Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.5tdi komt niet in toeren
2.5tdi komt niet in toeren
Goedeavond, mijn vader heeft ook een tdi en deze heeft toerenproblemen. Was aan t rijden en ineens wou de bus niet meer toeren maken als 1300rpm. Bus rookt erg blauw en heeft dus weinig vermogen maar blijft wel lopen. Heb hem uitgelezen en geeft veel foutcodes waaronder 17849 iets met de egr en 17656 en nog wel meer. Hier kan ik niet veel uithalen dus de egr eraf en de egr klep+huis waardoor ik recht in de inlaat kan kijken. Turbo blaast nog goed dus dat is het niet denk ik. In de inlaat veel aanslag te zien maar niet zoveel dat ik denk dat ie dicht zit want zoveel zat ook in mijn bus. Nu verder dacht ik dat misschien de timing versprongen is, dit omdat het zo ineens was dat de bus niet meer wil. Dus voordat ik de inlaat enalles erafhaal of iets anders ga beginnen wil ik eerst weten of iemand een ander idee heeft over wat het kan zijn. Ik ben benieuwd en hoor het graag dank alvast.
Mvg
Mvg
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: 2.5tdi komt niet in toeren
Heb je al eens gedacht aan een defect elektronisch gaspedaal?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Had ik ook iets van gelezen hoe kan ik dit controleren of dit het geval is en zijn er nog verdere opties
Mvg
Mvg
- Multivan Generation
- Contacteer:
Kun je met rijdend loggen, en dan bekijken of het % gaspedaal veranderd.
Of stationair kan dat wellicht ook..
Zit verstopt onder engine en dan meetwaardenblokken.
Welke precies je nodig hebt weet ik niet.
Die foutcodes zeggen mij zo niets.
Beter kun je dan de autoscan in tekst bijvoegen.
Daarmee maak je het jezelf en anderen gemakkelijker mee.
Of stationair kan dat wellicht ook..
Zit verstopt onder engine en dan meetwaardenblokken.
Welke precies je nodig hebt weet ik niet.
Die foutcodes zeggen mij zo niets.
Beter kun je dan de autoscan in tekst bijvoegen.
Daarmee maak je het jezelf en anderen gemakkelijker mee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Goedeavond, heb de intercooler weer teruggebouwd en alles zit weer op z'n plek. De slangen even netjes schoongemaakt en de buis waar de egr klep in zit ook. De bus loopt nu weer maar is erger geworden. Stikt ook tijdens stationair draaien al afentoe. Lijkt me niet bij het gaspedaal te zitten dan. Verder nog ideeën anders word hij gewoon weggebracht naar iemand in de buurt die het onderhoud van deze bus ook altijd gedaan heeft. Hoor het graag. Ook dank voor de reacties maar ik beschik niet over een vagcom of iets in die richting dus dan zou ik hem toch echt weg moeten brengen. Uitlezen heb ik bij een bekende gedaan maar die kan nog niet live uitlezen
Mvg
Mvg
Voor toevoeging heb ik toch nog even geprobeerd van mijn t4 het gaspedaal te monteren maar het mag niet baten en er veranderd niks helaas. Ik ga nog even rondkijken of ik wat kan vinden en anders brengen we hem weg.
De bus is bij de garage geweest en hier geven ze aan het vaker gehad te hebben en kan verder ook niks vinden. Monteur heeft ervaring en is erg handig met wat oudere auto's. Hij vertelt dat het de brandstofpomp is. Iets met een regelaar wat dan slijt en dat daar dan een klein splintertje vanaf komt die dan ergens in de pomp zou terechtkomen. Nu zegt hij dus dat een nieuwe pomp te duur is voor de waarde van de bus en hij niet met een tweedehandse pomp wil sleutelen. Nu wil ik dat wel proberen maar is mijn enige vraag of alle brandstofpompen hetzelfde zijn? Dit is een t4 2.5tdi met 102 pk. Ik neem aan dat een van een 88pk en een van een 150pk ook gewoon past maar wil dit even zeker weten en of er eventuele aanpassingen in de software gedaan moeten worden. Hoor het graag.
Mvg
Mvg
-
T4Twin0182
Hi,
Probeer eens de stekker van de luchtmassameter los te halen en kijk of je verschil merkt. Een defecte lmm veroorzaakt soms ook ditsoort klachten.
Probeer eens de stekker van de luchtmassameter los te halen en kijk of je verschil merkt. Een defecte lmm veroorzaakt soms ook ditsoort klachten.
Is het misschien een breuk in het kabeltje naar de brandstofstopklep?
Goedemorgen, na poos zoeken toch maar een andere pomp gekocht wat de monteur aangaf. Alle meetwaardes overal van leken erop te wijzen dat de pomp kapot was. Nu wou ik de nieuwe pomp erop gaan zetten maar voordat ik dat ging doen toch nog even de timing checken dmv een meetklok in de pomp te steken. Bovenste dode punt op cilinder 1 gepakt klok op 0 en terug gaan draaien, bij terugdraaien kwam de pomp op het bdp pas bij 2.2. Naar mijn mening hoort dit 0.55 te zijn. Ook zag ik dat de spanrol lichtelijk van spanning af was. Zou het dan toch kunnen dat de pomp van tijd af was. Als ik dan wel zo ver kom dat ik hem heb afgesteld moet ik hem nog aan een vagcom hangen. Probleem is dat ik niemand ken die dat heeft. Weet iemand daar een van die niet te duur is maar waar ik dit wel mee kan nakijken? Oja de nokkenas stond nog netjes op tijd ter controlle.
Mvg
Mvg
Hang hem aan de vcds, dat zou stap 1 moeten zijn.MRoos schreef: 16 sep 2025, 09:18 Goedemorgen, na poos zoeken toch maar een andere pomp gekocht wat de monteur aangaf. Alle meetwaardes overal van leken erop te wijzen dat de pomp kapot was. Nu wou ik de nieuwe pomp erop gaan zetten maar voordat ik dat ging doen toch nog even de timing checken dmv een meetklok in de pomp te steken. Bovenste dode punt op cilinder 1 gepakt klok op 0 en terug gaan draaien, bij terugdraaien kwam de pomp op het bdp pas bij 2.2. Naar mijn mening hoort dit 0.55 te zijn. Ook zag ik dat de spanrol lichtelijk van spanning af was. Zou het dan toch kunnen dat de pomp van tijd af was. Als ik dan wel zo ver kom dat ik hem heb afgesteld moet ik hem nog aan een vagcom hangen. Probleem is dat ik niemand ken die dat heeft. Weet iemand daar een van die niet te duur is maar waar ik dit wel mee kan nakijken? Oja de nokkenas stond nog netjes op tijd ter controlle.
Mvg
Als je wil kan je langskomen in Bree, eventueel ook pompen op voorraad.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
-
JacoMeerveld
Ik zou zeker de pomptiming eerst checken.
Waar woon je? Er is vast een wel een VCDS in de buurt.
Ik heb er hier een in Hilversum.
Waar woon je? Er is vast een wel een VCDS in de buurt.
Ik heb er hier een in Hilversum.
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
- Multivan Generation
- Contacteer:
MRoos schreef: 16 sep 2025, 09:18 Goedemorgen, na poos zoeken toch maar een andere pomp gekocht wat de monteur aangaf. Alle meetwaardes overal van leken erop te wijzen dat de pomp kapot was. Nu wou ik de nieuwe pomp erop gaan zetten maar voordat ik dat ging doen toch nog even de timing checken dmv een meetklok in de pomp te steken. Bovenste dode punt op cilinder 1 gepakt klok op 0 en terug gaan draaien, bij terugdraaien kwam de pomp op het bdp pas bij 2.2. Naar mijn mening hoort dit 0.55 te zijn.
Hoe kom je hierbij/hieraan? Aan die waarde van 0,55.
Stop met die dwaze klokjes, is alleen maar tijdverspilling.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles