Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aankoop advies - T4 --> T6.1
Aankoop advies - T4 --> T6.1
Ik wilde dit even tegen jullie aanhouden. Ik rijd sinds 2018 met veel plezier en ontzag een T4 2.5 tdi (2002) camper. Die loopt inmiddels tegen de 400.000 km. Er mankeert weinig aan, wordt goed onderhouden, genot om mee te rijden. Naast vakantie-camper doet hij ook dagelijks dienst als woon-werkauto en gezien de leeftijd en km-stand zijn we bang dat hij ons gaat laten zitten of op hoge kosten gaat jagen. Daarnaast zou een bus met modernere veiligheidsinrichting beter zijn.
Ik heb mogelijk een aanbod voor een nette T6.1 (150pk), DSG, Multivan camper uit 2019, ca. 200.000 km.
Goed onderhouden, hefdak, klein keukenblok en bankbed (professioneel geïnstalleerd).
Richtprijs euro 30.000.
Hoge kilometerstand dus..
Ik weet dat de bi-turbo motoren beter gemeden kunnen worden, dus deze voldoet.
De inrichting is voor ons voldoende, ik wil er ook gemakkelijk grote spullen mee kunnen vervoeren.
Klopt de prijs? KM-stand te hoog? Beter vasthouden aan oude degelijkheid van de T4? Zie ik iets anders over het hoofd?
Graag hoor ik je mening.
Ik heb mogelijk een aanbod voor een nette T6.1 (150pk), DSG, Multivan camper uit 2019, ca. 200.000 km.
Goed onderhouden, hefdak, klein keukenblok en bankbed (professioneel geïnstalleerd).
Richtprijs euro 30.000.
Hoge kilometerstand dus..
Ik weet dat de bi-turbo motoren beter gemeden kunnen worden, dus deze voldoet.
De inrichting is voor ons voldoende, ik wil er ook gemakkelijk grote spullen mee kunnen vervoeren.
Klopt de prijs? KM-stand te hoog? Beter vasthouden aan oude degelijkheid van de T4? Zie ik iets anders over het hoofd?
Graag hoor ik je mening.
Laatst gewijzigd door Guile op 14 sep 2025, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
De prijs kan ik niet over oordelen, of je het bedrag er voor over hebt is ook persoonlijk natuurlijk. Je T4 zal ook nog wel wat opleveren; het gaat ten slotte om het bedrag wat erbij moet.
Maar als je dagelijks ermee gaat rijden ga je heen spijt krijgen van de overstap. Het is een wereld van verschil!
Maar als je dagelijks ermee gaat rijden ga je heen spijt krijgen van de overstap. Het is een wereld van verschil!
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
Bedankt Mark. Welk verschil bedoel je?MarkV schreef: 14 sep 2025, 22:14 De prijs kan ik niet over oordelen, of je het bedrag er voor over hebt is ook persoonlijk natuurlijk. Je T4 zal ook nog wel wat opleveren; het gaat ten slotte om het bedrag wat erbij moet.
Maar als je dagelijks ermee gaat rijden ga je heen spijt krijgen van de overstap. Het is een wereld van verschil!
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
Niets ten nadele van een T4, maar die zijn inmiddels aardig op leeftijd in autoland. Een T6 is veel moderner, in alles. Comfort, geluid, het rijden. Heb je al eens een proefrit gemaakt?
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
Uiteraard, allemaal echt prachtig, pure luxe.MarkV schreef: 14 sep 2025, 23:56 Niets ten nadele van een T4, maar die zijn inmiddels aardig op leeftijd in autoland. Een T6 is veel moderner, in alles. Comfort, geluid, het rijden. Heb je al eens een proefrit gemaakt?
Maar ik denk wel meteen: 'wat als er iets kapot gaat..'. Kan ik er dan zelf nog wat aan doen zoals met mijn T4 of moet ik voor alles naar een VW garage?
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
Wij zijn ook 22 jaar jonger gegaan, en ja dat verschil merk je heel erg goed....MarkV schreef: 14 sep 2025, 23:56 Niets ten nadele van een T4, maar die zijn inmiddels aardig op leeftijd in autoland. Een T6 is veel moderner, in alles. Comfort, geluid, het rijden. Heb je al eens een proefrit gemaakt?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
Okee, ik zal even iets tegen je aan houden.Guile schreef: 14 sep 2025, 19:36 Ik wilde dit even tegen jullie aanhouden. Ik rijd sinds 2018 met veel plezier en ontzag een T4 2.5 tdi (2002) camper. Die loopt inmiddels tegen de 400.000 km. Er mankeert weinig aan, wordt goed onderhouden, genot om mee te rijden. Naast vakantie-camper doet hij ook dagelijks dienst als woon-werkauto en gezien de leeftijd en km-stand zijn we bang dat hij ons gaat laten zitten of op hoge kosten gaat jagen. Daarnaast zou een bus met modernere veiligheidsinrichting beter zijn.
Ik heb mogelijk een aanbod voor een nette T6.1 (150pk), DSG, Multivan camper uit 2019, ca. 200.000 km.
Goed onderhouden, hefdak, klein keukenblok en bankbed (professioneel geïnstalleerd).
Richtprijs euro 30.000.
Hoge kilometerstand dus..
Ik weet dat de bi-turbo motoren beter gemeden kunnen worden, dus deze voldoet.
De inrichting is voor ons voldoende, ik wil er ook gemakkelijk grote spullen mee kunnen vervoeren.
Klopt de prijs? KM-stand te hoog? Beter vasthouden aan oude degelijkheid van de T4? Zie ik iets anders over het hoofd?
Graag hoor ik je mening.
Je hebt de afgelopen jaren regelmatig vragen gesteld over technische issues die je had met de T4.
Geen schokkende dingen maar toch.
Je schrijft er mankeert weinig aan.
Maar wat mankeert er dan wel aan?
Jullie zijn bang dat "hij ons gaat laten zitten of op hoge kosten gaat jagen".
Dat zou natuurlijk kunnen, maar hoeft niet.
Wel is het zo, dat originele nieuwe onderdelen, of kwalitatieve goede after-market onderdelen het wat lastiger maken om hem tiptop te houden.
ook kost dat naar verhouding en mede gelet op de leeftijd meer geld.
Angst kan een raadgever zijn, maar toendertijd in 2018 heb je er voor gekozen om een T4 van destijds 16 jaar oud te kopen.
Wat waren toen de beslisredenen daarvoor ook alweer?
Ik bedoel, je had toen ook een keuze kunnen maken voor een T5 of T5-GP en zelfs de T6 was toen al 2de hands beschikbaar.
Zijn die beslisredenen in de tussentijd veranderd?
Zijn je wensen ondertussen veranderd?
Je schrijft: "Ik heb mogelijk een aanbod voor een nette T6.1 (150pk), DSG, Multivan camper uit 2019, ca. 200.000 km.
Goed onderhouden, hefdak, klein keukenblok en bankbed (professioneel geïnstalleerd)."
Dat is in mijn ogen een beetje vaag geformuleerd. Wellicht omdat je anderen niet wilt tippen/alert maken?
Maar je hebt een bus gezien ja of nee. Is die nu te koop, ja of nee?
Het is een multivan schreef je, dus die heeft rails in de vloer. Wat ik dan niet begrijp, is dat er dan een bankbed professioneel is ingebouwd.
Daar kun je zo een California 2 zits zit-slaapbank in de rails schuiven, dat hebben we namelijk zelf ook gedaan.
De auto die je gezien hebt heeft rond de 200.000 km en daarbij maak je de opmerking: "hoge kilometerstand dus"
Hoeveel bedroeg de kilometerstand van de T4 die je toen kocht? Was het toen een deal breaker? Waarom niet?
Een T4 is een ontwerp van de jaren 80 en begin jaren 90 op de markt gekomen. Daarin zit andere logica als in de moderne T5---T6.1.Guile schreef: 15 sep 2025, 10:00 Uiteraard, allemaal echt prachtig, pure luxe.
