Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Cilinderolie voor cilinder hefdak t5 Cali
Cilinderolie voor cilinder hefdak t5 Cali
Beste mensen,
Misschien een gekke vraag.
Mijn hefdak gaat niet meer omhoog of omlaag. Waarschijnlijk heef het te maken met het olieniveau in de pomp (cilinders). Dit staat op het minimum.
Ik heb begrepen dat een liter cilinderolie rond de €150,00 kost. Dat is op zich geen probleem, maar aangezien ik waarschijnlijk maar ongeveer 100 ml nodig heb, vind ik het zonde om een hele liter aan te schaffen waarvan ik de rest misschien nooit gebruik.
Heeft iemand toevallig nog wat cilinderolie liggen of weet er iemand waar ik een kleinere hoeveelheid kan kopen? Ik wil er uiteraard voor betalen. Dit alles ook met oog op duurzaamheid.
Alvast bedankt!
Misschien een gekke vraag.
Mijn hefdak gaat niet meer omhoog of omlaag. Waarschijnlijk heef het te maken met het olieniveau in de pomp (cilinders). Dit staat op het minimum.
Ik heb begrepen dat een liter cilinderolie rond de €150,00 kost. Dat is op zich geen probleem, maar aangezien ik waarschijnlijk maar ongeveer 100 ml nodig heb, vind ik het zonde om een hele liter aan te schaffen waarvan ik de rest misschien nooit gebruik.
Heeft iemand toevallig nog wat cilinderolie liggen of weet er iemand waar ik een kleinere hoeveelheid kan kopen? Ik wil er uiteraard voor betalen. Dit alles ook met oog op duurzaamheid.
Alvast bedankt!
Re: Cilinderolie voor cilinder hefdak t5 Cali
Welkom op dit forum. Een liter hydraulische olie voor 150 euro lijkt mij aan de prijzige kant. Hier kan je een liter kopen voor nog geen 50 euro, weliswaar voor een Marco Polo dak maar dat zal toch niet veel verschillen met een California dak.
https://www.poptopshop.nl/a-74776650/v- ... escription
Je kan in ieder geval eens navragen bij Poptop of je deze olie ook kunt gebruiken en misschien hebben ze ook wel olie voor een Cali. En anders eens informeren bij Volkswagen Campercentrum Amersfoort.
https://www.poptopshop.nl/a-74776650/v- ... escription
Je kan in ieder geval eens navragen bij Poptop of je deze olie ook kunt gebruiken en misschien hebben ze ook wel olie voor een Cali. En anders eens informeren bij Volkswagen Campercentrum Amersfoort.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
Angelo-anneveld
Ik heb nog wel olie. Ook een setje om het te vullen.
Beste mensen,
Dank voor jullie snelle reactie.
Angelo, ik heb je een PM gestuurd.
Fijne dag verder
Dank voor jullie snelle reactie.
Angelo, ik heb je een PM gestuurd.
Fijne dag verder
-
Leon de Winter
Hi,
Ik heb dezelfde vraag!
Ons hefdak heeft ook problemen, laatste stukje heffen gaat amper tot niet.
Vooralsnog geen duidelijke tekenen van lekkage (moet nog wel even goed checken).
Eerste stap is reinigen/smeren van de bewegende delen.
Al vermoed ik dat dit niet het probleem is, afgaande op het geluid van de hydraulische motor (lijkt geen druk meer op te kunnen bouwen aan einde).
Ik heb met poptop gebeld (helaas hebben ze geen tijd voor reparatie), ik begreep dat bijvullen zeker wel te proberen is. Niet helemaal duidelijk of de marcopolo olie ook gebruikt kan worden.
Lang verhaal kort: heeft er iemand deze olie liggen en kan ik deze gebruiken (tegen betaling, al dan niet in lekkernijen oid)?
Of weet iemand waar ik de olie kan kopen? Ook al is het de schreeuwend dure olie.
Ergens ook gelezen dat CHF 11 dezelfde olie is, maar ik wil het er niet op gokken.
Alvast dank voor de tips/hulp!!!
Ik heb dezelfde vraag!
Ons hefdak heeft ook problemen, laatste stukje heffen gaat amper tot niet.
Vooralsnog geen duidelijke tekenen van lekkage (moet nog wel even goed checken).
Eerste stap is reinigen/smeren van de bewegende delen.
Al vermoed ik dat dit niet het probleem is, afgaande op het geluid van de hydraulische motor (lijkt geen druk meer op te kunnen bouwen aan einde).
Ik heb met poptop gebeld (helaas hebben ze geen tijd voor reparatie), ik begreep dat bijvullen zeker wel te proberen is. Niet helemaal duidelijk of de marcopolo olie ook gebruikt kan worden.
Lang verhaal kort: heeft er iemand deze olie liggen en kan ik deze gebruiken (tegen betaling, al dan niet in lekkernijen oid)?
Of weet iemand waar ik de olie kan kopen? Ook al is het de schreeuwend dure olie.
Ergens ook gelezen dat CHF 11 dezelfde olie is, maar ik wil het er niet op gokken.
Alvast dank voor de tips/hulp!!!
'Ga jij nou alweer op vakantie?'.
-
Leon de Winter
Even een update.
Dak is gefixt!! Probleem was inderdaad te weinig hydraulische olie.
Ik heb onderstaande links gebruikt om een beetje een handvat te hebben hoe het bij te vullen.
Het is best een gedoe, maar wel te doen.
Tips:
* Probeer niet het oliesysteem eruit te wurmen zonder de zonnekleppen etc los te maken.
Het losmaken ervan kost weinig moeite, maar scheelt enorm. Ook minder risico op dingen slopen.
* Ik kon de olie niet goed bijvullen aanvankelijk (zonnekleppen zaten er nog op, hierdoor kon ik het systeem er niet goed uit krijgen en ook horizontaal houden om bovenaf de olie bij te vullen.
Ik heb het reservoir van de olie zo recht mogelijk gehouden, en met een zuiger en klein slangetje alle olie eruit gehaald.
Hierna heb ik het gehele reservoir eraf getrokken (hiervoor eerst het ding dat het fixeert losmaken). Het helpt als de olie eruit is, anders wordt het een kliederboel. Vervolgens heb ik het reservoir gevuld en teruggeklikt (en geborgd). Lastig is alleen dat je niet goed kunt zien of het level klopt, dat is vrijwel niet af te lezen.
Hopelijk heeft iemand er wat aan.
Ik ben in ieder geval erg blij dat het gelukt is.
Links:
https://vwcaliforniaclub.com/threads/ho ... ump.41813/
https://sites.google.com/view/fridligla ... authuser=0
NB ik woon in Utrecht, mocht iemand een keer wat olie nodig hebben.
Ik heb alle olie in het systeem vervangen, was 200ml (duur grapje, fles van een liter voor euro of 140).
Dak is gefixt!! Probleem was inderdaad te weinig hydraulische olie.
Ik heb onderstaande links gebruikt om een beetje een handvat te hebben hoe het bij te vullen.
Het is best een gedoe, maar wel te doen.
Tips:
* Probeer niet het oliesysteem eruit te wurmen zonder de zonnekleppen etc los te maken.
Het losmaken ervan kost weinig moeite, maar scheelt enorm. Ook minder risico op dingen slopen.
* Ik kon de olie niet goed bijvullen aanvankelijk (zonnekleppen zaten er nog op, hierdoor kon ik het systeem er niet goed uit krijgen en ook horizontaal houden om bovenaf de olie bij te vullen.
Ik heb het reservoir van de olie zo recht mogelijk gehouden, en met een zuiger en klein slangetje alle olie eruit gehaald.
Hierna heb ik het gehele reservoir eraf getrokken (hiervoor eerst het ding dat het fixeert losmaken). Het helpt als de olie eruit is, anders wordt het een kliederboel. Vervolgens heb ik het reservoir gevuld en teruggeklikt (en geborgd). Lastig is alleen dat je niet goed kunt zien of het level klopt, dat is vrijwel niet af te lezen.
Hopelijk heeft iemand er wat aan.
Ik ben in ieder geval erg blij dat het gelukt is.
Links:
https://vwcaliforniaclub.com/threads/ho ... ump.41813/
https://sites.google.com/view/fridligla ... authuser=0
NB ik woon in Utrecht, mocht iemand een keer wat olie nodig hebben.
Ik heb alle olie in het systeem vervangen, was 200ml (duur grapje, fles van een liter voor euro of 140).
Even dit draadje weer oppikken:
de olie die bij in het hydrologisch systeem voor het hefdak zit is bij mijn auto zwart van kleur. Volgens vw campercentrum Amersfoort moet het roodkleurige olie zijn. Dit zou kunnen betekenen dat vorige eigenaren verkeerde olie hebben gebruikt?
de olie die bij in het hydrologisch systeem voor het hefdak zit is bij mijn auto zwart van kleur. Volgens vw campercentrum Amersfoort moet het roodkleurige olie zijn. Dit zou kunnen betekenen dat vorige eigenaren verkeerde olie hebben gebruikt?
Groet , Frank
- krekwakwol
Dat is mogelijk en dat door de verkeerde olie ook de rubbers in het systeem aangetast zijn, waardoor het verkleurd is.
Als je nog geen lekkage hebt, zou ik het zo spoedig mogelijk af laten tappen, door laten spoelen en opnieuw laten vullen met de juiste olie.
Als je nog geen lekkage hebt, zou ik het zo spoedig mogelijk af laten tappen, door laten spoelen en opnieuw laten vullen met de juiste olie.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Nog geen lekkage, althans daar waar ik het kan waarnemen. Binnen afzienbare tijd maar eens laten oplossen. Zal wel een lekker prijskaartje aan hangen. Bijvullen zou ik nog wel kunnen, maar helemaal doorspoelen is een ander verhaal.krekwakwol schreef: 18 sep 2025, 16:45 Dat is mogelijk en dat door de verkeerde olie ook de rubbers in het systeem aangetast zijn, waardoor het verkleurd is.
Bedankt @krekwakwol
Groet , Frank
-
Leon de Winter
Ik vraag mij af of verkleurde olie zo'n probleem is.fresco schreef: 18 sep 2025, 16:36 Even dit draadje weer oppikken:
Verkeerde olie kan natuurlijk, maar ik neem aan dat die kans niet zo groot is.
Olie bij onze camper was ook zwart, ik vind dat niet zo verwonderlijk met een camper van 18jr oud (ontelbaar keren dak op en neer).
Na halfjaar gister helaas weer de olie bij moeten vullen (ik maak nog een apart bericht), nu was het wel gewoon nog roze.
Systeem door laten spoelen lijkt mij persoonlijk wat radicaal. Ik verwacht dat als je alle olie uit het reservoir haalt en bijvult, dat het wel los loopt.
-
Leon de Winter
Helaas weer een nieuwe post.
In maart met hulp van dit forum de olie bijgevuld (wat gaf dat een voldoening), helaas ging het dak deze week weer niet goed open.
Reservoir bleek weer te leeg.
Eerder viel mij al op dat er wat olie leek te lekken bij de cilinder. Ik vermoed dat een paar dagen hele dag alpenzon de druk teveel heeft doen opdrijven waardoor het daar nog wat meer is gaan lekken. De zilverfolie mocht blijkbaar niet voldoende baten.
Hele cilinder vervangen zie ik als de laatste optie (=duur en geen garantie dat het nut heeft, ook een beetje spannend dat te moeten doen).
Nou hoop ik het lekken te verhelpen door nieuwe o-ringen te plaatsen.
Onderdeel 7h7 898 850 (zie https://vwcaliforniaclub.com/attachment ... -jpg.3065/ ).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik denk de beste manier is het dak een stukje open laten, het 'stutten' met een stuk hout of iets dergelijks, op de knop omlaag blijven drukken op het display tot alle vloeistof weer netjes in het reservoir zit en dan nieuwe o-ring.
Alle hulp is welkom!
In maart met hulp van dit forum de olie bijgevuld (wat gaf dat een voldoening), helaas ging het dak deze week weer niet goed open.
Reservoir bleek weer te leeg.
Eerder viel mij al op dat er wat olie leek te lekken bij de cilinder. Ik vermoed dat een paar dagen hele dag alpenzon de druk teveel heeft doen opdrijven waardoor het daar nog wat meer is gaan lekken. De zilverfolie mocht blijkbaar niet voldoende baten.
Hele cilinder vervangen zie ik als de laatste optie (=duur en geen garantie dat het nut heeft, ook een beetje spannend dat te moeten doen).
Nou hoop ik het lekken te verhelpen door nieuwe o-ringen te plaatsen.
Onderdeel 7h7 898 850 (zie https://vwcaliforniaclub.com/attachment ... -jpg.3065/ ).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik denk de beste manier is het dak een stukje open laten, het 'stutten' met een stuk hout of iets dergelijks, op de knop omlaag blijven drukken op het display tot alle vloeistof weer netjes in het reservoir zit en dan nieuwe o-ring.
Alle hulp is welkom!
- krekwakwol
Zitten er dubbel werkende cilinders op of enkel werkend.
bij dubbelwerkend wordt de olie aan de andere kant van de zuiger gedrukt door het (electrisch) omzetten van een ventiel, waardoor je dak naar beneden gedrukt wordt.
Tenminste zo gaat het met normale hydraulische cilinders.
Alleen gaat je cilinder dan niet helemaal leeg met een blokje er onder, maar wil hij doordrukken. Dan zul je op het punt dat hij het blokje raakt, de leidingen bij het dalen los moeten draaien en de olie opvangen.
Wel een klusje waarbij je moet weten wat je doet.
Bij een enkelwerkende cilinder is het veel eenvoudiger, dan gaat het dak door het eigen gewicht omlaag.
bij dubbelwerkend wordt de olie aan de andere kant van de zuiger gedrukt door het (electrisch) omzetten van een ventiel, waardoor je dak naar beneden gedrukt wordt.
Alleen gaat je cilinder dan niet helemaal leeg met een blokje er onder, maar wil hij doordrukken. Dan zul je op het punt dat hij het blokje raakt, de leidingen bij het dalen los moeten draaien en de olie opvangen.
Bij een enkelwerkende cilinder is het veel eenvoudiger, dan gaat het dak door het eigen gewicht omlaag.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ik heb even contact gehad met een vriendelijk en meedenkende medewerker van 'Scharphof campers nijverdal' . Olie wordt zwart door metaaldeeltjes (uit de pomp) die kennelijk vrijkomen bij het gebruik. Als zij de olie verversen doen ze dat alleen bij het pompje ( leeghalen en opnieuw bijvullen). Ze spoelen het niet door omdat dat best een grote klus is.Leon de Winter schreef: 19 sep 2025, 14:51Ik vraag mij af of verkleurde olie zo'n probleem is.fresco schreef: 18 sep 2025, 16:36 Even dit draadje weer oppikken:
Verkeerde olie kan natuurlijk, maar ik neem aan dat die kans niet zo groot is.
Olie bij onze camper was ook zwart, ik vind dat niet zo verwonderlijk met een camper van 18jr oud (ontelbaar keren dak op en neer).
Na halfjaar gister helaas weer de olie bij moeten vullen (ik maak nog een apart bericht), nu was het wel gewoon nog roze.
Systeem door laten spoelen lijkt mij persoonlijk wat radicaal. Ik verwacht dat als je alle olie uit het reservoir haalt en bijvult, dat het wel los loopt.
Ik ga het eerst zelf proberen. De hemel heb ik al eerder eens losgehad ( nieuwe hemel er inmiddels in) en dan kijken of het gaat lukken ( mbv beschrijvingen eerder in dit topic) Mocht het niet lukken willen ze in Nijverdal wel even meehelpen/een stukje overnemen. We zullen zien.
Groet , Frank
- krekwakwol
Maar toch vreemd dat VW Campercentrum Amersfoort een andere visie op zwart geworden hefdak olie heeft dan Scharphof uit Nijverdal.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
Leon de Winter
Dank voor het meedenken! Ik vermoed enkele cilinder, o.b.v. instructies die ik heb gevonden over hoe de cilinders zelf te vervangen.krekwakwol schreef: 19 sep 2025, 16:01 Zitten er dubbel werkende cilinders op of enkel werkend.
Maar om geen risico te lopen zal ik alles goed afdekken.
Ik wacht nog even met deze ingreep tot mijn volgende trip naar Frankrijk erop zit.
Heeft iemand nog ervaring met het vervangen van de seals / o-ringen van de cilinders?
NB ik heb eerder gereageerd, maar is foetsie. Blijkbaar niet opgeslagen.