voel ik. Hoe krijg ik die los? Via gat electra erg lastig denk ik. Van binnenuit bus misschien? Dan moet die plastic plaat achterkant kledingkast er uit. Bevestigt met soort van plastic drukknopen.
Bijlagen
20250918_135010.jpg
20250918_133923.jpg
Hanz

Bericht door Hanz »

RealRedHair schreef: 18 sep 2025, 14:00 Bevestigt met soort van plastic drukknopen.
Dat ziet eruit als de bekende bekledingsclips, dat is een soort plugje met een plastic boutje erin. Met een torx sleuteltje (of inbus, dat is op de foto niet heel goed te zien) het 'boutje' voorzichtig losdraaien en dan de rest van de clip eruit trekken. Als het boutje er half uit is kan je het plugje samen met het boutje er vaak al uittrekken. Monteren andersom, plugje erin duwen en met boutje klem zetten. De middelste lijkt er al eens met geweld uitgerukt te zijn.
thumb.jpg
thumb.jpg (5.81 KiB) 203 keer bekeken
Hanz

Bericht door Hanz »

RealRedHair schreef: 18 sep 2025, 14:00 Ik dacht dat er een moer of zo op die plastic pin binnen zit maar is meer een borg-ring die je over plastic pin heen schuift (onderdeel 32 op de tekening). Tenminste dat voel ik. Hoe krijg ik die los?
Dat is waarschijnlijk een starlock borgring. Die zit over de kunststof pin geschoven en klemt door zijn constructie vanzelf vast. Verwijderen met een schroevendraaier eronder en een klein tangetje om hem er verder af te wrikken. Misschien kan je hem hergebruiken maar anders zijn dit soort ringen in elke bouwmarkt of ijzerhandel te koop.
fri100550795-jpg.jpg
RealRedHair

Dank. Even wat foto's voor anderen. Denk dat het wel gaat lukken nu.
Bijlagen
20250918_151834.jpg
20250918_151803.jpg
Hanz

Bericht door Hanz »

Dus geen starlock ring maar een borgplaatje. Het borgingsprincipe is hetzelfde en dat plaatje gaat er misschien nog makkelijker af omdat je meer oppervlak hebt om beet te pakken met een punttangetje. Succes, dit gaat zeker lukken.
Plaats reactie