Maar ik denk wel meteen: 'wat als er iets kapot gaat..'. Kan ik er dan zelf nog wat aan doen zoals met mijn T4 of moet ik voor alles naar een VW garage?
Dat is logisch ook en heet technologische vooruitgang. Veel opgedane kennis van troubleshooting in de T4 kun je maar ten dele gebruiken in de T6.1.
De reden is dat de kabelbomen specifiek voor bepaalde opties gemaakt worden. IS een optie af-fabriek niet aangevinkt, dan zit het ook niet meer voorbereid in de kabelboom (was bij de T4 vaak wel zo). Dus waar je goed op moet letten is welke opties jij belangrijk vind en welke er op de nieuwere bus al opzitten.
Cruisecontrol naderhand inbouwen bij een T4 TDI was heel eenvoudig. Bij een T5-GP en T6 is het heel heel veel meer werk.
Hetzelfde geldt voor een trekhaak, of bijvoorbeeld PDC sensoren voor en of achter eventueel in combinatie met achteruitrijcamera.
Stuurwielbediening is ook lekker, maar heb je het echt nodig?
Bij de nieuwere modellen werkt bijna alles met specifieke stuurmodules die in het canbus systeem hangen.
Diagnose begint bij je bus uit te lezen met bijvoorbeeld OBD Eleven(op je telefoon) of VCDS (eventueel via laptop) en met die software ook dingen testen. Dingen die je vroeger moest uitmeten. Veel mensen hikken tegen "de angst" van kan ik dan nog wel iets zelf?
Maar dan heel eerlijk: hoe vaak deed je van de lastigere storingen echt zelf, en hoe vaak kwam je er niet uit en moest je toen naar een autobedrijf/dealer/specialist.
Al bovenstaande vragen zijn gesteld om voor jezelf een eerlijke afgewogen keuze te maken.
Een 2.0 TDI met 2 ton op de teller en gewoon netjes zijn beurten gehad zou prima een probleemloze auto kunnen zijn, die beter en toekomstbestendiger is als de huidige T4 die je nu rijdt. Ook daarmee kun je zo 4 ton rijden hoor, en meer nog wel ook. Met meer comfort, lager verbruik en geen roest issues.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 11018
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
Mijn T6.1 is net 5 jaar geworden , en ik heb er een goeie 100.000km mee gereden tot nu toe . Ik heb er nog niet 1 probleem mee gehad , en ik moet zeggen dat ik er steeds vlot mee doorrij , en trek er vaak aanhangers mee ( dat zijn dan wel steeds +2 a 2,5Ton aanhangers)Guile schreef: 15 sep 2025, 10:00Uiteraard, allemaal echt prachtig, pure luxe.MarkV schreef: 14 sep 2025, 23:56 Niets ten nadele van een T4, maar die zijn inmiddels aardig op leeftijd in autoland. Een T6 is veel moderner, in alles. Comfort, geluid, het rijden. Heb je al eens een proefrit gemaakt?
Maar ik denk wel meteen: 'wat als er iets kapot gaat..'. Kan ik er dan zelf nog wat aan doen zoals met mijn T4 of moet ik voor alles naar een VW garage?
Ik vervang zelf de olie om de 10.000km en de DSG olie laat ik om de 40.000km wisselen bij een bevriende garage. Hij verbruikt ook geen druppel olie .
Ben er heel tevreden van .
Aan de T6.1 kun je nog steeds zelf goed sleutelen , waarom niet ? olie , filters , remmen , schokdempers , multiriem enz kun je allemaal zelf , dat verschilt niet van de T4 . Distributieriem is maar 1 riem bij de T6.1, ipv 2 bij de T4 TDI .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Aankoop advies - T4 --> T6.1
Hartelijk dank voor de nuttige en wijze woorden.
Mocht het zover komen, dan show ik hem hier.
Mocht het zover komen, dan show ik hem hier.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar