Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 benzine start problemen/uitvallen

vragen over de T5
Plaats reactie
Steentjuh

T5 benzine start problemen/uitvallen

Bericht door Steentjuh »

Hoi :zwaai

Ik heb sinds een tijd een probleem met mijn T5 benzine (axa motor).

Ik had al een ruime tijd een storing in de nokkenassensor, maar omdat hiervoor de distributieriem gedemonteerd moest worden heb ik deze storing voor lief genomen.

Ineens begon mijn bus te weigeren met starten , hij gaat wel rond maar slaat niet aan. De eerste keer is de anwb er bij geweest , spoot wat ether in het filter en hij liep weer. "Te lege tank" was toen zijn oordeel, en de weken erna heeft ie weer normaal gestart.

Tot hij plots weer niet wilde starten , ik was er inmiddels klaar mee en ben naar de garage geweest. Zij hebben de nokkenassensor vervangen (incl distributieriem, spanrollen,waterpomp) , apk en wat kleine dingen. Hij vertelde dat er ook af en toe een krukassensor storing tussen stond , maar dat dit waarschijnlijk van de nokkenassensor af kwam.

Helaas was dit niet de oplossing, dag erna weigerde hij weer. Na een half uur nogmaals geprobeerd en toen sloeg hij wel aan , ik ben een stukje gaan rijden en toen viel plots de motor uit. Ineens , zonder stotteren of iets dergelijks. Hierna wilde hij niet meer starten (ook niet met booster op de accu). Na 5 minuten proberen startte hij plots weer.

Ze hebben toen in de garage de krukassensor vervangen, omdat ze daar een afwijkend signaal in zagen maar toen ik de bus op ging halen weigerde hij weer. Nu staat hij inmiddels al 3 weken bij de garage , en hebben ze de bekabeling volledig nagelopen , de ecu en sleutels opgestuurd voor controle maar dat alles lijkt het niet te zijn.

Op het moment dat de bus niet start zien ze geen krukassignaal , dat is het enige afwijkende wat ze zien. Er komt geen motorstoring in.

Omdat het een benzine is is er weinig info te vinden , maar heeft iemand van jullie een idee waar ze nog kunnen zoeken ? Ik heb het gevoel dat ze wel een beetje op een dood spoor zitten inmiddels, en wil ze graag helpen mijn bus weer aan de gang te krijgen.

Alvast bedankt,

Gr stijn
Kire

Re: T5 benzine start problemen/uitvallen

Bericht door Kire »

Steentjuh schreef: 14 sep 2025, 10:41 Op het moment dat de bus niet start zien ze geen krukassignaal , dat is het enige afwijkende wat ze zien. Er komt geen motorstoring in.
Tja, dan denk ik toch dat het krukassignaal niet deugt.
±12 jaar geleden af en toe startproblemen met een Renault Twingo 1. Vocht dacht ik toen (nog), was meestal met koude start. Maar de ANWB maakte de krukassensor schoon waarna de motor direct aansloeg. Krukassensor vervangen en het probleem is nooit meer opgetreden (inmiddels 320.000 km).
En bij een Land Rover Defender Td5 (diesel) is geen krukaspositiesignaal zo'n beetje het enigste waardoor zo'n motor acuut stopt of niet start.

Toch ergens een slecht contact in de bedrading van de krukassensor (of nieuwe krukassensor ook defect)? Je verwacht dat laatste niet, maar het kan wel.

Groet,

Erik.
Steentjuh

Bericht door Steentjuh »

Bedankt voor je reactie.

Toevallig net gebeld , ze hebben de 12v kabel geisoleerd ten opzichte van de signaalkabel naar de krukassensor toe. Sindsdien start hij goed , maar het is natuurlijk wel afwachten of ie dat ook blijft doen. Ik ga m straks ophalen en een week testen. Hij vroeg zich af of het origineel zo gemaakt was aangezien deze kabels normaal altijd geïsoleerd zijn ten opzichte van elkaar.
Steentjuh

Bericht door Steentjuh »

Na (bijna) een week rondkachelen geen problemen meer gehad. Storing lijkt dus verholpen met het isoleren van de 12V kabel ten opzichte van de signaalkabel van de krukassensor :yes
marrcel

Bericht door marrcel »

Heb je daar een foto van? Elke kabel is toch geisoleerd?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

isolatie tegen interferentie. Dus extra metalen mantel en niet enkel een kunststof tegen 'kortsluiting'.
Groet, Ronald
Steentjuh

Bericht door Steentjuh »

marrcel schreef: 20 sep 2025, 19:06 Heb je daar een foto van? Elke kabel is toch geisoleerd?
Ik heb net even nagevraagd hoe het nu precies zat. Het probleem zat in de canbus kabel en dit is een twisted pair. Alleen zagen ze dat deze kabel niet getwist was , en dus al ooit gerepareerd of nagelopen. Ik weet niet exact hoe het canbus werkt maar in mijn vakgebied (regeltechniek, modbus etc) gebruiken we ook twisted pair kabels omdat deze zichzelf zo ontstoren. Vermoedelijk werkt canbus hetzelfde en zijn de elektromagnetische verstoringen niet opgeheven doordat ze apart lagen. Nu zijn ze apart geisoleerd zodat er geen verstoringen meer optreden.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ah, fijn dat het opgelost is en dat je de oplossing hier even gepost hebt, daar kunnen anderen misschien nog iets aan hebben, hoewel het natuurlijk wel een heel specifiek probleem was.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie